כבר חודשים ארוכים שמהדורות החדשות נמתחות עד אין קץ כמו מסטיק לעוס. עד כדי שכך שלעתים קשה לזהות בהן טביעות אצבעות של עורך. אפשר לומר בלי הגזמה שהערוצים המסחריים נכנעו לשיקולי רייטינג וויתרו על שיקול דעת עיתונאי. בפועל הם יצרן תמהיל המערבב יחדיו דיווחים חדשותיים, פרשנויות, אקטואליה לצד בידור, כתבות יח“צ ופרומואים כדי למלא זמן אוויר. חלק לא מבוטל מהאייטמים המשודרים היה אמור להישאר על רצפת חדר העריכה. ככלל, שידורי האקטואליה השתלטו על רוב רצועות השידור בפריים־טיים ובשעות שלפניו ואחריו ללא הצדקה של ממש.

השבוע נפל דבר – מהדורות החדשות התקצרו ברבע שעה בהוראת מועצת הרשות השנייה. ההחלטה התקבלה לפני כחודש בשלהי כהונתה של היו“ר (ח“כ לשעבר) יוליה שמאלוב־ברקוביץ’, ולמורת רוחם של הערוצים המסחריים קשת ורשת. צריך לומר (בלי התלהבות) שמבחינה רגולטורית המחוקק הסמיך את הרשות השנייה לקבוע את המועדים של שידורי החדשות ואורכם. בלב העניין עומד האינטרס הציבורי. מצד אחד מדובר בגורמים פרטיים שקיבלו רישיונות להפעיל ערוצים מסחריים ולהרוויח כסף, ומן הצד האחר המדינה מבקשת לוודא שהגופים המשדרים יעמדו בתנאי הרישיון וישדרו תוכן עשיר ומגוון.

לכאורה, כל אדם יכול היום לערוך לעצמו את החדשות על פי תחומי העניין, סדרי העדיפות ובזמן הנוח לו. העולם נמצא בכף ידנו. אין ספק, מדובר בסידור נוח אך חסר. בחברה דמוקרטית יש לעיתונות המקצועית והממוסדת חשיבות ותפקיד חברתי. אסור לוותר עליה. עיתונות אמורה לספק מידע חדשותי אמין, מהיר ככל האפשר, מקיף ומדויק. עליה לבקר את השלטון ובעיקר להרחיב את הפריזמה שדרכה אזרחי המדינה לומדים וקוראים את המציאות. עיתונות חייבת להשמיע את קולם של מיעוטים וקבוצות מוחלשות, לחשוף עוולות ולבאר את ההקשרים הפוליטיים, הביטחוניים, הכלכליים, התרבותיים וההיסטוריים של אירועים חדשותיים. תקשורת אחראית אמורה לספק לציבור את מה שהוא צריך ולא רק את מה שהוא רוצה.

המסננת החדשותית על פי המודל הקלאסי נשענת על המבחן המשולש: חדש, חשוב ומעניין. לשם כך יש עורכי חדשות. זו מלאכתם וזה תפקידם. הם אמורים לקבל לידיהם חומרי גלם ולספק מוצר מקצועי, עצמאי, שאינו מתחנף לשום גורם. הרשו לי להניח כי ההתנגדות של הערוצים המסחריים לקיצוץ המהדורות לא נובעת מערכים עיתונאיים, גם לא מדאגה לחופש הביטוי או מחשש לפגיעה בזכות הציבור לדעת. קיצור מינורי של רבע שעה (ומאפריל חצי שעה) בשידורי האקטואליה, שנפתחים בשעה 15:00 ושודרו עד כה ברצף עד 21:30, הוא מכה קלה בכנף לשידורי החדשות. מנהלי הערוצים מודאגים הרבה יותר מהנזק הכלכלי שנגרם להם. זול יותר לשדר חדשות מלהפיק דרמה, סדרה דוקומנטרית או תוכנית תחקירים. זו הסיבה לכך שהרגילו אותנו לתמהיל של אקטואליה רכה וחדשות שהופכות לבידור או בידור שמתחזה לחדשות.

במדינת ישראל התזזיתית הסיפוח הזוחל של זמן שידור לטובת שידורי אקטואליה הוא בין השאר גם תוצר של מערכות בחירות תכופות, משבר הקורונה וסבבי לחימה תקופתיים. מדובר במינון יתר של חדשות הגורם לאובדן קשב. עם זה, עדיין במבחן התוצאה מדובר בתרנגולת המטילה ביצי זהב. במילים אחרות: רייטינג בשיעורים גבוהים בעלות מינימלית.

גורמים בחברת החדשות רמזו כי מאחורי ההחלטה לקצר את מהדורת החדשות עומדים שיקולים פוליטיים לכאורה של יו“ר הרשות השנייה, שנועדו לסייע לערוץ 14 (לשעבר ערוץ 20). ייתכן. אבל גם אם אלה המניעים, מדובר בהחלטה נכונה. אפשר שבשלה העת לערוץ חדשות ייעודי בישראל, אך אין זה מתפקידם של הערוצים המסחריים לשדר אקטואליה מסביב לשעון. מוטב היה לו ראשי חברות החדשות היו עושים שימוש בסמכותם כעורכים כדי לקצר, להדק ולדייק את המהדורות, ולא נזקקים להחלטה של מועצת הרשות השנייה.