מכתב תודה מרגש ששלח אלברט איינשטיין לחברו, נדבן יהודי, עומד למכירה פומבית בימים אלו בירושלים. במכתבו, שנשלח ביוני 1939, מודה המדען הדגול לאיש העסקים פרד בר על הסיוע שהעניק לפליטים יהודים שהצליחו להימלט מציפורני הנאצים זמן קצר לפני תחילת מלחמת העולם השנייה: "אני מניח שאתה חש תחושה גדולה של סיפוק לנוכח התרומה החשובה שלך עבור חברינו היהודים, שהצליחו להימלט מסופם המאיים", כתב איינשטיין לחברו.

המכתב מוצע למכירה בבית המכירות תאג' ארט במחיר התחלתי של 10,000 דולרים, אולם על פי ההערכות, הוא צפוי להימכר בסכום גדול בהרבה.
במכתבו לבר, שהיה בעליה של תעשיית בן חור בניו יורק, סיפר איינשטיין על תחושותיו הקשות בצל עליית השלטון הנאצי באירופה: "בימים אלו של ייסורים נוראיים, המוכנות שלנו לעזור האחד לשני עומדת בפני מבחן קשה ביותר. אין לנו אמצעי הגנה עצמית אחר, מאשר הסולידריות שלנו וההבנה כי תכלית הסבל שלנו הינה עליונה וקדושה. הלוואי שנעמוד בניסיון זה, כפי שאבות אבותינו עמדו בו".

עוד כתב איינשטיין: "כוח ההתנגדות שסייע לעם היהודי לשרוד במשך אלפי שנה מתבסס ברובו על המסורת של עזרה הדדית. בשנות הסבל האחרונות, נכונותנו לסייע זה לזה עומדת למבחן קשה במיוחד".