מסיכום דיווחי הציבור לאפליקציית SeaWatch של החברה להגנת הטבע, על מפגעים בחופי הים בשנת 2021, עלה כי במהלך השנה התקבלו 327 דיווחים בים התיכון ובאילת – עלייה תלולה לעומת 2020 (265 דיווחים) ו־2019 (270 דיווחים).

על פי הנתונים, 108 דיווחים התקבלו בשנה שעברה בשל חשד לדיג לא חוקי, מהם 43 הצביעו על חשד לביצוע עבירה. כמו כן, 101 דיווחים העידו על חיות ימיות פגועות, בעיקר פגרים של צבי ים, ו־41 דיווחים נרשמו בנושא זיהום ים. הודות לדיווחים שהתקבלו, הוסרו בשנה שעברה חמש רשתות רפאים ופונו שבעה מפגעי פסולת כבדה.

שחף שנמצא פצוע על החוף והועבר לטיפול (צילום: טל רבינוביץ')
שחף שנמצא פצוע על החוף והועבר לטיפול (צילום: טל רבינוביץ')


SeaWatch משמשת לדיווחים על מפגעים, כמו עבירות דיג, זיהום, רשתות רפאים ופגיעה בחיות מוגנות בזמן אמת. מאז השקת האפליקציה בשנת 2015, הורידו את האפליקציה כ־10,000 חובבי ים.

בשיחה עם "מעריב" הדגישה רכזת מוקד SeaWatch הדס גן־פרקל כי "מרגש לראות את מספר הדיווחים עולה משנה לשנה, ואיתו גם כמות המשתמשים והמדווחים שלנו. כל דיווח הוא זוג עיניים ערניות, שלוקח חלק פעיל בשמירה על הים בזמן אמת".

עוד הוסיפה גן־פרקל: "שיתוף פעולה פורה עם גורמי האכיפה ומענה איכותי מצדם לדיווחי הציבור חיוני לא רק לטיפול יעיל במפגעים ימיים, אלא גם יביא לעלייה באמון הציבור בגורמי האכיפה ועלייה בהתגייסות הציבורית לשמירה על הים".

הוצאת רשת רפאים באכזיב (צילום: בר שטרנבך)
הוצאת רשת רפאים באכזיב (צילום: בר שטרנבך)