ראש אגף המבצעים לשעבר, האלוף (מיל') ישראל זיו שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM והתייחס לאירוע הקשה שאירע במהלך הלילה בבקעה, במהלכו נהרגו שני קציני צה"ל בעקבות טעות בזיהוי. 

"לצערי זה אירוע מאוד קשה, אבל לכל אורך ההיסטוריה של צה"ל ולא רק, קורים מקרים כאלה כי תמיד בנסיבות יש רמה מאוד גבוהה של חשדנות, חוסר ודאות תחושה של איום. בסוף זו בעיה של שיקול דעת או קור רוח של מי שמחליט ללחוץ על ההדק, לצערנו מוקדם מדי מבלי לברר עוד פרט. התוצאה היא בדיוק התוצאה שאנחנו נחשפים אליה הבוקר. פשוט טרגית ברמות", אמר. 

כשנשאל איפה היה הכשל, השיב זיו: "תחילה האזור, מדובר באזור אימונים שיש בו איומים של הסתובבות גורמים עוינים, כך שממילא הבסיס קיים למצבים כאלה שם. הדבר השני, הפקטור של סיום אימון ותנועה בלילה מאוד חשוך, האזור הזה בלילות הוא חושך מצרים". 

"תחושת חשד שיש משהו שבעצם הקצינים בעצם הלכו לבדוק, לפי מה שאנו מבינים יכול להיות שהביאה לכך שהפתיחה שלהם באש הביאה לחוסר הבהירות. נצטרך לחכת לתחקיר, אם מדובר בבסיס שיש גדרות אור ותאורה יש פחות חוסר ודאות ורמת ההוראות יותר מדויקת למציאות. במצב בו אין בהירות כי הכול דינמי משתנה ונתון לסיטואציה אז הסבירות או האפשרות למצבים כאלה לקרות יותר גבוהה", הסביר.

בהמשך התייחס לכך שלא הייתה התרעה על פעילות חבלנית באזור, ואמר כי "אם הייתה התרעה נקודתית או ספציפית לא היו עושים שם אימון. עשו אימון בהנחה שאין כרגע משהו נקודתי. האירועים שקורים לא קורים תמיד בגלל התרעות. יש הרבה מצבים שאין התרעות, הדריכות חייבת להיות. שטחי אש כאלה בלילה חשוך תמיד מייצרים רמת אימה יותר גבוהה כי זה לא טיול בפארק בתל אביב".

ישראל זיו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ישראל זיו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

כשנשאל כיצד מטפלים בקצין שירה, ענה זיו: "זו שאלה אולי סליחה על האמירה הזאת אבל כרגע היא הכי אקוטית, כי זה ממש מישהו שחרב עליו עולמו. אם לא ישמרו עליו אפילו לקחת ממנו את הנשק, צריך להשגיח עליו בעשר עיניים כי אחרת חלילה השאלה הזאת תישאל בנסיבות אחרות לגמרי. זה נורא, אני לא יודע איך להיכנס לנעליו של מי שבטעות כזו ירה בשוגג בחבריו. זה אסון".

"העניין פה יצטרך להילקח בהחלטת רמטכ"ל או אלוף פיקוד האם הדבר הזה יתוחקר בנסיבות מבצעיות, בנסיבות פיקודיות או על ידי מצ"ח. אין פה עניין פלילי, לא היה עניין של כוונה כלשהי לכן אני חושב שהתחקיר יהיה יותר פיקודי", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm