שר החוץ יאיר לפיד התייחס הבוקר (חמישי) לסערת הנטיעות בנגב בריאיון לגל"צ, והאשים: "מדינת ישראל לא צריכה לבקש אישור בשביל לנטוע איפה שהיא רוצה, אבל זה בעייתי שהליכוד ואיתמר בן גביר מיד יורדים למטה כדי להלהיט. זה חסר אחריות ומייצר נפגעים בסוף, בשביל מה זה טוב?". 

"במקום לעשות מכל דבר מהומה איומה בין יהודים לערבים צריך לפתור את זה חכם, זה שהליכוד ובן גביר יורדים ישר לחמם זה חסר אחריות, מה אתם רוצים שיהיו מהומות?", אמר לפיד. "מדינת ישראל לא צריכה לבקש אישור לנטוע עצים, אנחנו ננטע עצים אבל לא נעזור לכל מי שרוצה לשרוף את השטח משום צד. לא כל דבר זה אירוע שצריך להתפתח לוויכוח על תולדות הציונות". 

"זהו אירוע לא טוב, זה אירוע טקטי, אבל לא אירוע אסטרטגי. הנגב של מדינת ישראל והיא תנטע את הנגב ותמשול בו, מי שמתייחס לזה כאל אירוע אסטרטגי הם אנשים חסרי אחריות שמתפרנסים מהסתה ושנאה וזה מאוד לא בסדר. זו הממשלה הראשונה מזה הרבה שנים שמתקדמת ברצינות לטפל בבעיות של הנגב". 

הוא הוסיף והבהיר: "שום כנופיה לא שולטת בשטח, המשטרה מנהלים את האירוע, לא כנופיות מנהלות את המדינה, אם יש התפרעויות כמובן שהמשטרה תטפל בזה בלי היסוס אנחנו מגבים את המשטרה, גם ההנהגה הבדואית גינתה את זה וגם עבאס".

לפיד טען כי אין מתיחות מול השר זאב אלקין והתבטאויותיו בנושא הנטיעות ואמר: "אלקין צודק, בוודאי שנמשיך לנטוע עצים בנגב אבל נסתכל לפני האם יש מקומות שבהם עלולים להתלקח דברים ואם אפשר לטפל בזה בשקט, אם באמת זה יהפוך למלחמה על הריבונות בנגב אז בוודאי שהמדינה תפעל אבל לא כל דבר חייב להפוך למלחמה על הריבונות". 

כשנשאל האם לדעתו אלקין אשם במשבר אמר: "לא חושב שזה אלקין, חושב שזה דרגים מקצועיים שהיו יכולים לחשוב על זה שהיו עלולות להיווצר מהומות מיותרות. בנגב יש 13.8 מיליון דונם, אם יש כמה חלקות שבהן בדיוק הבדואים נטעו חיטה - אפשר להגיד נחכה רגע וננסה לפתור את הבעיה המקומית. אני איש מרכז פרקטי וחושב שלא צריך להגדיל את הבעיות אלא לפתור אותן". 

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה לדברים: "יאיר לפיד מוכיח פעם אחר פעם, כמה הוא לא ראוי לכהן כראש ממשלה של מדינת ישראל. הוא עצלן, לחיץ, נהנתן ושיאן בממשלה מעופפת וחמור מכל אלה: נכנע לטרור והאלימות! מכר את הנגב לפורעי החוק ומבקש מהם רשות לנטוע עצים. לפיד התגלה כאדם חלש ומתרפס, מול מי שרוצה לכבוש את הנגב".

לפיד: "אני מאמין שלא יהיה סגר, הווריאנט הזה לא מצדיק סגר"

בהמשך לפיד דחה את הטענות על כישלון הממשלה בניהול משבר הקורונה ואמר: "יש קבינט קורונה בראשו עומד ראש הממשלה והוא מנהל את המשבר הלאומי ומנהל אותו טוב. זה לא עניין של רגשות, יש מגפה שמשתוללת בכל העולם ועברה עכשיו שינוי קיצוני עם האומיקרון שהגיע ושינה את כללי המצב ואתה צריך להגיב לתנאים משתנים בתנאי אי ודאות ואת זה אי אפשר לעשות באופן מושלם".

"אף ממשלה לא מתפקדת מושלם אבל בתוך האי ודאות בנינו מנגנונים מאוד יציבים כמו חיסון רביעי, מגן אבות, הגנה על המבוגרים, אחרי זה שמירה על משק פתוח ועל הכלכלה ואחרי זה פיצויים לענפים שנפגעו כמו עולם התרבות ופיצויים לעצמאים שהולכים לבידוד, מטפלים בזה. אי אפשר להתנהל מהר כמו המגפה היא תמיד צעד אחד לפנינו אבל מטפלים בזה מהר ככל האפשר, אי אפשר באופן מושלם". 

על הציטוט של השרה אורנה ברביבאי בנוגע לדיון בקבינט הקורונה אמר: "הייתי בדיון ותמיד אפשר להוציא מתוך דיון שנמשך ארבע שעות משפט אחד ולטעון שזה מה שקרה, אני הייתי בדיון וזה לא מה שהיה שם, קיבלנו את כל המידע כדי שנוכל לקבל החלטות עתידיות. למשל כמו זה שכל המחוברים לאקמו הם לא מחוסנים אז אפשר להסביר לאנשים כמה חשוב להתחסן. אז נכון שהדיונים נמשכים לתוך הלילה ואורנה הגיבה לזה כפי שהגיבה, אלופה בצה"ל, אבל אלו סוג הדיונים וזה בסדר גמור". 

כשנשאל על מדיניות ההגבלות לפיד דחה את הטענה כי מדובר ב"סגר שקט" ועקץ את המראיינים: "ככה זה במגפה, יש ירידה בתנועה, גם אני חולה וזה שלא שאלתם אותי מה שלומי, זה לא יפה".

לאחר שנשאל והשיב כי שלומו טוב יחסית המשיך ואמר: "יש מגפה והמגפה הזו פוגעת בעסקים וצריך לטפל בהם זה חלק אחד, יש הנחיות והן די ברורות. אנשים משקיעים שעתיים לקרוא הנחיות כשהם מחליפים סמארטפון אז אני אומר לכם שאם אנשים ישקיעו עשר דקות לקרוא את הנחיות הקורונה הם לא יתקשו להבין אותן, הן לא מבלבלות ולא מבולבלות וזה עבור הצלת החיים שלנו זה הרבה יותר חשוב".

הוא הבהיר: "אני מאמין שלא יהיה סגר, הווריאנט הזה לא מצדיק סגר. בשום דיון רציני שקיימנו בחודשיים האחרונים לא עלתה אפשרות של סגר, זה להילחם את המלחמה הקודמת באמצעים של המלחמה הקודמת, זה אולי היה נכון לגלים הקודמים אבל לא לזן הזה סגרים זה לא הפתרון ואנו רוצים לשמור גם על הכלכלה פועלת ועובדת ככל האפשר".

בהמשך לא הכחיש שמתקיימים מגעים עם הרשות הפלסטינית ואמר "לא חושב שצריך להחליש את הרשות הפלסטינית אבל לא אנהל משא ומתן מאחורי גבם של חברי, לא חושב שישראל צריכה להיות סרבנית שלום". 

בהמשך התייחס לנושא הגרעין האיראני ואמר: "מדינת ישראל בשנים האחרונות הורחקה מכל שולחנות ההשפעה בנושא האיראני ואת זה הממשלה הזו הצליחה לפתור וזה הישג מדיני לא קטן, מצליחים להשפיע על המו"מ ולא איבדנו את חופש הפעולה שלנו, הבהרנו שלא משנה מה תהיה תוצאת השיחות ישראל תפעל איך שהיא רוצה מתי שהיא רוצה וכמה שהיא רוצה".

על מצב השיחות אמר: "במו"מ הגיעו למין הסכם ביניים חלקי שמאפשר להמשיך קדימה, שהצלחנו להשפיע עליו במידת מה".