אורי בר לב, ניצב בדימוס ולשעבר מפקד יחידת דובדבן, שוחח הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לתקרית הירי בבקעה, במהלכה נהרגו שני קציני צה"ל בעקבות טעות בזיהוי. "בוקר מצער לכולנו, משתתף בצער המשפחות ובצערו של הקצין. היו הרבה מקרים של ירי דו צדדי, אני חושב, מהקמתו של צה"ל ועד היום. אבל מה שמייחד אולי את אותם מקרי ירי דו"צ של כוחותינו על כוחותינו במיוחד ביחידות המיוחדות זה החינוך להבין את הסיטואציה ולהגיב מהר ומדויק ומקצועית".

"כאן מתחיל עקב האכילס במקרה הזה ובחלק מהמקרים שקרו בדובדבן ומקרים נוספים שקרו ביחידות עילית בצבא. מה שקורה הוא שאתה מנתח את המצב מהר, כך שמהר מאוד אתה קורא את תמונת המצב ומגיב במקצועיות והתוצאה הופכת לקטלנית כפי שאנחנו רואים לצערנו במקרה הזה. כל צד חושד בשני שמדובר במחבל או בפיגוע שעומד להתרחש, הראשון שיורה וזה הופך להיות לאיום מידי ואתה מגיב. מאחר ומדובר בכוח מאוד מקצועי התוצאה הופכת להיות תוצאה קטלנית", אמר. 

על הוראות פתיחה באש אמר בר לב: "לא חושב שפה הבעיה, כי לא מדובר באירוע שאני מניח שמי מהצדדים חשד שבצד השני נמצא מישהו שבא לגנוב. אם אני מנסה להיכנס לראשם או לראשו של הקצין שמן הסתם זיהה דמויות, שמע ירי, הוא היה משוכנע שהוא נמצא במצב בו מחבלים מתקרבים אליו, הגיב בצורה מקצועית לצערנו והרג את שני המ"פ שליבנו עם המשפחות".

"בשורה התחתונה זה לא מתחבר לנושא הוראות פתיחה באש. התחקיר ודאי יפורסם אני מאמין שהוא ראה מולו שני מחבלים שיורים לכיוונו והגיב. יכול להיות שאם היה פחות מקצועי זה היה נגמר אחרת", הוסיף.

כשנשאל איך מבשרים למשפחה שאירע אסון כזה, השיב: "זה לא אנושי, זה מוות מיותר מלכתחילה. לשמחתי לא חוויתי את זה כמפקד יחידה, אני מכיר אירועים כאלה. בחוסר הוודאות שהיחידות האלה עובדות בחלק המבצעי קורות הטעויות האלה, אסור שהן יקרו. צריך לעשות הכול כדי שדבר כזה לא יקרה. צריך לזכור את המציאות בה עובדות היחידות ומזה להשליך גם על האימונים כי הם מדמים מצב אמיתי ובשטח הזה לפני כמה חודשים ניסו לחטוף חייל בטרמפיאדה. רמת הדריכות הגבוהה".

בהמשך, התייחס לשאלה למה לא לשים שבב על חייל בנשק או במקום אחר על מנת למנוע אירועים כאלה, והגיב: "בסוף זה שיקול דעת של לוחם, זה נשמע נורא נחמד שישתילו להם שבבים אבל כשאתה מגיע למצב שדומה למצב של פעילות מבצעית, ומזהה סכנה לעצמך בטוח שאתה הולך ומחסל את אותם מחבלים".

ניצב בדימוס אורי בר לב (צילום: פלאש 90)
ניצב בדימוס אורי בר לב (צילום: פלאש 90)

על הקצין היורה אמר: "זו טראומה שהוא יסחוב כל חייו. תחושת אשם מאוד גדולה. צריך לזכור מאיפה זה מגיע, האימונים האלה, המקצועיות, הדריכות בלהגיב מהר, אם זה היה בוקר בו היינו מגלים גופות של מחבלים היינו אומרים לאותו קצין באגוז כך מצפים ממך. אין לי ספק שהוא היה משוכנע שזו הייתה הסיטואציה".

בסיום דבריו, התייחס למחלוקות סביב האדמות בנגב: "משחקי חתול-עכבר סביב האדמות אני מכיר מלפני הרבה שנים, אלפי דונמים כל שנה מעובדים כדי להוכיח בעלות. בעבר המדינה הייתה מרססת ממטוסים חומר שקוטל עשבים, אני מכיר את זה כשהייתי מפקד המחוז הדרומי, הוחלט על ידי בג"ץ להפסיק לרסס ולחרוש את אותן אדמות מדינה. דעתי ידועה בכל הנושא של מי שמרים יד על שוטרים. צריך להוריד את הלהבות ולטעת. מדובר באדמות מדינה שאין עליהן עוררין. המשטרה צריכה להגיב ולהגיב בכוח כנגד כל מי שפורע".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm