בית משפט בגרמניה גזר היום (חמישי) מאסר עולם על אנואר רסלאן, קצין מודיעין סורי לשעבר שהיה אחראי על מתקן כליאה בדמשק, ההרשעה הראשונה של נאשם בכיר ממשטר אסד בפשעים נגד האנושות במלחמת האזרחים בסוריה.

בית המשפט האזורי הגבוה בעיר קובלנץ קבע כי רסלאן, ששירת במודיעין הכללי הסורי בדרגת קולונל ופיקד על כלא אל-חטיב בדמשק בין 29 באפריל 2011 ל-7 בספטמבר 2012, אשם בכל העבירות נגדו והטיל עליו עונש של מאסר עולם.

רסלאן (58) הואשם בעינויים של יותר מ-4,000 עצירים במתקן, כולל ביצוע חקירות באמצעות מכות חשמל, הכאות עם "אגרופים, חוטים ושוטים", מעשי אונס, תקיפה מינית ומניעת שינה, בנוסף ל-27 מקרי רצח ושתי חטיפות.

קצין המודיעין לשעבר הכחיש בתוקף כי הוא פיקד על ביצוע עינויים. הוא ערק מסוריה ב-2012 והצליח להגיע לגרמניה כעבור שנתיים. הוא נעצר בשנת 2019, אחרי שאושרה בקשתו למקלט במדינה.

"עונש חשוב עבור כל הסורים"

במהלך המשפט, שנמשך יותר ממאה ימים, נשמעו עשרות עדויות של נשים וגברים ששרדו את מתקן הכליאה האכזרי. הם סיפרו בפירוט כיצד עברו עינויים פיזיים ופסיכולוגיים וכיצד הכניסו אותם לתאים עמוסים ללא מזון, מים וטיפול רפואי. אחד התובעים, ווסים מוקדד, סיפר כיצד הכו אותו בכפות הרגליים ובעקבים. "הם ידעו בדיוק איפה לגרום לכאב המקסימלי", אמר.

"העונש הזה חשוב עבור כל הסורים שסבלו ועדיין סובלים מהפשעים של משטר אסד", הצהיר רוהאם חוואש, שהיה כלוא במתקן העינויים והצטרף לתביעה. "זה מראה לנו שצדק לא צריך להישאר עבורנו רק בגדר חלום".

בפברואר שעבר, הרשיע בית המשפט בקובלנץ את איאד אל-ע'ריב, קצין זוטר לשעבר במודיעין הסורי, על סיוע לפשעים נגד האנושות וגזר עליו שש שנים וארבעה חודשים בכלא. אולם הכרעת הדין היום היא הפעם הראשונה שבה יש הרשעה של אדם בכיר במשטר הסורי בפשעים נגד האנושות במהלך המלחמה שנמשכת קרוב ל-11 שנה.

"זו הפעם הראשונה שבה אנשים ממשטר אסד עמדו למשפט בפני בית דין פלילי רגיל", אמרה סטפני בוקר, מנהל המרכז הבינלאומי לתיעוד עבור משפטים של פשעי מלחמה באוניברסיטת מרבורג. "זה שולח מסר ברור לעולם שיש פשעים שלא ניתן להתחמק מעונש עליהם".