תשכחו מנטפליקס. אסור להחמיץ. זוהי הדרמה של המאה. סדרת הריאליטי הטובה בתבל. ציר העלילה הוא מלך מטורף שמפרפר בפראות כדי להיחלץ מהמערבולת שנקלע אליה. סביבו פמליה וציבור שתומכים בו, בפראות, ומולם נעה להקת ציידים שמגבירה את הקצב על רקע תופים ושובל עמום של חצוצרה המתגבר והולך לקראת המפגש הבלתי נמנע בכיכר העיירה הנידחת. שם, על במת העץ, ממתין, משתלשל, עדיין ריק, חבל תלייה. לא תלכו על צפיית בינג'?

אין יום בלי התפתחות בעלילה, בלי עדות חדשה או מסמך מרעיש, והם מוטחים בדונלד טראמפ ושות' שמדממים טיעונים מופרכים. בין הציידים יש כמה תובעים מחוזיים בניו יורק שעובדים על תיקי העלמות מסים של חברות טראמפ, ניפוח ערך נכסיו לצורכי זיוף בקשות הלוואה ומאות מיליונים שהגיעו לחשבונותיו ללא הסבר. שלא לדבר על אין ספור תלונות על נוכלויות סביב הגלוב, מסקוטלנד עבור ארה"ב ועד מוסקבה. מנהל החשבונות הראשי של טראמפ נעצר ונחקר. העולם כולו שצופה בסדרה ממתין במתח מענג להחלטתו: האם להסגיר את טראמפ ולהפוך לעד מדינה או (הבחור קשיש למדי) לבלות את שארית ימיו בכלא.

כל אלה הם כדורי הכסף במחסניות של להקת הציידים, כדור הזהב הוא אירועי ה־6 בינואר 2021. יש אקדח שהונח במערכה הראשונה ויש גווייה ירויה, עדיין מפרפרת (הדמוקרטיה) במערכה הנוכחית. מי שאמורה לקשור בין הכוונה להרוג אותה ובין הירי עצמו, הפוטש, היא ועדת הקונגרס, שחוקרת את קשריו של טראמפ עם מתכנני הפוטש. זוכרים? אספסוף תומכי טראמפ הסתער בינואר לפני שנה על הקפיטול בדרישה לשנות את תוצאות הבחירות. לכאורה המון פרוע שנע מנהמת קרביים שלובתה על ידי נאום השלהוב של טראמפ שעה קודם לכן. למעשה, כך מסתבר על פי העדויות הצפות בוועדת החקירה, זה היה עסק מתוכנן. ליז צ'ייני, סגנית יו"ר ועדת החקירה של הקונגרס, כבר אמרה שאם החשדות יאומתו, טראמפ צפוי לחקירה פלילית בגין CRIME POTENTIAL. התובע הכללי מריק גרלנד הפטיר ביבושת "נמצה את הדין עם כל המעורבים, כולם, והצדק ייעשה".

כמו בכל סדרת מתח משובחת יש כאן תמיד טוויסטים צדדיים שצובעים את העלילה כולה במעין הדהוד מסעיר ואנושי. אותה צ'ייני היא רפובליקנית שערקה ממחנה טראמפ ומנהלת את הקרב על שרידי השפיות של המפלגה הרפובליקנית ואישית נגד טראמפ ושות'. היא בתו של דיק צ'ייני, לשעבר סגן נשיא ארה"ב (מנהיג רפובליקני חשוך במובן המדיני־ביטחוני אפילו יותר מטראמפ) שגרר את ארה"ב למלחמה אבודה בעיראק. לפני שבוע, ב־6 בינואר, יום השנה להסתערות על הקפיטול, נערכה שם התכנסות מיוחדת של הקונגרס. ביידן נשא את נאום הצלת הדמוקרטיה. כל נבחרי הרפובליקנים הבריזו. צ'ייני האב וליז הבת היו הרפובליקנים היחידים באולם שממנו נמלטו אז כל נבחרי האומה, כולל הרפובליקנים, מאימת הפורעים.

מייק פנס, סגנו של טראמפ, נמלט גם הוא. "לתלות את פנס!", צעקו במסדרונות כאשר חיפשו אחריו. מאז נעלם ונעלם ובעצם חזר לתמוך בטראמפ. רוצים טוויסט? פנס הוא הגיבור האמיתי של הצלת הדמוקרטיה האמריקאית. באותו יום הוא סירב לדרישת טראמפ ושות' להפעיל סמכות כסגן הנשיא כדי לדחות כמה תוצאות בחירות אזוריות שהיו משנות את המצב. מחפשים דקויות? כיום פנס הוא עד מפתח בחקירת ועדת הקונגרס. לא להרשעת טראמפ (נערמות מספיק עדויות) אלא לשבירת האחדות הטראמפית במפלגה הרפובליקנית ושבירת אלמנט הפחד מפניו. הקרב של השבוע הוא האם פנס יגיע להעיד מרצונו החופשי על פי בקשת הוועדה, או יגיע לשם על כורחו בצו הבאה רשמי. מבחינת טראמפ ושות', אם פנס יגיע מרצונו החופשי, מדובר בבגידה בטראמפ, במפלגה ובאלוהים. פנס הוא אוונגליסט אדוק ויריבו הפוליטי של מייק פומפאו, שירוץ לנשיאות 2024 (אם טראמפ בחוץ), גם הוא אוונגליסט אדוק ותומך טראמפ כיום. אם יגיע ללא צו הבאה, זו תהיה רעידת אדמה.

הפריצה לגבעת הקפיטול  (צילום: רויטרס)
הפריצה לגבעת הקפיטול (צילום: רויטרס)

טד קרוז שלנו?

רוצים עוד ספח פולקלור? לפני יום השנה למהומות בקפיטול הכריז טראמפ כי באותה שעה שבה יתכנס הקונגרס, הוא יכנס מסיבת עיתונאים באחוזתו במאר א־לגו. ובעוד כולנו נדרכים לקראת קרב הטיטאנים בין טראמפ ובין ביידן, הראשון הכריז והבריז והפקיר אותנו למלל טחון של הנשיא על דמוקרטיה בסכנה.

נפילת המתח הייתה זמנית, והצופים פוצו באתנחתה קומית במבחר תוכניות לייט נייט שרובן ככולן התמחו בהלעגת טראמפ. ובייחוד בסצינה היסטרית שסיפק השבוע אחד מתומכיו, סמרטוט שטראמפ ניגב בו לא פעם, אחד טד קרוז (ידידו של נתניהו למי שמתעניין), שהעז לומר בהקשר של אותו יום זיכרון כי האספסוף שפרץ לבניין הקפיטול נהג כמו "טרוריסטים". טד קרוז שלנו? מטקסס? אחד מאותם הזויים על הרצף שבין זדון לבין סוריאליזם העז לומר על הפטריוטים שעלו על הקפיטול "טרוריסטים" כאילו היה אלכסנדרה אוקסיו אורטז? קרוז נלקח מיד לאולפן של טאקר קרלסון, הכוכב הנוכחי של הימין המטורף בפוקס ניוז. התנהל טקס נפלא ומצחיק עד דמעות של מיה קולפא (אשמתי, בגדתי, חטאתי) ברמה של סאדיסט מול מזוכיסט.

מכאן ואילך נידון כל צופה בינג' מכור לרצף העדויות (וההדלפות) מוועדת הקונגרס. המטרה: הוכחת הקשר המשולש. בין טראמפ ויועציו הקרובים (כולל עיתונאים) ובין פוליטיקאים רפובליקנים בבית הנבחרים, ובינם לבין ראשי הכנופיות המאורגנות שהנהיגו את פורעי הקפיטול. אין צורך להכיר אישית את הפוליטיקאים והעיתונאים המעורבים בהגנה האזורית על טראמפ. עזבו שמות, הסתפקו בהשוואות. אלה הם בדיוק תתי־הפוליטיקאים והעיתונאים שמובילים אצלנו את ההגנה על נתניהו. לכל אחד מהם יש תאום זהה בחבורה המקיפה את טראמפ.

מכאן ואילך, גם כדי להבין ובעיקר כדי ליהנות, צריך לעקוב באדיקות יומיומית אחרי כל התפתחות. וכמובן לעשות מה שחובה לעשות בכל סרט או סדרת מתח: להצליב לוחות זמנים. אם אתם מתעצלים, יש שלל אתרים שיעשו את זה עבורכם. עייפתם? מנחי תוכניות הלייט נייט ממתינים לכם עם אשפת חצים תרתי משמע.

המפתח בימים הבאים הוא מתכנני הקשר: ב־6 בינואר 2021 ישבו הקושרים בשני חדרי מצב שהקימו בשני בתי מלון בוושינגטון. שם היה התכנון, שם היה הכסף ומשם ניהלו הקושרים את אנשיהם בהסתערות על הקפיטול תוך שיחות עם הבית הלבן ורפובליקנים בבתי הנבחרים. לכולם נשלח צו הבאה לחקירה בוועדת הקונגרס. יגיעו? ידברו? יבריזו? להתראות בפרק הבא.

[email protected]