משרד הכלכלה הוציא צו חירום לפיו תתאפשר עבודה מעבר ל־14 שעות ביממה. את התוכנית יזמה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי וכל זאת בשל מחסור בכח אדם נוכח הבידודים וקצב ההדבקה המהיר. עו"ד נעמי לנדאו, מומחית לענייני עבודה, הגיבה על כך בראיון ל"איפה הכסף" עם ליאת רון ואריה מליניאק ב-103FM.

"אכן שרת הכלכלה והתעשייה, הגברת ברביבאי, החליטה על דעתה ועל דעת כנראה התעשיינים, שמין הראוי להגדיל את שעות העבודה מעבר למותר בחוק. יש לנו חוק מגן שמגן על עובדים לא להפוך להיות עבדים. כפועל יוצא ממנו אסור להעסיק, זו עבירה פלילית, להעסיק עובדים מעבר ל14 שעות עבודה ביום. אלא מה, הרבה מאוד עובדים נעדרים, ועל כן מצאה לנכון השרה יחד עם מי שהיא מצד המעסיקים, להביא לידיעת המשק שהיא הולכת להוציא צו או היתר על פי כמו צווי חירום. כמו שפעם הוציאו צווי חירום בגלל מצב הקורונה. בדרך היא שכחה כמה דברים, היא שכחה שיש גם ארגוני עובדים, למה לא לפנות אליהם ולהגיע איתם להסכמות? לא. מעל הראש להוציא צווים שיחולו על כולם", פתחה עו"ד לנדאו את דבריה.

"נניח הצידה את ארגוני העובדים, משום שאני כמייצגת את הסתדרות האחיות אני יודעת שאיתן הם הגיעו להסכמים ספציפיים שנוגעים למשמרות שלהם ולהארכת שעות העבודה מתחילת הקורונה ועד היום. כך שאפשר לעשות את זה, זה רק עולה כסף. אבל לא יותר בימי שבת ושישי, אבל זה לא העיקר. העיקר הוא, אני מבינה את הצורך אבל למה רק מפעלים או עסקים מעל ל-20 עובדים, למה? הרי מי שמסכנים הם דווקא העסקים הקטנים", הוסיפה.

"יותר מזה, אומר הצו ואני מחזיקה אותו מול העיניים, שהמעסיק אשר מעסיק מעל 20 עובדים יהיה רשאי להעסיק עובדים בהתאם לתנאים האלו. קודם כל זו זכותו ולא חובתו. אבל מתי קובעים מתי יהיו ה־20 אחוז עובדים פחות? כל מי שיש לו מעל 20 עובדים וקטנה מכסת העובדים ב־20 אחוז יותר. המועד הקובע ביום בו החל להעסיק אותם - זאת אומרת, אם למחרת או אחרי יומיים עובדים חוזרים לעבודה הוא עדיין רשאי על פי הצו לחייב אותם לעבוד יותר שעות. בוודאי שהוא יכול לחייב", המשיכה לנדאו. 

"כמה מכולות יש? כמה מקומות עבודה יש? ואני מדברת על העסקים הקטנים שהם פחות מ-20 עובדים. כל עובד שנעדר מחירו בזהב, זה לא חל עליהם. צריך לתקן את זה שזה כל מקום עבודה באשר הוא שמעסיק יותר משני אנשים, כי אם אחד הולך הלכה העבודה. אנחנו נמצאים בזמן מצוקה. התאחדות התעשיינים דואגת לעסקים הגדולים והעסקים הגדולים, אילו מבינוניים, זה 20 אחוז ומעלה, גם מפעלי תעשייה זה 20 עובדים ומעלה. אנחנו מדברים על מרבית העסקים שמתלוננים שהם עומדים במצב של סגירה בגלל היעדרות העובדים. לכן ההערה הראשונה והעיקרית שלי היא למה 20, השנייה היא למה 20 כפי שדווח בשנה שעברה או לקראת סוף השנה לביטוח הלאומי. אם העסיקו לא על פי הביטוח לאומי? יש פה הרבה חורים. אני בעד תרומתם של עובדים בתקופה הזו", סיימה לנדאו את דבריה.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm