כאלפיים בני אדם, תושבי היישובים הבדואים, הפגינו אתמול במשך שעות ארוכות נגד נטיעות קק"ל בנגב. על פי הפרסומים, שוטר נפצע מאבן שהושלכה לעברו ושני מפגינים פונו במצב בינוני לבית החולים סורוקה, זאת לצד חסימת הכבישים לערד ודימונה וידויי אבנים על כלי הרכב שנסעו בהם. האלוף (מיל') ישראל זיו, לשעבר ראש אגף מבצעים, התייחס הבוקר (שישי) למצב בדרום הארץ. בשיחה עם ניסים משעל ב-103FM, קבע": "זה מחזיר אותי לתמונות של תחילת האינתיפאדה הראשונה. מדינת ישראל צריכה לא להקל ראש בעניין. אם נמשיך כך, עוד שנה שנתיים נאבד את הנגב". 

זיו הסביר את דבריו בהרחבה: "אנו רואים סוג של התקוממות, שמלהיטים פוליטיקאים, יכולה להיות פה התקוממות עממית. מצב שבו הצעירים שלקחו על עצמם את האחריות הלאומנית ויצאו כנגד צה"ל, כשההנהגה הפלסטינית בכלל לא ידעה את זה, והיא הייתה מעורכת או הצטרפה או רכבה על הגל הזה רק יותר מאוחר".

"יש לנו לצערנו סיטואציה דומה במגזר הבדואי", קבע  האלוף זיו, "יש פה קבוצה של צעירים, שחלקם עם ילדים או בעלים של נשים שהובאו מעזה או דרום הר חברון, יש תופעה של איסלאמיזצייה מואצת בקרב החברה הזו. בכל השנים האחרונות, שמדינת ישראל מתעלמת מהם, בנו סוג של אוטונומיה". 

עוד אמר: "הם חיים במערכת של כלכלה והתנהלות עצמאית, חלקם גם לא יודעים עברית ולא הולכים לבתי ספר. אנחנו רואים סוג של התקוממות, כמובן שמלהיטים אותה גם פוליטיקאים שרוצים להרוויח מזה את הנקודות שלהם". זיו הזהיר כי "יכולה להיות פה ממש התקוממות עממית, אולי לא בקנה מידה של יהודה ושומרון אבל בקנה מידה שלא תאפשר את אורח החיים של תושבי הנגב".



בתגובה שאל אותו משעל, האם האמירה שלו לא חמורה מדי. האלוף זיו השיב בשלילה: "לצערי לא. אולי באופן טכני או רשמי אנחנו עדיין שם, אבל באופן מעשי כמעט 20 שנה אין התיישבות חדשה בנגב. לצערי הרב אני עומד מאחורי האמירה שישראל נטשה את הנגב".

כשנשאל, האם הסכסוך הוא באמת סביב אדמות, השיב זיו: "האדמות הן חד משמעית לא בהיבט של ויכוח משפטי על תפיסת קרקע. יש פה גם תפיסה מסורתית של הבדואים לאחוז בנגב והם רואים את עצמם הבעלים, ויש גם את העניין הלאומני. כששני הדברים חוברים יחד, אנחנו רואים את התוצאה שאנחנו רואים. לא באמת מדובר פה שלקחו לאיזה חקלאי את הקרקע שהוא מגדל עליה את החיטה שלו. יש פה סיפור הרבה יותר כבד מהעניין הזה. תראה מה קורה שם, אני לא מאמין שיש שם כמעט בית עסק אחד שלא משלם פרוטקשן לבדואים. זה ריבונות? זה מצב שיש שם חוק? מי ששולט שם הוא בעל כוח הזרוע".

כשנשאל, מה לדעתו צריך להיות הפתרון לבעיה, אמר האלוף זיו כי "מדינת ישראל צריכה לא להקל ראש בעניין אלא לשים את הנושא הזה בראש סדר העדיפויות שלה. זה הרבה יותר חשוב מהאומיקרון. הקורונה תחלוף עוד שנה שנתיים, אבל אם אנחנו נמשיך ככה אנחנו נאבד את הנגב. צריך לכבוש במירכאות, לא בטנקים, אבל עם נוכחות מאוד חזקה של כוחות הביטחון. צריך לכבוש מחדש מבחינה כלכלית, כולל תשתיתית, הקמת ישובים - הכול. צריך להקים קבינט מיוחד שיעסוק ב-100 אחוזים בעניין הזה".

בהמשך, התייחס למותם קציני צה"ל בתאונת האימונים של יחידת אגוז, כשלדבריו, מה שהוביל לירי הטועה הייתה השגרה של גניבות אמל"ח מן הבסיסים. "אני למדתי מהפרסומים ומשיחות עם צה"ל שבאמת הבעיה שם נובעת גם מהנסיבות וגם מבעיה באופן עקרוני של יוזמה, שבבסיסה חיובית, אבל היא לא תואמה בין הכוחות לבין המסגרת", הסביר. "היא זו שהביאה לנסיבות החמורות האלו. צריך לומר שהסיטואציה היא כזו שבגלל שיום קודם נגנב להם ציוד והם היו בחרדה מכך שייגנב להם אמל"ח נוסף, הקצינים לקחו את היוזמה שנבעה מתוך אחריות רבה. בסיום סוף יום אימונים לקחת את עצמם וללכת לסרוק את השטח כדי לראות שחלילה לא נשאר שם אמל"ח. הם גילו אחריות רבה מאוד", הסביר. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm