ועדת החקירה הממלכתית לחקר רכש הצוללות יוצאת לדרך. הממשלה הודיעה היום (שישי) כי בכוונתה לאשר את הקמת ועדת החקירה הממלכתית בשבוע הבא.

העסקה תובא לאישור הממשלה, כך על פי סיכום בין ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ ושר המשפטים גדעון סער, רק לאחר חתימה על הסכם הרכש עם הגרמנים, שצפויה להתקיים בשבוע הבא. עם החתימה על ההסכם, תועלה לאישור ההצעה להקמת ועדת החקירה.

שר הביטחון, בני גנץ, מסר: "הקמת ועדת החקירה היא מהלך הכרחי לשמירה על ביטחון ישראל. מדובר בצורך לאומי, ואני מודה לראש הממשלה, שר החוץ, שר המשפטים וכלל הגורמים שתומכים בהעלאת הצעת ההחלטה."

שר החוץ, יאיר לפיד, אמר כי "הבטחנו לציבור הישראלי שלא נוותר על חקירת הפרשה - וקיימנו. פרשת הצוללות וכלי השיט, היא פרשת השחיתות הביטחונית החמורה בתולדות ישראל ונדרש להפוך כל אבן כדי להגיע לחקר האמת, זו המחויבות שלנו כלפי חיילי צה"ל, כלפי אזרחי ישראל".

פרקליטו של אבריאל בר יוסף, עו״ד ז׳ק חן, הגיב על ההחלטה המסתמנת: ״אנחנו מברכים על ההחלטה להקים ועדת חקירה ממלכתית לעניין רכש כלי השייט והצוללות. היוזמים מבקשים לעשות זאת, במיוחד בעיתוי שקוף זה, מטעמים פוליטיים וציניים. מובטח להם שכפי שבאו לקלל הם יצאו מברכים את אלה אותם הם מבקשים לחסל: בועדת חקירה כזו תצוף דווקא מעורבותם של בכירים בכל המערכות שאינם נאשמים ושלא את ראשם רוקחי הועדה מבקשים - בכירים בצבא, בפרקליטות צבאית, במלמ״ב, במלל, גורמים בכירים ביותר המכהנים גם היום בממשלה,  עוזריהם ובחשנים אחרים".

"כל אלה שיכלו לשקר בחסות הערפל, שהגישו תצהירים שסותרים את עדותם במשטרה, ואלה שגררו רגליים עד כה מסיבות מובנות כשהחמאה מרוחה על ראשם,  דווקא הם ידרשו לתת הסברים על מעשיהם. נקרע את המסכה מעל פרצופם הציני של מגלגלי עיניים רבים. האמת כשתצא תרעיד את אמות הסיפים״, הוסיף.

מ"התנועה לאיכות השלטון" נמסר: "אחרי שלוש שנים של קידום המאבק הציבורי בנושא - באמצעות בג״ץ, מחאה וסבב פגישות עם השרים - הרגע לו חיכינו מתממש ובא. אנו מברכים על ההסכמות לקדם את ועדת החקירה, שתחקור את פרשת השחיתות הביטחונית החמורה בתולדות המדינה. פרשה שפגעה עמוקות בביטחון הלאומי ובקודש הקודשים של המדינה. מחאת האלופים תתקיים מחר בערב במרכז שוסטר כמתוכנן - לא נוריד את הרגל מהגז עד שההצעה תעבור בממשלה, הוועדה תוקם ונוכל לשוב לישון בשקט. 

מנדט ועדת החקירה חייב לכלול את כל שמונה פרשות המשנה - ובהן פרשת אישור מכירת צוללות מתקדמות למצרים מאחורי גבה של מערכת הביטחון, כמו אישור קניית צוללות נוספות וספינות מגן כאשר ברקע להחלטות אלה מרחפת עננה כבדה של ניגודי עניינים. זה הזמן לסלק את עננת השחיתות הרובצת מעל קודש הקודשים של הביטחון הלאומי של מדינת ישראל".

מתנועת "חקירה עכשיו" נמסר: "אנו מברכים את ממשלת ישראל על כוונתה לאשר את ההצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות וכלי השיט בשבוע הבא. זהו צעד חשוב בדרך להסרת העננה מעל לפרשת השחיתות הביטחונית החמורה שידעה המדינה".

כזכור, בחודש אוקטובר שר הביטחון בני גנץ הגיש למזכירות הממשלה את הצעת ההחלטה של משרד הביטחון בנושא, בתיאום מלא עם משרד המשפטים ושר המשפטים גדעון סער. עם הגשת ההצעה, ציין גנץ: "הקמת הוועדה הכרחית למערכת הביטחון ולמדינת ישראל - אם לא נברר את האמת לא נוכח להפיק לקחים לעתיד. זה לא עניין אישי, אלא צורך לאומי". 

בשבוע שעבר עשרות בכירים במערכת הביטחון לשעבר, בהם רמטכ״לים, ראשי מוסד ושב״כ בדימוס ואלופים רבים, התייצבו מול ביתו של שר החוץ ודרשו להקים ועדת חקירה בפרשת הצוללות וכלי השיט: "דונו לאלתר בהצעת המחליטים שהונחה על שולחן הממשלה על ידי שר הביטחון ושר המשפטים להקים ועדת חקירה ממלכתית בפרשת הצוללות וכלי השיט".