דו"ח של המודיעין האמריקאי חשף כי רוסיה הציבה קבוצה של פעילים בגבול על מנת לבצע מבצע להצדקת הפלישה למזרח אוקראינה, כך פורסם הערב (שישי) ב-CNN. בכיר במודיעין אמר לרשת הטלוויזיה האמריקאית כי אותם פעילים מאומנים בלוחמה בשטח בנוי ובשימוש בחומרי נפץ המיועדים לשימוש נגד הצבא הרוסי.

כמו כן, הבכיר האמריקאי אמר כי ממשל ביידן מאמין שרוסיה עשויה להתכונן לפלישה לאוקראינה "שעשויה לגרום להפרות נרחבות של זכויות אדם ופשעי מלחמה". בחודש שעבר, דו"ח נוסף של המודיעין האמריקאי חשף שרוסיה מתכננת מתקפה צבאית נגד אוקראינה, שצפויה לצאת לפועל בתחילת שנת 2022. 

גורם בכיר מממשל ביידן טען בפני AP כי רוסיה מתכננת להציב כ-175 אלף חיילים בגבול, כאשר כמחצית מהם כבר פרוסים בנקודות שונות. ההערכות הגיעו על רקע דרישותיה של רוסיה לכך שאוקראינה לא תהפוך חלק מברית נאט"ו.

כזכור, שר החוץ הפולני, זביגנייב ראו, הזהיר מפני התדרדרות המצב במזרח אירופה סביב המתיחות בין רוסיה לאוקראינה. "במשך מספר שבועות אנו עומדים בפני הסיכוי להסלמה, אך כעת אירופה בסיכון הגדול ביותר למלחמה מזה 30 שנה". זאת לאחר שדובר הקרמלין אמר על השיחות עם ארצות הברית ונאט"ו כי "הן לא היו מוצלחות", אמר.

אימון של חיילים מהצבא האוקראיני בגבול עם רוסיה (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)
אימון של חיילים מהצבא האוקראיני בגבול עם רוסיה (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)

סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס אמרה בחודש שעברה כי וושינגטון הזהירה את רוסיה מפני ההשלכות הצפויות במקרה של פעולה צבאית באוקראינה. האריס הדגישה כי "אם מוסקבה תפגע בריבונות של אוקראינה, ארה"ב תטיל סנקציות נגד רוסיה, כפי שלא נראו לעולם". בתגובה, אמר דובר הקרמלין כי "ככל שארה"ב תעשה זאת, נראה את זה כניתוק היחסים הדיפלומטים".

כמו כן, בנוגע להצעות נאט"ו בשיחות על מיקומים של חיילי רוסיה בסמוך לאוקראינה, הבהירו בקרמלין שאינם מעוניינים בהתערבות חיצונית על כך, ואמרו: "אנו מציעים לנאט"ו לא להכתיב היכן לפרוס את החיילים שלנו". בנוסף נאמר במוסקבה על סיום השיחות בין המעצמות כי "אמנם ראינו כמה נקודות חיוביות אך זו לא הייתה המטרה העיקרית. רוסיה מצפה לראות תוצאות משמעותיות על השיחות ומחכה לתשובה מסודרת על ההצעות שהעלנו".