על פי דיווחים מסוף השבוע האחרון, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו "גייס" את נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק כדי לחזק את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על מנת לפעול בעניין עסקת הטיעון במשפטו.

נשיא בית המשפט העליון בדימוס, פרופ' אהרן ברק, אמר היום (ראשון) בשיחה עם וואלה! כי "נתניהו היה מגן על מערכת המשפט, עם הגשת כתב האישום נגדו - הפך למנפץ". למרות הביקורת, ברק הבהיר כי הוא "עדיין תומך בהסדר טיעון עם נתניהו".

ברק לא מייחס חשיבות לביקורת שנשמעה על מעורבותו בהסדר הטיעון, לפיה עמדו עלולה לכבול את שופטי בג"ץ. "מה פתאום", אמר נשיא העליון בדימוס, "בית המשפט לא כבול לשום דעה משלי, לא לדברים שכתבי בפסקי דין בעבר ולא לדברים שאני אומר היום".

עורכת הדין נורית ליטמן, לשעבר המשנה לפרקליט המדינה, הגיבה לדברים הבוקר (ראשון) בריאיון לגדעון אוקו וענת דוידוב ב-103FM: "הסדר טיעון, גם בתיקי נתניהו, הוא לא מילה גסה. אם היועמ"ש לחוץ בזמן, עדיף שהוא ישאיר את ההחלטה ליועמ"ש הבא. אם נתניהו בסופו של דבר יודה בעבירות, זה שומט את הקרקע מתחת לטענה של תפירת התיקים ושל 'לא היה כלום כי אין כלום'". בהמשך, ביקרה בחריפות את נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק. 

בפתח דבריה, הסבירה עו"ד ליטמן מה דעתה על האפשרות שהיועמ"ש יוותר על האישום בעבירת השוחד, על עונש המאסר בפועל ויילך על עסקת טיעון, זאת אחרי כל ההאשמות הקשות שהופנו נגד נתניהו. "זה יותר מורכב, הרבה יותר מורכב כי אני עקרונית לא חושבת שצריך לפסול מכל וכול אפשרות להגיע להסדר טיעון", אמרה. "הסדר טיעון גם בתיק נתניהו הוא לא מילה גסה. השאלה בעיניי היא איזה הסדר טיעון, מתי, מה השיקולים ששוקלים. אין לי תשובה נחרצת של כן או לא", הוסיפה. 

בנוסף, אמרה: "אני חושבת ששני השיקולים המרכזיים שצריכים להישקל בכלל בשאלה אם להגיע להסדר טיעון זה - השיקול בעד זה לקיחת אחריות הוודאה של נאשם, של נתניהו במקרה זה, במעשים שלו. אם הגיעו להסדר טיעון והוא יודה בעבירות זה בעיניי שומט את הקרקע מתחת לטענה של תפירת התיקים ושלא היה ולא יהיה כלום".

עוד הסבירה, כיצד לדעתה תתנהל עסקת הטיעון מצדו של נתניהו, במידה ויסכים לחתום עליה: "אני מניחה שרה"מ לשעבר לא יגיד 'אני הודיתי בסתם שקרים בביהמ"ש. אמרתי כל מה שכתוב בכתב האישום המתוקן אם קיבלתי מתנות, שמפניות וסיגרים ואם זה הנחיתי את מומו פילבר לסייע לאלוביץ' זה שקר וסתם הודיתי בזה', - קשה לי להאמין שרה"מ סתם יגיד את זה".



בנוסף, נשאלה האם החתימה על הסדר טיעון תסיים את הקמפיין נגד מערכת המשפט. על כך השיבה: "יכול להיות שאנשים ימשיכו, גם אם הוא יגיד את הדברים צריך להבין שכשמישהו מודה בבימה"ש בעבודות מסוימות יש לזה משקל שהוא לא יכול להתכחש לו. שיקול אחרת זה שאלת הסיכויים והסיכונים .התביעה להבנתי כיום במצב טוב ביהמ"ש. ועדיין, גם כשהיא במצב טוב אחרי שמיעת העדים, עד כה היא צריכה לעשות שיקול של מה הסיכון לעומת הסיכוי, כי שום כתב אישום שמגישים בביהמ"ש, אין בו ביטחון להרשעה. יש סיכוי סביר או טוב להרשעה וצריך להעריך מה עוצמת הסיכון בהמשך ניהול התיק".

על הדיווח לפיו נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק התערב לטובת הסדר טיעון עם נתניהו, אמרה המשנה לפרקליט המדינה לשעבר: "אני חושבת שאהרון ברק, היה עדיף אם היה מושך את ידו מהעניין הזה. מקווה שמנדלבליט גם הבהיר לו זאת. נאשמים מגיעים לפרקליטות ליועמ"ש במסגרת תיק פלילי יחד עם עורכי דינם והם הגורם היחיד שהפרקליטות אמורה לדבר איתו. כפרקליטת מחוז במשך עשרו שנים כל פעם שהייתה נעשית אליי פנייה בעניינו של נאשם ספציפי שלא באמצעות עו"ד הייתי אומרת תפנה לדבר עם עורך הדין. זו לא הדרך בה מתנהלים מול נאשמים, אני נעתי באי נוחות כששמעתי את הידיעות על הפנייה הזאת".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm