כדאי לדעת: כאב ראש הוא תופעה שחלקנו סובלים ממנה לאורך כל השנה, אך לחלק מאיתנו הם אוהבים לצוץ באמצע החורף. יכול להיות שזה בגלל המחממים למיניהם, אבל ייתכן גם שיש מספר אלמנטים תזונתיים שכדאי לנו להפנות את תשומת הלב אליהם. למזלנו, הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, עשתה לנו סיכום קצר על הסיבות למיגרנה באמצע החורף.

"בחורף המזגנים מייבשים", אמרה הדיאטנית בפתח דבריה, "להרבה אנשים יש כאבי ראש ולא תמיד יודעים למה". היא הסבירה: "לפעמים זה באמת בגלל המזגנים, אבל יכול להיות גם בגלל שינויי לחץ דם, מצבים נפשיים ושינויים הורמונליים. אצל נשים זה יכול להיות לפני המחזור החודשי, ויש גם מצבים שבהם אנו סובלים ממחלה, אבל אחת הסיבות יכולה להיות כמובן תזונה".

1. חוסר במים

אנחנו כבר לא בקיץ, והגוף מאותת לעיתים רחוקות יותר שהוא זקוק לשתייה, אבל זה לא אומר שאנחנו לא צמאים: "במיוחד בחורף לא שותים מספיק בלי לשים לב, וזה הדבר הראשון שגורם לכאבי ראש באופן ברור ומיידי". רוזמן הזהירה: "צריך ממש להקפיד לשתות הרבה. אנחנו יכולים לראות את חוסר הנולים לפי צבע השתן. אם זה צהוב סימן שלא שותים מספיק". היא הוסיפה: "היה לאחרונה מחקר שהראה שחצי ליטר מים לפני הארוחה עוזר לירידה מהירה יותר במשקל - אז הרווח כפול".

שתו הרבה מים (צילום: אינגאימג')
שתו הרבה מים (צילום: אינגאימג')

2. קפה

מה לגבי ההתמכרות הרווחת לקפאין ומוצריו - ובייחוד למשקה החם שמתאים לנו כמעט בכל שעה ביממות הקרות: "לגבי קפה יש שתי השפעות שונות - הראשונה היא שהוא מעלה את לחץ הדם, וחוסר קפה יכול לגרום לכאבי ראש. מצד שני, בקפה, בשוקולד, ביין אדום במלפפונים ובבצל נמצא חומר שנקרא טירמין, שגורם למיגרנות אצל חלק מהאנשים". רוזמן סייגה את דבריה: "זה לא אצל כולם, וקורה במיוחד בצירופים מסוימים כמו קפה וגבינה צהובה באותה ארוחה". היא חידדה: "יש חומר משמר שמאוד נפוץ בלחמים ובגבינות, שנקרא E202 שגורם גם לכאבי ראש. יש אנשים שאם יעברו למזונות טבעיים יותר, הבעיה יכולה להיפתר".

קפה הפוך (צילום: אינגאימג')
קפה הפוך (צילום: אינגאימג')

3. חוסר במגנזיום

"עוד גורם זה חוסר במגנזיום", הסבירה הדיאטנית. "עשו מחקרים בקרב כאלה שסובלים ממיגרנות, בדיקות דם במהלך כאבי הראש והמיגרנות וראו רמה נמוכה של מגנזיום. נתנו להם מנה של מגנזיום - וראו שכאב הראש נעלם. יש מחקר שהראה שנטילת מגנזיום מפחיתה את כאבי הראש. אבל לפני שלוקחי תוספים, כדאי לדעת שהוא נמצא במזון – אגוזים, בוטנים, שקדים, קטניות כמו שעועית לבנה, לחם מלא, מוצרי סויה, שומשום, טחינה, וקוואקר".

ויטמינים, תוספי תזונה (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')
ויטמינים, תוספי תזונה (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')

ולסיכום - איך לפתור את הבעיה הזו? רוזמן המליצה לנהל מעקב: "כדי לדעת אם יש לנו כאב ראש משתייה או תזונה או משהו אחר, אפשר לעשות סוג של רישום. עושים טבלה ורושמים בה במשך שבוע באיזה שעה אוכלים, מה אוכלים, באיזה שעה שותים, ומה שותים, ובצבע אחר - אם יש כאב ראש. אז אפשר לגלות את הקשר. אם יש חסר תזונתי, נזהה בקלות וכך יהיה אפשר לפתור את זה בלי בעיה ובלי תרופות".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm