הכינו את השמיכות והתנורים: המערכת הגשומה הסתיימה והיא צפוייה להתחדש ביום שלישי בלילה, אך בנתיים גל קור חריג הורגש היום (שני). על פי תחזית השירות המטאורולוגי בבית דגן, בהמשך היום יהיה בהיר וקר, ובלילה קר מאוד. צפויה קרה חמורה ברחבי הארץ.

שלג בצפון הגולן (צילום: אורי שמש)
שלג בצפון הגולן (צילום: אורי שמש)

ביום שלישי יעשה בהיר עד מעונן חלקית ועדיין קר מהרגיל לעונה. בערב יחל גשם בצפון הארץ שיתפשט בלילה למרכזה, וילווה בסופות רעמים. בחרמון יחל לרדת שלג. 

ביום רביעי גשם ירד מדי פעם בצפון הארץ ובמרכזה, בעיקר עד לשעות הערב. בצפון הנגב ירד גשם מקומי וקיים חשש לשיטפונות בבקעת הירדן, במדבר יהודה ובים המלח. בחרמון ירד שלג ומהצהריים צפוי שלג קל גם בפסגות הרי הצפון. בלילה יתבהר וקיים חשש חמור מקרה במקומות המועדים. 

ביום חמישי, לאחר בוקר קר מאוד, יעשה בהיר עד מעונן חלקית ועדיין קר מהרגיל לעונה.

לאחר ימים גשומים, מנהל גף אקלים בשירות המטאורולוגי בבית דגן, ד"ר עמוס פורת, מסר ל"מעריב" כי כמות המשקעים הגבוהה ביותר מיום שישי נמדדה בבית גמליאל בשפלה – 180 מ"מ, לא הרחק משם, בחפץ חיים נמדדו 163 מ"מ ובקבוצת יבנה – 150. בניצן שבמישור החוף הדרומי נמדדו 171 מ"מ, בנגבה – 134, ובצובה שבהרי ירושלים – 143 מ"מ.

בהר חרשה בשומרון נמדדו 130 מ"מ, בבית דגן – 105 מ"מ, בירושלים – 104 מ"מ, בזכרון יעקב – 102 מ"מ, באזור החוף בתל אביב ובחרשים בגליל העליון – 84 מ"מ, בחיפה – 82 מ"מ, בצפת – 75 מ"מ ובעפולה – 56 מ"מ. באזור הכנרת ירדו באופן יחסי פחות משקעים. בכפר נחום נמדדו 40 מ"מ ובצמח – 24 מ"מ. בדרום כמויות המשקעים היו מועטות עוד יותר, כאשר בבאר שבע נמדדו רק 14 מ"מ.

מזג אוויר גשום, הצפה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
מזג אוויר גשום, הצפה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

כבאות והצלה לישראל פרסמו כי גל הקור עלול לגרום לשריפות, הנגרמות כתוצאה משימוש באמצעי חימום לא בטיחותיים כמו תנורי סלילים ומפזרי חום, אשר היו צמודים למיטה או לחומרים דליקים אחרים.

על כן, הומלץ להשתמש באמצעי חימום בטוחים כמו רדיאטורים או מזגנים ולא בתנורים מקריני חום. בנוסף, הודגש כי יש להימנע מהנחת בגדים או שמיכות על מפזר חום או רדיאטור, יש להרחיק את אמצעי החימום מחומרים דליקים ולכבות את מכשיר החימום בצאתנו מהחדר. צוין כי מכשירי החימום עלולים לגרום לשריפה גם ללא מגע, אלא מקרינת החום הנפלטת. 

החקלאים מברכים על הגשם; בשירותי בריאות כללית ממליצים לשמור על טמפ' קבועה בחדרי המגורים

"הקרה טובה למטעי העצים הנשירים, שזקוקים למנות קור", אמר מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, ירון בלחסן. רני בר-נס, חקלאי ותיק, המכהן גם כיו"ר ענף הפירות במועצת הצמחים, הביע רק חשש שמידות החום לא יירדו מתחת לאפס.

"יש קבוצה של עצים שאוהבת את הקור, בהם שזיפים, אפרסקים, נקטרינות, דובדבן, שקד וזיתים. אבל עם הקור יגיע למינוס, עלולים להיגרם נזקים לגידולים אחרים, כמו אבוקדו, הדרים ובננות. אני מקווה שלא יהיו לנו טמפרטורות מתחת לאפס", הוא ציין בשיחה עם "מעריב" והוסיף: "כחקלאי, לימדו אותי מאז שאני ילד שצריך לברך על הגשם וצריך לזכור שאנחנו בעיצומו של החורף".

חקלאים בעמק האלה (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)
חקלאים בעמק האלה (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)

בשירותי בריאות כללית ממליצים לדאוג לטמפרטורה קבועה בחדרי המגורים, שתהיה בין 20 ל-24 מעלות צלזוס במשך כל שעות היממה. בנוסף, יש לשמור על לחות האוויר בחדר, על מנת שהאוויר לא יהיה יבש מדי, בגלל החימום ואפשר להשתמש במכשיר אדים להגברת הלחות. עוד מומלץ לאוורר את חדרי המגורים.