אירוע של פעם באלף שנה - כך הגדיר מדען את ההתפרצות האדירה של הר הגעש התת ימי סוף השבוע, שגרם לגלי צונאמי באזורים נרחבים באוקיינוס השקט. עדיין לא ידועים כל ממדי הנזק בטונגה, מוקד פגיעת הצונאמי, ואם ישנם נפגעים, אולם נמסר כי שתי נשים נהרגו מפגיעת גלים גבוהים באזור החוף בפרו.

ההתפרצות העצומה של הר הגעש הונגה טונגה-הונג הא'פאי ביום שבת יצרה ענן אפר שהגיע לגובה של 20 ק"מ ועוררה פיצוצים עזים שנשמעו עד לניו זילנד ואלסקה שנמצאות במרחק של אלפי קילומטרים מההר. כמו כן, נרשמה רעידת אדמה בעוצמה של 7.4 ונוצרו גלי צונאמי שהגיעו למדינות רבות ברחבי האוקיינוס השקט.

פרופ' שיין קרונין, חוקר מדעי כדור הארץ מאוניברסיטת אוקלנד הסביר כי ההתפרצות האלימה מעידה על שחרור של כמויות עצומות של מאגמה מתוך הלוע של הר הגעש. "זו אחת ההתפוצצויות המסיביות שהר הגעש מסוגל להפיק בכל אלף שנה", אמר קרונין, שהדגיש כי על אף שחרור האנרגיה העצום, עדיין לא ברור אם מדובר בסיום ההתפרצות הנוכחית. "ייתכנו עוד מספר שבועות, ואולי אפילו שנים, של חוסר מנוחה וולקנית מצד ההר".

היום הגיע תיעוד ראשון של הנזקים בחלק מאיי טונגה אחרי פגיעת גלי הצונאמי שהגיעו לגובה של 1.2 מטרים. צילומים שהגיעו מהכפר פנגאי שבהא'פאי, קבוצת איים במרכז הארכיפלג של טונגה, הראו כבישים הרוסים ופיסות בטון גדולות שנסחפו בזרמי הצונאמי החזקים ביום שבת. על אף שמרבית קווי הטלפון והאינטרנט עדיין מנותקים, הגיעו דיווחים על נזקים בעיירות סופו, קולומוטואה, קולופואו, מאופנגה ופטנגטה וגם בבירה נוקואלופה נמסר על נזקים לרכוש. עם זאת, לא היו דיווחים על נפגעים.

ממשלת טונגה התכנסה לישיבת חירום וניו זילנד ואוסטרליה הודיעו שישלחו מטוסים עם ציוד כדי לסייע לרשויות. "נוקואלופה מכוסה בעננים סמיכים של אבק וולקני, אבל חוץ מזה התנאים רגועים ויציבים", אמרה ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, על פי הדיווחים שקיבלה מהדיפלומטים בשטח. הוא הוסיפה כי גם כבל התקשורת התת ימי המרכזי ניזוק כתוצאה מההתפרצות.

הצונאמי הגיע גם לחופי אמריקה. בקליפורניה תועדו גלים בגובה של 1.2 מטרים שגרמו להצפות באזור נמל סנטה קרוז ובאזורים נוספים. הקורבנות היחידים תועדו עד כה רק בפרו, שם לא פורסמה התרעת צונאמי, אחרי שגלים גבוהים פגעו במשאית בלמבייקה שבחוף הצפוני וכתוצאה מכך נהרגו שתי נשים.

לפנות בוקר הוסרו כל התרעות הצונאמי שפורסמו למרחב האוקיינוס השקט - כולל ארה"ב, יפן וצ'ילה - אחרי ההתפרצות האדירה. עם זאת, במרכז המעקב הזהירו כי עדיין עלולים להתרחש זרמי מים בלתי סדירים בקרבת החופים על אף שלא צפוי עוד צונאמי.