היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב, ג'ייק סאליבן, הודיע היום (ראשון) כי במהלך ביקורו בישראל בסוף החודש שעבר, שוחח עם בכירים ישראלים בתרחישים אפשריים לפעולה, במידה ושיחות הגרעין בווינה בין איראן למעצמות יכשלו.

על פי הדיווח ברשת האמירתית אל-ערביה, סאליבן הדגיש כי וושינגטון ממשיכה לפעול על מנת למנוע נשק גרעיני מאיראן, וציין כי הזמן הולך ואוזל". ב-25 בדצמבר, אתר "אקסיוס" האמריקאי ציטט ארבעה בכירים ישראלים שהשתתפו בפגישות בישראל עם היועץ לביטחון לאומי, ואמרו כי הם יצאו בטוחים שארה"ב מוכנה לתמוך בעמדה נוקשה יותר כלפי איראן. עוד דווח, כי סאליבן תיאר בפגישה עם הבכירים, תרחישים אפשריים בטווח הקרוב, בנוגע לתוכנית הגרעין של איראן.

התרחיש הראשון שהציג סאליבן בפגישה, היה החזרה לעמידה מלאה בהסכם הגרעין משנת 2015, אך עם זאת הביע ספק בכך שניתן להשיגו. התרחיש השני שהציג סאליבן, היה "הסכם הקפאה" זמני, על מנת למנוע מאיראן להאיץ את תוכנית הגרעין שלה, והוסיפו כי התרחיש השלישי היה הטלת סנקציות ולחץ מחודש על האיראנים. עוד נמסר מאתר "אקסיוס", כי "עם חידוש שיחות הגרעין בווינה, גבר החשש אצל ראש הממשלה נפתלי בנט, מהרעיון שממשל ביידן יחתור להסכם חלקי, שיקל את הסנקציות על איראן, גם ללא תמורה".

ג'ייק סאליבן (צילום: REUTERS/Leah Millis)
ג'ייק סאליבן (צילום: REUTERS/Leah Millis)

בתוך כך, שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הודיע במהלך מסיבת עיתונאים שערך ביום שישי האחרון כי הושגה התקדמות בשיחות הגרעין עם איראן. "הייתה התקדמות אמיתית, יש רצון אמיתי, בין איראן לארה"ב. מנהלי המשא ומתן בווינה מתקדמים, אנחנו מצפים שההסכם יושג", אמר השר. גורם המעורה בשיחות בווינה אמר כי ישנה אופטימיות מהסבב האחרון, זאת חרף העובדה כי נותרו לא מעט סוגיות לא פתורות, כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס. עוד דווח כי מנהלי המו"מ עוסקים בעקרי הסכם ובנושאים הקשורים לצעדים שייעשו איראן וארה"ב אם יוגש הסכם.

כמו כן, גם שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, הביע אופטימיות מההתקדמות השיחות."אני סבור שאפשר להגיע להסכם חתום בתוך שבועות אחדים ומחזיק בתקווה שיהיה אפשר לתת לו לתפקד כפי שהיה לפני הפרישה של ארצות הברית בתקופת טראמפ", אמר בורל.