חג לאילנות: אמנם הקורונה עדיין כאן, ולא ברור מתי תחלוף מאיתנו, אך המרחבים הפתוחים ממשיכים לאפשר גישה חופשית לקהל הרחב, ואף מומלצים להתרעננות ושבירת שגרה בימים אלה של חוסר ודאות. 

בדיוק לשם כך, ועל מנת שתוכלו להמשיך ליהנות מיופיו המרהיב של הנוף הישראלי לקראת חג האילנות המתקרב, רשות הטבע והגנים ממליצה על הגנים הלאומיים ושמורות הטבע המתאימים בדיוק לתקופה זו של השנה, ועל העצים המיוחדים ביותר שקיימים בישראל. 

האלה אטלנטית בעין עבדת

סמוך לעין מור, אחד משלושת המעיינות הנובעים מקניון עין עבדת, צומח עץ מרשים בגודלו ממין אלה אטלנטית, שגילו מוערך בין 250-300 שנה. אלה אטלנטית היא עץ שמסוגל לחיות מאות שנים וקשה להעריך את גילו, משום שבדומה לעצי זית, עם הזמן גזע העץ הופך לחלול, דבר המקשה לספור את טבעות הגדילה או להעריך את גילו בדרכים אחרות. 

החוקרים משערים שהאלות האטלנטיות הן שריד לתקופה אקלימית קרה ורטובה יותר ועצים אלו הן שריד מאוכלוסייה גדולה שהייתה נפוצה בהר הנגב. האלה האטלנטית בעין עבדת מעניקה הפרשה מתוקה ממנה ניזונות נמלים, ובתמורה מגינות עליה מפני כנימות, ואף מאפשרת מקום מסתור מן השמש לבעלי חיים כמו יעלים ונמנמני סלעים.

בנוסף, קיימת במקום גם חורשת צפצפות הפרת, ריכוז גדול ומרשים של עצי צפצפת הפרת, עץ שרוב תפוצתו בישראל היא לאורך נהר הירדן. הצפצפות יפות במיוחד בגווני השלכת הצהובים בחורף.

אלה אטלנטית (צילום: יוליה חייבולייב, רשות הטבע והגנים)
אלה אטלנטית (צילום: יוליה חייבולייב, רשות הטבע והגנים)

איך להגיע
על כביש 40 (באר שבע-מצפה רמון). הכניסה התחתונה לעין עבדת היא בסמוך למדרשת  בן גוריון. הכניסה העליונה כ- 5 ק"מ דרומה
כתבו בווייז: גן לאומי עין עבדת

שעות פתיחה
בימים א' - ה' ושבת: 16:00 - 08:00 בימי שישי וערבי חג: 15:00 - 08:00 (כניסה אחרונה למקום עד שעה וחצי לפני הסגירה)

האלה ארץ-ישראלית בארבל

בגן הלאומי ושמורת טבע ארבל, ישנן שלוש תצפיות הצופות על נופי הגליל התחתון והעליון. אחת מהן, וככל הנראה הרומנטית ביותר מבין השלוש, היא התצפית מצפור הר ניתאי בה ספסל בודד ועץ אלה מרשים בגודלו וביופיו, ממנו ניתן לראות את העדות הברורה ביותר לשבר הסורי אפריקאי שחצה את הר ארבל לשניים לפני כעשר מיליון שנה. 

מול התצפית ניצב חציו האבוד של הר הארבל - הר ניתאי, ולמרגלותיהם זורם נחל ארבל. עדות חדשה יותר להיסטוריה שהתרחשה באזור הינה חומת אבן משנת 67 לספירה, שרשרת אבנים הנישאת על גבי הר ניתאי וממשיכה עד לראשו. 

באתר תוכלו לבקר גם במצודת ארבל ומערות המקלט ואף לחזות בשרידי בית הכנסת בארבל. מימין לתצפית ניתן אף להשקיף על הכינרת. עץ האלה צופה על בקעת גינוסר, בקעה עשירה בעצי מנגו, זיתים ושקדים.

אלה ארצישראלית (צילום: שרית דהן, רשות הטבע והגנים)
אלה ארצישראלית (צילום: שרית דהן, רשות הטבע והגנים)

איך להגיע
מכביש טבריה – צומת גולני (77) , פונים בצומת כפר חיטים לכביש 7717 פונים ימינה בפנייה למושב ארבל, לפני הכניסה למושב לוקחים שמאלה ונוסעים כ – 3.5 ק"מ עד האתר
כתבו בווייז: גן לאומי ושמורת טבע ארבל

שעות פתיחה
בימים א' - ה' ושבת: 16:00 - 08:00 בימי שישי וערבי חג 15:00 - 08:00 

ברוש הביצות במקורות הירקון

ברוש הביצות ("טקסודיון דו-טורי") הוא עץ מחטני גדול ומקורו בביצות דרום-מזרח ארצות הברית. במרכז הארץ בגן הלאומי מקורות הירקון, שוכן פרט ענק וותיק, ככל הנראה משנות ה-40 לערך ובגובה של כ-15 מטר. ייחודו של העץ הוא השתרשותו בתוך המים, ממש באמצע הירקון. עבודות הייבוש שנעשו בביצות באזור הפכו את הירקון לאחד מערוצי המים המרכזיים שעוברים במקום. 

ברוש הביצות מתאים מאוד לבית הגידול בו הוא נמצא, ונדיר מאוד למצוא בארץ פרטים נוספים, במיוחד בטבע, שכן מין זה אינו מקומי. הפרט שגדל בתוך הירקון הינו פרט חריג בגודלו, ואף אפשר להניח כי הוא אחראי למספר ברושי ביצות קטנים יותר שנמצאים על גדת המים בסביבתו. 

במתחם תוכלו גם ליהנות גם מהליכה לצד נחל הירקון, לצפות בטחנת הקמח אל מיר הקדומה שפעלה בתקופה העות'מאנית ולהשתתף במשחק זיהוי צמחים ועצים עצמאי שיפעל במקום לכבוד ט"ו בשבט. את המחשק תוכלו למצוא גם במתחם תל אפק והוא יהיה פעיל בימי שבת בכל חודש ינואר. 

ברוש הביצות (צילום: דניאל די צזרה, רשות הטבע והגנים)
ברוש הביצות (צילום: דניאל די צזרה, רשות הטבע והגנים)

איך להגיע
מוקד מקורות הירקון נמצא על כביש הוד השרון-פתח תקווה בין צומת ירקון לצומת סגולה, מצד מזרח ישנה כניסה לכפר הבפטיסטים ולגן הלאומי
כתבו בווייז: גן לאומי ירקון – מתחם מקורות הירקון

שעות פתיחה
בימים א' - ה' ושבת: 16:00 - 08:00 בימי שישי וערבי חג: 15:00 - 08:00

עץ פו הדב בשמורת תל דן

עץ מסוג מילה סורית בן כ-120 שנה, הוותיק ביותר בארץ ממינו ונמצא בשמורת תל דן – בה הפך לסמל. העץ שוכן באזור "גן העדן" הקסום, המוזן ממעניינות התל. העץ הרוויח את כינויו לאחר שמספר ילדים שהגיעו למקום הבחינו בכך שגזע העץ החלול הנאכל על ידי חרקים וחלזונות, מזכיר את פתח הכניסה למערה של פו הדב, והדבר הפך לפולקלור. לפני מספר שנים עבר העץ תהליך שיקום שהציל את חייו לאחר שנפגע מפטריות ותולעים שתקפו אותו ומסופות גשמים ורוחות חזקות שגרמו לשבירתם של רבים מענפיו. כיום, למרות שהוא ממשיך אט אט להיאכל, מתוחזק העץ באופן קבוע על ידי צוות האתר בעזרת מוטות ברזל ועץ התומכים בו.

בשמורת הטבע תל דן תוכלו ליהנות בנוסף מ"מעיינות גן עדן", פלגי מים ולאורכם יער גדות מפותח המוצל כל השנה ועשיר במיני מטפסים. למרגלות העצים זורמים פלגי מים קרירים, ובהם אוכלוסיית סלמנדרות וחסרי-חוליות נדירים.

בנוסף, באתר גם ממצאים ארכיאולוגים נדירים ומיוחדים כמו השער הכנעני הקדום והשער הישראלי – שריד משערי הכניסה לעיר דן ומחומות הביצורים מהתקופה הישראלי. 

עץ פו הדוב (צילום: נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים)
עץ פו הדוב (צילום: נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים)

איך להגיע
על כביש 99 (קריית שמונה-מסעדה), כ- 11 ק"מ מזרחית לצומת המצודות. בסמוך לקיבוץ דן
כתבו בווייז: שמורת טבע תל דן

שעות פתיחה
בימים א' - ה' ושבת: 16:00 - 08:00 בימי שישי וערבי חג 15:00 - 08:00 

הכניסה לאתרים בהרשמה מראש באמצעות מערכת ההזמנות באתר רשות הטבע והגנים. יש להתעדכן באופן שוטף באתר הרשות