בית החולים שיבא ופרופ' גילי רגב-יוחאי פרסמו הערב (שני) תוצאות ראשוניות של המחקר הראשון מסוגו בעולם שהוביל המרכז הרפואי בנושא יעילות החיסון הרביעי, ממנו עלה כי יעילות החיסון הרביעי נגד זן האומיקרון נמוכה. פרופ' רגב-יוחאי, מובילת המחקר ומנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים בשיבא: "החיסון, שהיה מאוד יעיל נגד הזנים הקודמים, יעיל פחות נגד זן האומיקרון". 

בעקבות פרסום התוצאות, מהמרכז הרפואי שיבא מבקשים להבהיר: "המנה הרביעית משחזרת ואף עולה במעט על ההגנה שמספקת המנה עם זאת, השלישית. לכן, למרות שהחיסון שיש בידנו כיום איננו מספק הגנה אופטימלית כנגד הדבקה בזן האומיקרון, נכון להמשיך במבצע החיסונים לאוכלוסיות בסיכון בעת הזו. אנו ממשיכים ועוקבים אחרי התפתחות ההגנה מהחיסונים לאורך זמן, ונמשיך לעדכן בהתאם".

במסגרת המחקר שבדק את בטיחות ויעילות החיסון הרביעי נגד קורונה, נבדק שיעור העלייה בנוגדנים לאחר מתן חיסון רביעי של שתי חברות שונות – פייזר או מודרנה, וזאת בהשוואה לקבוצת ביקורת. התוצאות ראשוניות מצביעות על עלייה משמעותית ברמות הנוגדנים, אבל רמת ההגנה הזאת יעילה רק באופן חלקי נגד זן האומיקרון.

מהתוצאות הראשוניות עולה כי שבוע לאחר מתן מנה רביעית של מודרנה למחוסני שלוש מנות של פייזר, עלה שיעור הנוגדנים באופן דומה לזה שנמצא שבוע לאחר מתן המנה הרביעית של פייזר. עוד נמצא כי שבועיים לאחר מתן המנה הרביעית של פייזר, חלה עלייה נוספת בנוגדנים, מעט יותר מזו שנמדדה לאחר השבוע הראשון.

תוצאות נוספות מראות כי גם רמת הבטיחות של החיסון דומה - הן במקרה של מתן מנה רביעית של פייזר והן כאשר ניתנה מנה רביעית של מודרנה. פרופ' רגב-יוחאי: "העלייה שנצפתה ברמת הנוגדנים הן לאחר מתן המנה הרביעית של מודרנה והן לאחר מתן המנה הרביעית של פייזר, גבוהה במעט מרמת השיא שנצפתה לאחר מתן מנת הבוסטר – המנה השלישית".

עם זאת, כפי שמסבירה פרופ' רגב-יוחאי, "לאור הנתונים הבלעדיים של המרכז הרפואי שיבא על תחלואה באומיקרון בקרב עובדי שיבא המשתתפים במחקר הסרולוגיה הגדול, אנו מבינים שעל אף העלייה המשמעותית בנוגדנים לאחר החיסון הרביעי – ההגנה הזאת יעילה רק באופן חלקי נגד זן האומיקרון, שעמיד באופן יחסי לחיסון".

כאמור, המחקר נועד לבדוק את יעילות המנה הרביעית, ומבוסס על סרולוגיה וחיסוניות של קבוצת הנבדקים הגדולה בעולם (קוהורט שיבא), המונה כ-6,000 איש. במחקר משתתפים כ-270 עובדי בריאות משיבא שקיבלו מנה רביעית – חלק של פייזר וחלק של מודרנה. התוצאות השוו לאלה של עובדי שיבא שלא קיבלו מנה רביעית בכלל.