1. המשא ומתן שבנימין נתניהו, עדיין האיש החזק בליכוד, מנהל להשגת עסקת טיעון הוא האות לתחילת מלחמת הירושה בליכוד, שמתנהלת בשלב ראשון על אש קטנה. מה שמשותף לכל מי שרוצים לרשת את נתניהו היא אמירה שמשמיעים כל מי שחולמים לשבת על כיסאו, שכל עוד נתניהו לא הודיע על פרישה, איש מהם לא יפתח בקרב הירושה.

כבר זמן רב שלא היה לליכוד מנהיג חזק כמו נתניהו. כל מי שרואים עצמם ראויים להחליף אותו יודעים שבפוליטיקה הכל אפשרי, וכשמדובר בנתניהו הם לא לוקחים סיכון שעלול לעלות להם במחיר עתידם הפוליטי.

נתניהו לא מתכונן לפרוש בקרוב מראשות הליכוד, וכנראה שגם לא מהחיים הפוליטיים. אם הדברים יהיו תלויים בו, והוא יוכל להמשיך לאחוז בכיסא יו"ר הליכוד גם שבע שנים, שבהן הוא לא יוכל לחזור לעשייה פוליטית משמעותית, הוא יעשה זאת, אם הוא יצליח להגיע עם הפרקליטות לעסקת טיעון.

מי שהיו שרי הליכוד יודעים לקרוא היטב את המפה. הם יודעים שנתניהו הוא ראש הממשלה הראשון, שהצליח לחסל פוליטית את כל  מי שסיכנו את מעמדו ואת כל מי שהתמודדו נגדו, ובהם גם כאלה שלא היו חברי מפלגתו. חלק גדול ממבצעי החיסול התבצעו בסיוע של אמצעי התקשורת, שאותם אוהב נתניהו להשמיץ ולתקוף. אבל כשהדברים משרתים אותו, הוא יודע לאתר את מי שיהפכו לא רק לשופרות שלו, אלא גם לקבלני הביצוע שלו.

ברשימת מי שצפויים להתמודד יש לנו את ישראל כ"ץ, ניר ברקת ויולי אדלשטיין שהודיעו שיתמודדו, ואת צחי הנגבי, אמיר אוחנה ומירי רגב שעדיין שוקלים אם להיכנס למרוץ. בחירות לתפקיד יו"ר הליכוד, לאחר עידן נתניהו, ובחירת יו"ר חדש לליכוד - לא יביאו בהכרח לנפילה של  הקואליציה, אבל יביאו למלחמות בין המועמדים שייגררו לעימותים חריפים וקשים.  

2. כשצפיתי בחדשות 12 הופתעתי לשמוע שאני קשיש. מגיש המהדורה המרכזית דני קושמרו הכריז שנער בן 15 תקף בבאר שבע "קשיש בן 70". כיוון שאני מתקרב בצעדים גדולים לגיל שבו נקב קושמרו, הופתעתי מהמעמד והתואר החדשים שזכיתי להם, בעיקר כשאני ממש לא מרגיש שאני כזה.

דוח על תוחלת החיים הממוצעת מלמד שישראל היא מהמובילות בעולם באריכות ימים ותוחלת חיים. בשנת 2017 הייתה תוחלת החיים בישראל 81 שנים לגברים ו־85 שנים לנשים. תוחלת החיים בישראל עולה מראשית המאה ה־21 בקצב של שנתיים וחצי בכל עשור.

דוח של ארגון הבריאות העולמי לשנת 2019 קובע שישראל הגיעה למקום התשיעי בעולם במדד תוחלת החיים, ולאותו מקום הגיעה גם נורווגיה. אז מיהו קשיש? ומי ראוי לזכות בתואר ישיש?

עד לפני כמה שנים נהגו להשתמש בעיקר בתואר "זקן". זוכרים את המימרה "הגידו כן לזקן"? פרי המצאתו של הפרסומאי דוד שחם, שהיה הפרסומאי של מפא"י ההיסטורית. שחם בחר להשתמש בסיסמה בבחירות שהיו בשנת 1961 לכנסת החמישית, בעת שבן־גוריון היה בן 75 ומפא"י בהנהגתו זכתה אז ב־42 מנדטים.

מערכת הבחירות נבנתה סביב אישיותו של בן־גוריון שכונה "הזקן", מה שלא הרתיע רבים לבחור בו למרות גילו. המילה "ישיש" מופיעה בספר איוב, והיא מקבילה בשפה העברית למילה "קשיש". מסתבר שמדובר בביטוי  שמקורו בחו"ל, שם חיפשו ביטויים שיעניקו כבוד למי שמזדקן. כך הפך אדם מזדקן בארצות הברית ל־senior citizen, מה שאצלנו נקרא אזרח ותיק.

אתר "השפה העברית" עורך הבחנה בין המונחים וכותב ש"הדמיון בין שתי המילים קשיש וישיש אינו מקרי, לדבריו אלה שתי צורות שונות של אותה מילה, כאשר ישיש היא המילה העברית, וקשיש היא המילה המקבילה לה בארמית". ישיש או קשיש הוא לא מה שחשוב. מה שחשוב הוא איך מרגישים בגיל המבוגר, והאם תוחלת חיים ארוכה היא בכל מקרה יתרון.