אלפים צפויים לציין היום בארץ ובעשרות מדינות בעולם את "מבצע דוגו", המתקיים זו השנה השביעית. במבצע הם יציינו באכילת פלאפל את ניצחונו של דוגו ואת ניצחונם של כלל שורדי השואה.

המבצע הייחודי של אכילת הפלאפל מתקיים במשותף על ידי "דוגו" ומוזיאון השואה, בית העדות. השנה ייקחו בו חלק, בין היתר, משתתפים מצרפת, מדרום אפריקה, ממצרים, מאוסטרליה, מדנמרק, משווייץ ומדובאי.

היוזמה הגיעה בעקבות סיפורו של דוד לייטנר (דוגו), שב־18 בינואר 1945 יצא לצעדת המוות ממחנה ההשמדה אושוויץ־בירקנאו. בעודו צועד על סף אובדן כוחות, נזכר דוגו בסיפורה של אמו ז"ל על ה"בילקעלך" הצומחים על העצים בארץ ישראל.

אוכלים פלאפל בשביל דוגו  (צילום: באדיבות מוזיאון בית העדות)
אוכלים פלאפל בשביל דוגו (צילום: באדיבות מוזיאון בית העדות)

לאחר ששרד את הצעדה ועלה לישראל, החליט דוגו שבכל 18 בינואר הוא יאכל את הבילקעלך הישראליות, הלוא הן כדורי הפלאפל, כאות וכסמל לניצחונו האישי ולניצחונם של כלל השורדים. במסגרת המבצע אלפי אנשים בארץ ובעולם מצטלמים עם מנת פלאפל לציון ניצחונו של דודו ושל שורדי השואה על הנאצים.

"מדובר ביום מיוחד, שבו אנו זוכרים את כל אלה שיצאו לצעדות המוות ולא זכו לשרוד ולהגיע לארץ ישראל, לצד ציון ניצחונם של מאות האלפים ששרדו את המסעות ואת המחנות", ציין לייטנר.

מנכ"לית בית העדות רחל רוזנמן עפר סיפרה: "מבצע דוגו מסמל את הניצחון האדיר של מאות אלפי יהודים, ששרדו את השואה, עלו לארץ ישראל והקימו את ביתם ואת משפחתם במדינת ישראל. ביום שלישי גשו לדוכן הפלאפל הקרוב לביתכם, או לזה האהוב עליכם, צלמו את מנת הפלאפל והזכירו גם לכל הקרובים ולחברים שלהם את ניצחונם של השורדים ואת ניצחון החיים".