בנימין נתניהו, כמו נתניהו, היה ונותר מפיק הדרמות הטוב ביותר בעשורים האחרונים. “עסקת הטיעון” שהונחתה עלינו ביוזמתו, לאחר שיחות וגישושים חשאיים לאורך זמן, הכניסה את המדינה לסחרחורת פוליטית וחברתית, וזו הצליחה “להשליך” אפילו את הקורונה המשתוללת לשולי החדשות.

מצד אחד של הדרמה ניצבים תומכי ביבי, מופתעים, המומים ובעיקר חסרי מילים ומתקשים להביע דעה – אם הם בעד או נגד העסקה. מנגד ניצבים – לא פחות מופתעים – מתנגדי ביבי ואלה שיו”ר האופוזיציה הדביק ואיחד אותם. הם מנסים לעכל, להבין איפה כאן הטריק.

אבל בעיקר הם מחפשים בעסקה את המילים “קלון”, “הרחקה מהמערכת הפוליטית להרבה שנים” והוכחה שמתוך ה”אין כלום, כי לא היה כלום” ייצא ניצחון, כניעה של ביבי. כניעה של מי שלדעתם הפך את משפטו לכלי להסתה נגד המשטרה, הפרקליטות ואפילו בית המשפט.

בקיצור, מי שלא שייך לאחד המחנות האלה, שלא רואה בעסקת הטיעון אינטרס פוליטי ורק רוצה לראות בה עסקת פשרה שתביא לקירוב לבבות ולהפסקת השסע הנורא בעם, מגלה מהר מאוד שבעצם העסקה הזו עושה בדיוק ההפך – מלבה את האש ובעצם הופכת לפרשת אלטלנה ב’.

אותה פרשה שהביאה אותנו קרוב מאוד למלחמת אחים, ושגבתה את חייהם של 16 אנשי אצ”ל ושלושה חיילי צה”ל. פרשה שעד ימינו אלה פצעיה לא הגלידו, ויש מי שמעלה אותה מדי פעם לסדר היום, כמו אומר: לא נשכח ולא נסלח.

מי שחשב שכניסתו של אפיפיור החוק והצדק נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרון ברק לנבכי העסקה תתרום לאווירת הפיוס, טעה קשות. “לא יכולתי להישאר אדיש, צריך להפסיק את הקרע בעם”, אמר ברק. “נתניהו היה מגדולי המגינים על מערכת המשפט... בניסיון לאחות את הקרע הזה ניתן להצדיק עריכת הסדר טיעון. עמדה זו היא חיובית וחיונית למדינת ישראל”. ועם זאת, דבריו אלה רק היו כדלק על מדורה זאת.

במקביל, גם במחנה ביבי ישנם מי שמתנגדים לעסקה ורואים בה כניעה של מנהיגם, ובתגובה החלו בגיוס כספים להוצאות המשפט ולליבוי אש המאבק. בדיוק כפי שעשו בני ישראל במדבר, כשגייסו את תכשיטיהם לבניית עגל הזהב.

וכך, אומה מוקפת אויבים ואיומים מוצאת עצמה שסועה וקרועה בין שני מחנות עוינים, כשבתווך ניצב נתניהו, שממקד אליו את השנאה ואת התמיכה בו.

אלא שמנחם בגין המנוח, בניגוד אליו, כשניצב באותן שעות קשות של אלטלנה מול האסון, הקורבנות והשסע, הבין את חומרת הקרע בעם וזעק בשארית קולו: “אל תרימו יד על אח! אסור שיהודי ילחם ביהודי”. הקול הזה לא נשמע פה היום. אלטלנה פרק ב’ אמרנו? רק שהפעם בלי בגין המנוח, שחסר פה מאוד.