חברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ),  שהצביעה נגד חוק הגיוס ועוררה את זעם הקואליציה, שוחחה הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והסבירה את הצעד הדרמטי שביצעה: "רציתי להביא לתשומת לב הקואליציה את המקום בו אני דורשת שיבינו שפוליטיקאים ערבים הם שווים".

הרקע להחלטתה, כך טוענת רינאוי זועבי, הוא שתי החלטות הממשלה שהתקבלו בשבוע שעבר, לפיהן תתמוך הקואליציה בנוסח של חבר הכנסת שמחה רוטמן לחוק האזרחות וכן הנטיעות בנגב, שהובילו לעימותים בין המשטרה לצעירים מהחברה הבדואית.

"בשבוע שעבר נחצו שני קווים אדומים, ההתנהלות הברוטלית והדורסנית של הממשלה, של משרד השיכון, קק"ל, המשטרה, משרד ביטחון פנים בנגב נגד האזרחים הערבים הבדואים. מבחינתי, נחצה גם קו אדום בתחילת השבוע, שהתבשרנו על כך ששמחה רוטמן יביא גרסה פשיסטית גזענית של חוק האזרחות והממשלה תתמוך בו. ההצבעה שלי היא לא נקמה, היא מחאה. מבחינתי זה צעד של מחאה", טענה חברת הכנסת ממרצ.

תיעוד המהומות בנגב (צילום: יניר יגנה, וואלה!)
תיעוד המהומות בנגב (צילום: יניר יגנה, וואלה!)

רינאוי זועבי הוסיפה כי עד כה לא הוטלו עליה סנקציות מצד הממשלה, למרות שהצביעה נגד הצעת החוק לשוויון בנטל, אך גם טרם יצרו איתה קשר על מנת להבין את צעדיה: "גם ממרצ אף אחד לא בדק איתי מה אצביע, חוץ מיו"ר הסיעה אף אחד גם לא יצר איתי קשר. למרות הפייק ניוז".

לאחר מכן, יוכפז ודוידוב טענו כי גורם בכיר בממשלה אמר שההתנהלות שלה מאיימת על יציבות הקואליציה ועלולה לגרום להקמת ממשלת ימין. על כך היא השיבה: " מה שמאיים על הקואליציה הזאת זה שמנהיגות הקואליציה לא תהיה קשובה מספיק לפוליטיקאים ולפוליטיקאיות הערביות. אל תיקחו אותנו כמובן מאליו. אף אחד לא התקפל לטובתנו, גם לא בחוק החשמל. מאז שעבר חוק החשמל, יש כאילו מסר בקואליציה שעשו לנו טובה ועכשיו נשב בשקט ונשתוק".

"חוק הגיוס, במתכונת הנוכחית בעיתוי הזה, בעייתי מבחינתי כי הוא נוצר בכפייה נגד הציבור הערבי. זה יכול להיות פתח לשירות לאומי או אזרחי לחברה הערבית ואני מבחינתי מתנגדת לזה", הוסיפה.

לסיום, היא אמרה כי הקואליציה "יכולה באמת לשרוד לשנים רבות, אם היא מבינה שהפוליטיקאים הערבים לא יהיו גוי של שבת. יש אנשים הגונים בקואליציה, הם שקולים מספיק להבין ששותפות צריכה להיות אמיתית".