צה"ל פרסם הבוקר (שלישי) את ממצאי ועדת החקירה למותו של אלוף משנה שרון אסמן ז"ל, מפקד חטיבת הנח"ל, שנפטר בפתאומיות במהלך אימון כושר, שלושה ימים בלבד לאחר שנכנס לתפקיד מפקד החטיבה. הממצאים, שהוצגו למשפחתו של אל"מ אסמן כבר אמש,  לא הציגו מסקנה חד-משמעית באשר לנסיבות המוות, אך "ניתן לומר בסבירות גבוהה כי סיבת המוות הינה דום לב".

על פי דו"ח הוועדה, נמצא כי רופא החטיבה הגיע במהירות לאל"מ לאחר התמוטטתו והחל בפעולות החייאה מידיות בסיוע צוות מד"א. הוועדה קבעה כי "נכון היה לשלב מכשיר החייאה בשלב מוקדם יותר בתהליך, אך לצד זאת אין במסקנה זו ערבות שתוצאות האירוע המצער היו נמנעות". בנוסף, הוועדה המליצה על הרחבת פריסת מכשירי ההחייאה ביחידות השונות.

בעקבות הוועדה, מפקד זרוע היבשה הנחה להקים ועדה למימוש המסקנות בהקשרי סקר בריאות המשרתים והכושר הקרבי, "מתוך ראיית המצב הבריאותי לצד רמת הכושר הקרבי, כחלק מרכזי מכשירותם של מפקדים לוחמים".

הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, אשר מסקנות הוועדה הוצגו לפניו, הנחה על הצעדים הבאים: "ראשית, נדרש לתקף את הפקודה המגדירה את הצהרת הבריאות התקופתית, להנגישה למשרתים ולחזק את מנגנוני אכיפתה. שנית, הנחה הרמטכ"ל על ביצוע מעקב אחר אוכלוסיות בעלות גורמי סיכון בריאותיים. בנוסף, הנחה על הצבת מכשיר החייאה בכל חדר כושר במחנות צה"ל ובמרחבים מתאימים נוספים, ועל השלמת רכישתם והתקנתם עד ה-1 ביולי 2022".

אל''מ שרון אסמן ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
אל''מ שרון אסמן ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

בנוסף, הרמטכ"ל הדגיש את חשיבות הביצוע של בדיקות סקר בריאותיות והנחה להגדירן כבדיקות חובה למשרתי הקבע, ואף להציב אותן כתנאי לקידום.  הבדיקות יבוצעו בטווחי זמן קצרים, אשר ייקבעו על ידי חיל הרפואה. בתוך כך, הרמטכ"ל הנחה להתאים את תדירות הבדיקות לכל משרת באופן פרטני, בהתאם למאפייניו הבריאותיים.

משפחתו של אל"מ שרון אסמן ז"ל מסרה בתגובה: "אנחנו מודים לצוות ועדת הבדיקה על העבודה היסודית והרגישה ועל השקיפות ואופן הצגת ממצאי הבדיקה בפנינו. אנו תקווה שהמסקנות ייושמו כדי שניתן יהיה להציל חיים בעתיד. שרון אהב את הצבא וראה בתפקידו כמפקד בצה"ל את שליחות חייו. הוא היה איש של אנשים שהקפיד לראות ולכבד כל אדם באשר והוא והשאיר אחריו מורשת של אומץ לב וערכים. אנחנו מבקשים לחזק את ידיהם של לוחמי ומפקדי צהל בעשייה היומיומית למען בטחון מדינת ישראל ואזרחיה. ומבקשים במיוחד לחזק את לוחמי ומפקדי יחידת אגוז בימים הקשים הללו".