גוברות הקריאות להקמת ועידת חקירה ממלכתית בעקבות הפרסום ב"כלכליסט" הבוקר (שלישי), בו נטען כי המשטרה ביצעה, לכאורה, שורה של האזנות סתר ופריצות למכשירים סלולריים של אזרחים ישראלים שאינם עבריינים או חשודים ללא צו בית משפט וללא פיקוח שופט כלשהו.

בעקבות הפרסום פנתה סיעת ש"ס ליו"ר הכנסת בדרישה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתבחן את השימוש בתוכנות הריגול, תבדוק מי אישר את השימוש בהן ועל בסיס אילו קריטריונים ואילו צעדים יש לנקוט נגד האחראים למחדל.

"לא ייתכן שמשטרת ישראל תעשה דין לעצמה, תנהג בניגוד למצוות המחוקק וללא פיקוח שיפוטי או מהותי כלשהו תוך פגיעה קשה בזכויות של אדם", נכתב בבקשה.

גם יו״ר סיעת מרצ, חברת הכנסת מיכל רוזין, קראה לפתוח בחקירה: "מהפרסום עולה תמונה חמורה של הפרת זכויות אדם והוראות חוק שונות, וכן הפרה של עקרונות שלטון החוק ושל משטר דמוקרטי. שימוש בתוכנת המעקב על ידי המשטרה ללא צו היא חריגה חמורה מסמכות, לצד פגיעה חמורה בזכויות פרט חוקתיות - כאשר בראשן הזכות לפרטיות ולחופש הביטוי. אבקש לפתוח בחקירה דחופה של הגורמים המעורבים בהשתלת תוכנת המעקב תוך חריגה, לכאורה, מסמכות, ותוך פגיעה חמורה בזכויות אדם", אמרה חברת הכנסת.

האגודה לזכויות האזרח פנתה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנושא ומסרה: "השימוש בתוכנת פגסוס והפריצה לטלפונים ניידים של מפגינים ומתנגדי משטר, כמו בדיקטטורות החשוכות ביותר, אינה חוקית ומחייבת חקירה מיידית, עמוקה ורצינית. אין למשטרה סמכות לאכן טלפון בלי צו, לא לבצע האזנת סתר בלי צו ולא לחפש בטלפון בלי צו, אז על אחת כמה וכמה שאין לה סמכות לפרוץ ולהשתלט על טלפון, ואם עשתה כך נהגה כאחרונת העבריינים".

עוד הוסיפו מהאגודה כי "אם ראיות שנאספו באמצעות הפריצה הלא חוקית שימשו להעמדה לדין או הולבנו באמצעות חיפוש חוקי, על היועץ המשפטי לממשלה ליידע מיידית את אותם אנשים ולפעול לזיכויים לאלתר".

חבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד) אמר כי "יש להקים ועדת חקירה מידית לבחינת הטענות על האזנות סתר ופריצה לטלפונים של אזרחים ישראלים. ישראל היא מדינה דמוקרטית השומרת על פרטיות וחופש אזרחיה. לא ניתן לזה לעבור על סדר היום".

"זה מצמרר, כל הגבולות נחצו"

בתוך כך אראל סג"ל ודוד ורטהיים שוחחו היום ב-103FM עם עורך הדין פנחס (פיני) פישלר, לשעבר קצין חקירות ביחידה הארצית לחקירות הונאה של משטרת ישראל, שהגיב לידיעה והביע את דעתו על הפרסום.

"עבדכם הנאמן לא נפל מהכיסא. אנחנו גילינו את המערכת המעולה במירכאות שנקראת 'עין הנץ' אשר מחטטת בפרטיות שנים. עין הנץ מופעלת ללא חוק, ללא חקיקה, ללא תקנות, ללא שום נוהל וללא רישום ברשם המאגרים. היועץ המשפטי החדש של המשטרה אלעזר כהנא שאני מתכתב איתו על הדברים האלה עוד נוזף בי על הסגנון במקום להגיד לי - 'אדוני, אנחנו רשמנו את זה ברשם המאגרים בתאריך מסוים. גם את זה הוא לא רושם והנושא הזה אצל מבקר המדינה. אנחנו נמצאים כנראה, סליחה שאני אומר, במדינה אפלה. אין לי הגדרה אחרת. הנושא הזה של סוסים טרויאנים, מי שלא ידוע פגסוס במיתולוגיה זה סוס מכונף עם כנפיים שנכנס לתחתונים ויודע עליכם הכל. הכל זה אומר מיילים, הודעות אס.אם.אס, וואטסאפים ושיחות והכל! הכל!".

לדבריו, המשטרה נכנסה לפלאפונים של מובילי מחאת הדגלים השחורים "רק לצורך מידע מודיעיני, ללא חשד".

לדברי פישלר, "הפרשה הזו מצמררת, הרבה יותר מיש קלון או אין קלון. התוכנות שמשלבות שמונה תכונות שונות שיכולות לחטט לך, סליחה, באבי אביכם, נקראת רוגלה. הם מרגלים אחרינו! למה מה קרה? אנחנו אזרחים נורמטיביים. מה פתאום אתם מרגלים אחרינו בשיטת הפישינג? לא פישלר, פישינג. מה זה הדבר הזה? פה צרחה חייבת לקום, ועדת חקירה ממלכתית בהרכב של 11. לא בהרכב של שלושה ולא תשעה. השיטות האלה של רוני אלשיך וקודמיו ממני מדירות שינה". 

בהמשך נשאל עורך הדין מה אפשר להסיק מכך על פרשת אפי נווה. פישלר השיב: "הכל אתה יכול להסיק. יש לי הצעת ייעול לכל המומחים המשפטיים שמאזינים כולל מנדלבליט שהולך הביתה עוד שבועיים. כל תינוק שייוולד בחדר לידה ממחר בבוקר יצמידו לו שבב בישבן ותדעו עלינו הכל. זה יותר זול, יותר חכם ונגמר הסיפור. שימו לנו שבב ביום שנולדנו ונגמר הסיפור. זה המדרון החלקלק. נחצו הגבולות פה".

בהמשך תקף את מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך ואמר "חד חושי הרוח עם הכוסברה שלו והגויאבות שלו והשקרנים שלו נפל בפח בפרשת הממד החמישי שמכרו לו מוצר שלא קיים. שיפסיק לתת עצות, שיפסיק להיות מוזמן לאקדמיה. אלשיך צריך להיחקר ומהר ברשות ההגבלים העסקיים על כל מה שקרה שם. הדברים האלה חייבים לעמוד בפני ועדת חקירה ממלכתית, הם נוראיים. אני חוזר לקניין הרוחני שמסתובב בעולם. מה יש בו ומה אין בו והדברים האלה מצטברים".

ברק גונן , מרצה בכיר ואחראי הפדגוגי של 'סייבר עילית' במרכז האקדמי לב ועובד של המרכז לחינוך סייבר: "הדבר המדהים שנחשף הוא קלות הדעת שבה המשטרה עקבה אחרי אזרחים, ללא אישור שופט ובלי נהלים שקופים הידועים לציבור ונתונים לביקורת. דבר זה מעלה ספקות לגבי שיקול הדעת של הקצונה הבכירה. מי שלא השכילו להציב קו ברור בין מעקב אחרי גורמי טרור או אחרי גורמי פשיעה לבין מעקב אחרי אזרחים, בגדו באמון הציבור ואיבדו את התוקף המוסרי הנדרש להיות שומרי הציבור במדינה דמוקרטית".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm