המשטרה פרסמה היום (שלישי) הבהרה נוספת בעקבות הפרסום ב"כלכליסט", לפיו היא עשתה שימוש בתוכנת הריגול של NSO על מנת לפרוץ לטלפונים של אזרחים, והבהירה כי השימוש בכלים אלו מתבצע כדין. במשטרה הבהירו כי המשטרה פועלת רק עם צווי בית משפט בשימוש בכלים הללו, ולמרות זאת נבדקו האירועים שעולים בכתבה ורובם נמצאו לא נכונים כלל, קרי לא בוצעו בכלל, לא עם אישור ולא בלי אישור. כל יתר הדברים, כך טוענים במשטרה, נעשו עם אישורים ובצו בית משפט, כך שאין להסיק שאם נאמר כי חלקם לא נכונים, היתר נכונים ובוצעו ללא אישור. במשטרה מצביעים על חמישה מקרים שתוארו בכתבה שאינם נכונים כלל. 

השר לביטחון הפנים עמר בר לב הבהיר כי בדיקה שנערכה העלתה שהטענות לשימוש בלתי מפוקח אינן נכונות והוסיף: "אהפוך כל אבן על מנת לוודא בצורה מלאה שלא נעשה שימוש לא כשר באמצעים הטכנולוגיים שבידי המשטרה". 

גם מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי התייחס לנושא והבהיר כי הורה על בדיקה שהעלתה כי חלק מהמקרים שפורסמו בכתבה אינם נכונים: "לא התבצע שימוש בכלים מסוג זה מול מפגיני הדגלים השחורים, ראשי רשויות וגורמים המתנגדים למצעד הגאווה. משטרת ישראל אינה מפעילה את יכולותיה הטכנולוגיות המתקדמות אל מול אזרחים ומפגינים תמימים", טען. 

שבתאי ובר לב (צילום: רוני עופר, פלאש 90)
שבתאי ובר לב (צילום: רוני עופר, פלאש 90)

מהמשטרה נמסר כי "בהמשך לשיח בתקשורת אודות שימוש המשטרה ביכולות טכנולוגיות מתקדמות אנו מבקשים להבהיר: המשטרה רוכשת כלים טכנולוגיים מחברות חיצוניות, גם בתחום התקשורת והסייבר. החברות החיצוניות אינן חשופות למידע מודיעיני או לתוצרי המידע החקירתי, ובתוך כך הפעלת הכלי הטכנולוגי לצורך משטרתי נעשה על ידי גורמי המקצוע של משטרת ישראל ולא על ידי עובדי החברות החיצוניות". 

עוד הדגישו במשטרה כי "השימוש בכלים הטכנולוגיים שנרכשו מחברות חיצוניות כמו גם בכאלה שמפתחת המשטרה נעשה על פי הדין. כך, למשל, ככל שמדובר בשימוש בכלי טכנולוגי לצורך ביצוע האזנת סתר, מוגשת בקשה לביצוע האזנת הסתר לבית משפט מוסמך כמקובל, והדבר נבחן על ידי בית המשפט ומאושר תחילה".

מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי הוסיף ואמר: "הוריתי על בדיקת כל המקרים שעלו בכתבה ושלכאורה התרחשו לפני מספר שנים. מהבדיקה עלה שחלק מהמקרים אינם נכונים".

"בין השאר, לא התבצע שימוש בכלים מסוג זה מול מפגיני הדגלים השחורים, טלפונים של ראשי רשויות ומעקב אחרי גורמים המתנגדים למצעד הגאווה. פרטים אלה אינם נכונים. בכל הנוגע לשימוש באמצעי אכיפה באופן כללי, כאמור, הכל נעשה עם האישורים המשפטיים הנדרשים. משטרת ישראל אינה מפעילה את יכולותיה הטכנולוגיות המתקדמות אל מול אזרחים ומפגינים תמימים".
 
המפכ"ל הוסיף: "אני גאה בשילוב מערכות טכנולוגיות שהפכו לראש חץ במלחמה בפשע, באלימות ובעבריינים. השימוש בטכנולוגיה מתקדמת במאבק בפשיעה הוא אינטרס לאומי ראשון במעלה והוא בא להגן על הציבור שומר החוק בישראל ועל ביטחון הפנים של המדינה. עולם הפשע מתחכם ואנחנו נמשיך לפעול ולעשות הכל בכדי להיות צעד אחד קדימה". 

"חשוב לציין, כי מדובר באחד התחומים הכי מבוקרים ומפוקחים על ידי כלל הגורמים המשפטיים בתוך הארגון ומחוץ לארגון וביניהם הבכירים ביותר ואני רוצה להבטיח כי משטרת ישראל בראשותי פועלת על פי חוק תוך הקפדה יתרה על צווי בתי המשפט בכל שימוש בכלי כזה או אחר", סיכם שבתאי.

בהמשך גם השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, פרסם הבהרה נוספת: "חשיבות השמירה על הדמוקרטיה בישראל היא נר לרגלי ואין לכך שום חריג ושום יוצא דופן. אין גוף תחת אחריותי כשר שרשאי ו/או יכול להתנהל מחוץ לכללים הדמוקרטיים. הטענות לפיהן החלטות על האזנות סתר, או חדירה כלשהי למכשירים ניידים של אזרחים ללא אישור שופט, התבררו בשלב זה כלא נכונות. אין נוהל או פרקטיקה שמאשר שימוש בטכנולוגיות כאלו, לא בצורה רשמית ולא בצורה לא רשמית". 

השר הוסיף: ״הנחיתי את המפכ"ל על בדיקה שנים אחורה של כל המקרים שבהם בוצע שימוש באמצעים טכנולוגיים במטרה לוודא שלא היו ארועים כאלו שלא באישור שופט. במידה וימצאו מקרים כאלו שעד לרגע זה לא נמצאו, אפעל בכל הנחישות והחומרה במטרה להביא את אלו שפעלו בניגוד לחוק (במידה ויתברר שהיו כאלו) לדין. אהפוך כל אבן על מנת לוודא בצורה מלאה שלא נעשה שימוש לא כשר באמצעים הטכנולוגיים שבידי המשטרה״.