מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, החל בשבועות האחרונות בביקורת בנושא השימוש שעושים גורמי אכיפת החוק, ובפרט משטרת ישראל, באמצעים טכנולוגיים לצורכי אכיפה. במסגרת הביקורת ייבדק גם השימוש לכאורה של המשטרה בתוכנות שונות כדי לחדור לטלפונים ניידים של אזרחים, כדוגמת תוכנת הריגול פגסוס של NSO, כפי שנטען הבוקר (שלישי) בפרסום ב"כלכליסט". 

ממשרד מבקר המדינה נמסר כי "ביקורת המדינה שמה דגש מיוחד על ההגנה על פרטיותם של אזרחי ישראל ותושביה. האמצעים הטכנולוגיים משמשים כראיות בהליך הפלילי ומעוררים שאלות של איזון בין התועלת שבהם אל מול פגיעה בזכות לפרטיות ובחירויות נוספות. האמצעים הללו גם מעלים סיכונים מפני זליגת מידע אישי ושימוש לרעה במאגרי מידע".

עוד נמסר כי "אשר על כן החליט מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, לכלול בתוכנית העבודה המשרדית שגובשה זה מכבר את נושא שימוש גורמי אכיפת החוק באמצעים טכנולוגיים לצורכי אכיפה".

"זה התחום הכי מפוקח ומבוקר במשטרה"

אחרי הודעת המבקר על הבדיקה הצפויה גורמים בכירים במשטרה התייחסו לסוגיה: "אני מלווה את נושאי חקירה של יחידת הסייבר. יש למשטרה סמכות חוקית להשתמש. ברור שהמשטרה עושה שימוש באמצעים טכנולוגיים בתחום הזה, אנחנו לא עושים מספיק. הפעילות מחייבת אותנו באישורים של בית המשפט, מקרים מאד מיוחדים שנחקרים על ידי יחידת הסיגינט".

הוא הוסיף ואמר כי "נעשו דיונים מאד מדויקים וקפדניים בנושא האמור בתחום האזנות סתר או ציטוטים, ואם יש לנו ספק לגבי חוקי או לא, פנינו לשר המשפטים. שום דבר לא נעשה במחשכים, אנחנו שקופים. זה התחום הכי מפוקח ומבוקר במשטרה. אנחנו פועלים במסגרת הסמכויות שבית המשפט נותן לנו ואנחנו בנושא הזה מסודרים ומוקפדים מאד".

הבכיר סיכם: "אנחנו לא מצליחים להתקדם בקצב של העולם העברייני. לצערי אנחנו לא מסוגלים להשתמש באמצעים כפי שמשתמשים בהם גורמי פשיעה ולכן אנחנו חסרים בכלים ואם לא נהיה שם אז לא נהיה קיימים".

גורם בכיר נוסף אמר: "אני מבקש להבהיר באופן חד משמעי שהדברים שנכתבו בכלכליסט אין בהם ולו דבר שלא בוצע על פי החוק. לגבי חטיבת הסייבר, מדובר בחטיבה שהוקמה לאור הצורך בהתמודדות מול העולם העברייני בסייבר והקמתה גובתה על ידי כל הגורמים לרבות המפכ"ל הנוכחי".

הוא הוסיף: "הכלים האלו נועדו כדי למנוע מקרי רצח, התפוצצות כלי רכב ופגיעה בחפים מפשע והיא נועדה למנוע שחיתות ציבורית וכל זאת בכפוף לחוק ובהתאם לאישורים הנדרשים על פי דין. כל הפעולות מתבצעות על מנת לשמור על ביטחון הציבור ואקלים מטוהר ציבורית".

הבכיר הדגיש כי "אנחנו פועלים בבקרה תמידית בכל מקרה של האזנות סתר או ציטוטים בכל אמצעי טכנולוגי שהוא, לרבות דיווח למפכ"ל ולוועדה בכנסת אחת לשנה. הפעילות שמתבצעת אינה כנגד האזרח הנורמטיבי אלא כנגד הגורמים העבריינים ורק אחרי שמתבצע איסוף חומרים ואנחנו מצליחים לבסס חשד סביר, איתו אנחנו מגיעים לבית המשפט ומבקשים אישור לשימוש באמצעים הטכנולוגיים".

עוד אמר: "אם אנחנו רוצים להתמודד מול גורמים עברייניים אלו הכלים שיש ברשותנו להתמודד איתם וגם זה לא בצורה מספקת. כל מה שביצענו היה על פי חוק ובכפוף לאישורים. יש נהלים מאד מבוקרים לגבי שיחות רלוונטיות או לא רלוונטיות".

"נציין כי היועמ"ש לממשלה מקבל דיווח אחת לחודש של כל הצווים שהוצאו על ידי המשטרה לצרכי עיקוב, ציתות או האזנה ומעבר לכך סגנית היועמ"ש מבצעת בדיקה קבועה לכל תחום בנושא האמור והיא מקבלת כל חומר שהיא מבקשת על פי ראות עיניה".

הוא סיכם: "בשנה האחרונה נעשה שימוש ב-3,500 מקרים. בחלק מהמקרים בית המשפט מסרב או מצמצם את הכלים שהוא מאשר לנו להשתמש בהם. המשטרה מצהירה כי ככל שתידרש היא תעשה שימוש בכלים שהחוק מעמיד ברשותה".

כוחות משטרה בזירת רצח, ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות משטרה בזירת רצח, ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)

כאמור, הבוקר דווח ב"כלכליסט" כי המשטרה עשתה שימוש לכאורה בתוכנת הריגול של פגסוס ללא פיקוח ובקרה על מנת לפרוץ לטלפונים של אזרחים. במשטרה הבהירו כי המשטרה פועלת רק עם צווי בית משפט בשימוש בכלים הללו, ולמרות זאת נבדקו האירועים שעולים בכתבה ורובם נמצאו לא נכונים כלל, קרי לא בוצעו בכלל, לא עם אישור ולא בלי אישור. 

מהמשטרה נמסר: "בהמשך לפרסומים בהם לכאורה משטרת ישראל משתמשת בתוכנת ריגול כפי שפורסם הבוקר בכלכליסט ברצוננו להעמיד את הדברים על דיוקם:  אין שחר לטענות העולות בכתבה שפורסמה היום. כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה ע״פ דין, על בסיס צווי בימ"ש ונהלי עבודה מוקפדים. בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס. משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות לאכיפת החוק במדינת ישראל".

NSO (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
NSO (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

מהרשות להגנת הצרכן נמסר: "נוכח הפרסומים, כי משטרת ישראל עושה לכאורה שימוש בתוכנת "פגסוס" לשם מעקב אחר אזרחי ישראל, פנה ראש הרשות להגנת הפרטיות, המשמשת כרגולטור האמון על הגנת המידע האישי בישראל, למפכ"ל המשטרה על מנת לבחון את השלכות השימוש בתוכנה על פרטיות האזרחים. הרשות מדגישה, כי ככל שהמשטרה עושה שימוש בתוכנת "פגסוס" לשם ביצוע מעקב אחר אזרחים ישראליים, על פניו יש בכך פגיעה חמורה בפרטיות האזרחים עליהם מבוצע המעקב".

עוד נמסר: "מבלי להתייחס בשלב זה למהימנות הפרסום הספציפי, מציינת הרשות, כי שימוש במערכות טכנולוגיות למעקב אחר אזרחים, לרבות במסגרת התמודדות עם המאבק בפשיעה, הינו מנגנון אשר בהכרח כולל פגיעה קשה בפרטיות האזרחים, על כל המשתמע מכך מבחינת הפגיעה באוטונומיה של כל אחד ואחת מאיתנו, יכולתו של הפרט לממש את מלוא זכויותיו ואופייה הדמוקרטי של החברה הישראלית כולה. במסגרת הפניה, נתבקשה פגישה דחופה עם מפכ"ל המשטרה ובמקביל קבלת התייחסות המשטרה להבהרות שביקשה הרשות בנושא".