Non-Fungible Token, או NFTs - אסימון חסר תחליף, הם חלקי תוכן דיגיטלי המקושרים לבלוקצ'יין, מסד הנתונים הדיגיטלי העומד בבסיס מטבעות קריפטוגרפיים כגון ביטקוין ואתריום. שלא כמו NFTs, נכסים אלה ניתנים להחלפה, כלומר, ניתן להחליף אותם באחד זהה אחר באותו ערך, בדומה לשטר דולר.

כל NFT הוא ייחודי. נניח, אם אתם מגיעים למוזיאון הלובר בפריז, עומדים שעות בתור, משלמים כניסה וכל זה בשביל מה? לראות את "המונה ליזה" האחת והיחידה. תשאלו את עצמכם שאלה - במה באמת שונה התמונה במוזיאון מהתמונה שיש לכם בטלפון או מתמונה שצילמתם בעצמכם? ההבדל הוא שהציור במוזיאון הנו המקורי ואין שני לו.

המונה ליזה (צילום: רויטרס)
המונה ליזה (צילום: רויטרס)

כמה פרטים טכניים: כל תמונה, שיר, וידאו, או בעצם כל קובץ מסוגו שנמצא ברשת שייך לכולם. אין לו באמת בעלות, לא משנה מי העלה אותו לרשת או מי יצר אותו. בעזרת חוזה חכם שנמצא בבלוקצ'יין ניתן לשייך את אותו קובץ למישהו בעזרת NFT ולתת לו בעלות.

כאן בעצם ה-NFT נכנס לתמונה. בעולם שהופך להיות יותר ויותר דיגיטלי ווירטואלי צריך בעצם סימן (טרייד מארק) כדי שנדע לדעת מה מקורי או אמיתי ומה לא ולמי שייך מה.

ה-NFT הראשון נוצר לפני שמונה שנים, כאשר אז אף אחד לא ידע לקרוא לו NFT. מדובר בפרויקט CryptoKitties - תמונות של חתולים חמודים שאפשר לקנות באמצעות מטבע איתריום ETH, שרשם מכירות בסך של 12 מיליון דולר.

איך הפרויקט הזה קשור לטירוף ה-NFT של 2021? אחד היוצרים שלו אחראי בין היתר ל-Crypto Punks שהושק ב-2017 ובעקבות עליית שוק המטבעות הדיגיטליים ב-2021 גם הוא תפס תאוצה והגיע לסך מכירות של חצי מיליארד דולר. צריך להבין שמדובר בסך הכל ב-10,000 תמונות jpeg באיכות מאד נמוכה שנוצרו בפוטושופ עם נראות פשוטה. 

סיבה נוספת לכך שה-NFT הגיע להכרה בעולם היא מחירי היצירות חסרי הפרופורציה כמו זה של האמן Beeple שמכר יצירה בודדת ב-69 מיליון דולר. מאז יצאו המון פרויקטים דומים וקולקציות אומנות של NFT, שרובם מחפשים דרך לעשות כסף מהיר ולא באמת מוכרים משהו שווה ערך. ישנם אנשים שאפילו הפכו זאת למקצוע. הם רוכשים יצירת NFT פחות מוכרת, משווקים אותה בעצמם, גורמים לבאזז ברשת ובעצם כך מגדילים את ערכה.

מאז קמו פרויקטים נוספים כמו Fat Ape Club, והיום אין מפורסם שמחשיב את עצמו שלא שם בתמונת הפרופיל שלו קוף שהוא אוהב. הזמר אמינם קנה לאחרונה תמונה של אותו קוף בחצי מיליון דולר. 

נראה כי רוב גדול מהפרויקטים האלה קמים רק לשם רווח כלכלי ליוצריהם ויצירת הייפ על ידי מפורסמים ולא באמת בשביל מטרה נוספת אחרת. אתם בטח מכירים את החתול היפני שמזיז את היד שלו. זה Neko Riku (ארץ החתול ביפנית). מדובר בפרויקט שמציג 10,000 חתולים והאידאולגיה העיקרית שעומדת בבסיסו היא הצלת חתולי רחוב ומציאת בית חם עבורם, וזה מה שיצר את ההצלחה והביקוש הרב ברשתות. היוצרים הם מ-Wynwood מיאמי, רובע האומנות הנחשב בארצות הברית ובעל קהילת NFT בין החזקות בעולם. שאיפתם היא לתרום חלק מרווחי הפרויקט למטרה זו ולנסות לדאוג לחתולים. חברות רבות של מזון לחתולים ובתי חולים וטרינרים במיאמי הצטרפו למטרה חשובה זו.

ארץ החתול (איור: nekoriku.io)
ארץ החתול (איור: nekoriku.io)

ועוד שאלה שחייבים לשאול: מדוע אנשים רוכשים NFT? פשוט מאוד, בדיוק מאותה סיבה שאנשים רוכשים יצירות אומנות ומאחסנים אותן במוזיאון או בבית - סמל סטטוס או עליית ערך עתידית או סתם ליופי. למה אנשים קונים מותג אופנה יקר? הרי אפשר לקנות זיוף בסין או בשוק, אך זה לא מקורי. 

חייבים להבין ש-NFT לא חייב להיות יצירת אומנות דיגיטלית, אלא יכול לסמן גם קרקע או נכסים. מעריץ של הראפר סנופ דוג קנה שטח וירטואלי בחצי מיליון דולר בשביל שהוא יוכל להיות שכן של סנופ דוג בעולם הווירטואלי. קיימים עולמות נוספים כמו The sand box ו- Axie infinity ,Decentraland שנמכרו בהם קרקעות במיליוני דולרים.

לפי מה נקבע המחיר?  לפי התשובה לשאלות האם המקום מפותח מבחינת מסחר והאם יש תנועה של משתמשים ממש כמו בעולם האמיתי. בחלק מהעולמות האלה אפילו יש בתי קזינו. לאט לאט קמים גופים אשר משקיעים בקרקעות ומוכרים אותן לאחר פיתוח או עליית אתר כמו Republic Realm. 

המונח עולם וירטואלי (Metaverse) בטח נשמע מוכר, מאחר וב-28 באוקטובר האחרון הכריז מארק צוקרברג כי פייסבוק משנה את השם שלה ל-META וזה בדיוק הכיוון אליו העולם הולך. כל חברות הענק שבעצם שולטות וקובעות כל דבר שנעשה ונראה כמו גוגל, META, מייקרוסופט, אמאזון, סוני והרשימה עוד ארוכה, משקיעות וישקיעו עשרות מיליארדי דולרים בשנים הקרובות בשביל לדאוג שאנחנו לא נצא מהבית, נחיה את החיים שלנו דרך משקפיי VR ונהיה בעולם וירטואלי כמה שיותר.

בעולם הזה נצטרך חפצים, בגדים עם מותגים, רכוש, אדמות בשביל לבנות עליהן בתים או עסקים, ונרצה להציג את האומנות בבית שלנו כשיבואו אורחים או לשים את ה-Neko Riku בכניסה לבית העסק (חתול יפני שמביא פרנסה). בדיוק פה נכנס ה-NFT - הדרך המושלמת להראות בצורה שקופה וגלויה על גבי הבלוקצ'יין בעלות, ייחודיות ומקוריות.

לסיכום, חלק מכם יחשבו איזה מזל שלא נולדו לעולם כזה, ואילו החלק השני יחשוב האם כדאי להביא ילדים לעולם כזה. מה שבטוח הוא שלשם העולם הולך ובשביל שנוכל להתנהל בעולם הזה בצורה הטובה ביותר אנחנו נצטרך NFT. בשל כך הוא הולך להיות כנראה חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו בעתיד הנראה לעין.