בחברת נת"ע נערכים ביחד עם המשטרה לפינוי 12 המשפחות האחרונות המתגוררות בתוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה בכפר שלם בתל אביב. "הפינוי יהיה בטווח הזמנים הקרוב", התריע אתמול מנכ"ל נת"ע חיים גליק. במסיבת עתונאים מיוחדת שכינסה נת"ע, נמסר ש-88 משפחות המתגוררות באזור התוואי של הקו הסגול בכפר שלם, כבר פונו מרצון.

לטענת החברה, נותרו 12 משפחות שאינן זכאיות על פי הקריטריונים של המדינה לפיצויים והן יקבלו תשלום הסתגלות, של כ-50 אלף שקל לשנה הקרובה, כסיוע לשכר דירה.

"פינוי מקטע הקו הסגול בכפר שלם הוא אירוע לא פשוט עבורי ועבור החברה", ציין גליק – "אנחנו חברה שבונה, מקימה, אבל לעיתים התפקיד והאחריות כרוכים גם באירועים פחות נעימים. אני יכול לומר באחריות מלאה, שבמסגרת שנקבעה והוגדרה לנת"ע על ידי הממשלה ורשות מקרקעי ישראל, עשינו את המייטב. התחלנו ב-100 מבנים על התוואי ברכבת הקלה בכפר שלם וכיום אנו עומדים על 12 בלבד".

לדבריו, "סרבני הפינוי הבודדים שנותרו בשטח, לצערנו, אינם עומדים בקריטריונים שהוגדרו על ידי הגורמים האמונים וארנחנו בצער וברגישות נפנה אותם".

 על פי מתווה הפיצוי שנקבעה על ידי רשות מקרקעי ישראל ואושרה על ידי הממשלה ב-2017 ובהמשך על ידי בתי המשפט המחוזי והעליון, הגיע הפיצוי למשפחה עד 1.7 מיליון שקל ולצאצאים הצעירים הגיעו הפיצויים עד ל-600 אלף שקל. "לפנים משורת הדין הוסיפה נת"ע גם דמי שכירות של עד שלוש שנים, תלוי במצבה הסוציאלי ובפיצויים שקיבלה כל משפחה".

מנהלת אגף מקרקעין בנת"ע, עו"ד ענבל קנקה, יצאה בקריאה ל-12 המשפחות שעדיין לא התפנו, להתפנות מרצון. "אני קוראת לאחרונה התושבים שנותרו על תוואיה קו הסגול בכפר שלם להתפנות ולחסוך מעצמם ומכולנו את אי הנעימות שבפינוי הצפוי", היא ציינה – "בית המשפט העליון דחה בעבר כבר את הערעורים של התושבים וקבע שעניינם קיבל מענה. לטענתה, בין סרבני הפינוי שנותרו בשטח, ישנם גם כאלה שכבר התפנו בעבר, קיבלו פיצוי שווה ערך לדירה ומבקשים כעת לקבל פיצוי נוסף מהמדינה.

הפגנת תושבי כפר שלם (צילום: ועד שכונת כפר שלם)
הפגנת תושבי כפר שלם (צילום: ועד שכונת כפר שלם)

"כולנו יודעים שהפינוי נדחה כבר יותר משנה, מה שעיכב את פרסום מכרז ה-PPP בקווים הסגול והירוק", ציין עוד גליק – "הפינוי יפתח את הברז הזה וישחרר את הקווים הסגול והירוק קדימה, כפי שכבר קבע בית המשפט העליון. העיכוב הוא בכלל הציבור ובעשרות מיליוני הנוסיעם בקו הסגול והירוק".

משרדי האוצר והתחבורה החליטו שלא ניתן יהיה לפתוח את מעטפות המכרזים, לפני השלמת פינוי התוואי. גליק סיפר ששר התחבורה הקודמת, מירי רגב, ביקשה לפעול כדי לנסות להגיע להבנות עם התושבים שנותרו, אך לדבריו, כל הנסיונות שהוביל משרד התחבורה לא צלחו וקיימת סכנה שאם הפינוי לא יתבצע בהקדם, יחולו עיכובים בלוחות הזמנים של עבודות הרכבת הקלה.

חיים גליק (צילום: ללא)
חיים גליק (צילום: ללא)

"אנחנו מבצעים בינתיים עבודות תשתית לאורך התוואי של הקו הסגול, שאורכו 27 ק"מ ולאחר השלמת הפינוי, נפעל להאצת עבודות ההקמה, כדי שלא יהיו פיגורים בלוחות הזמנים. מדובר בקו חשוב ביותר שישרת כ-60 מיליון נוסעים בשנה", הוא התריע.

על פי תוכנית הפינוי, שתיעשה עם המשטרה, לתושבים שיפונו יוטצע פתרון לינה מיידי, רכושם יועבר בקונטיינרים למחסני קליטה והמבנים יהרסו מייד. "אפילו הוספנו תקופת הסתגלות לכל המפונים, העיקר שלא יהיה מי שיטען שאין לו לאן ללכת", ציינה עו"ד קנקה.