לאחר שנים של קיפאון, שכר הטרחה של משרדי רואי החשבון בחברות הבורסאיות מזנק בשבועות האחרונים ב־15%־20% וגורר בעקבותיו את כל השוק. מנתונים שהגיעו ל"מעריב" מתברר שלמגמה זו שתי סיבות עיקריות: האחת, גידול בעלויות כוח האדם במשרדים, בעיקר של המתמחים. הסיבה השנייה היא היעדר כוח אדם מקצועי המאפשר את הנפקתן בבורסה של חברות פרטיות, לנוכח גל ההנפקה חסר התקדים הפוקד את הבורסה בשנה האחרונה.

שכר הטרחה של מתמחים במשרדי ראיית החשבון עלה מ־6,500 שקל ל־8,000 שקל ומעלה. גם שכרם של רואי החשבון הבכירים זינק. למרות זאת החברות הבורסאיות סירבו עד כה לעדכן את שכר הטרחה, בנימוק של צורך בחיסכון בהוצאות הנובע ממשבר הקורונה והצורך בהתייעלות. ואולם כאמור מגמה זו השתנתה לחלוטין.

משרדי רואי חשבון דורשים עם חידוש הסכמי שכר הטרחה שכר גבוה יותר. במקביל, חברות המעוניינות להנפיק בבורסה נדרשות לשלם למשרד רואי החשבון תוספת של עשרות אלפי שקלים בהשוואה למקובל עד כה. נכון להיום ארבעת משרדי רואי החשבון הגדולים (ביג פור) ובראשם משרד E&Y (ארסנט אנד יאנג) מובילים את שוק ההנפקות. המשרדים הבינוניים מתמחים פחות בתחום זה ועל רקע זה נוצר המחסור.

ראובן שיף (צילום: באדיבות המצולם)
ראובן שיף (צילום: באדיבות המצולם)

רואה החשבון יזהר קנה, לשעבר נשיא לשכת רואי החשבון ומנהל משרד פאהן־קנה, מסר ל"מעריב": "בימים אלה אנחנו חווים בום בהנפקות של חברות בורסאיות שלא זכור לי כמותו ב־20 השנים האחרונות. חברות מעוניינות להנפיק, אך היצע רואי החשבון נמוך. "שכר הטרחה ששולם בעבר אינו משקף את המציאות. אנחנו דורשים ומקבלים שכר טרחה גבוה יותר, ובניגוד לעבר מוכנים לוותר על לקוח שאינו מוכן לשלם. שוק הביקורת השתנה, וקיים מחסור חריף בכוח אדם מיומן. אני מעריך שלקראת פרסום הדוחות השנתיים ל־2021 וכינוס האסיפות הכלליות השכר יעלה משמעותית".

ראובן שיף, יו"ר פירמת רואי החשבון RSM שיף־הזנפרץ ונשיא לשכת רואי החשבון לשעבר, הוסיף: "במכרזי החשב הכללי באוצר ורשות החברות שולם עד כה שכר טרחה נמוך, שלא לומר מעליב, שאינו תואם את העלויות. כעת ,לנוכח הגידול בהוצאות המשרדים הגדולים והביקוש הגדול לשירותים פיננסיים, שכר הטרחה אכן עולה וימשיך לעלות".