הפגיעה שחווה מערכת החינוך כתוצאה מנגיף הקורונה ומדיניות הבידודים, דומה לפגיעה שיש בענפים אחרים במשק. מדיניות הבידודים נקבעת רק על ידי משרד הבריאות. כשמדובר בילדים שלנו, הפגיעה מורגשת פעמיים - גם בבידוד הילדים, וגם ההורים שנאלצים להישאר בבית. יש מכך תסכול, והוא מובן לחלוטין. אני נאבקת כדי לשנות זאת.

הבעיה איננה בהנחיות, אלא בבידודים מיותרים של ילדים בריאים ובהחלטות להשבתת לימודים שלא לצורך. אל תיקחו מהילדים את בתי הספר, את החברים, את היציבות, את המסגרת, את מעט השגרה שעוד יש להם.

גלעד קריב בוועדת החוקה: "לעשות הכל כדי למנוע פגיעה בתפקוד מערכת החינוך" (צילום: ערוץ הכנסת)

לכן זה שבועות אני נלחמת להפסקת הבידודים המיותרים של ילדים בריאים. כיתה ירוקה או כל פתרון שיציע משרד הבריאות - הכל מקובל, העיקר להפסיק את בידודי הילדים. לגישה זו שותפים רופאים ומומחים רבים, שאומרים בקול רם וברור את מה שאני אומרת זה זמן רב - הבידודים של הילדים גורמים להם נזק עצום.

הכי קל היה לסגור את מערכת החינוך ולשלוח את כולם הביתה, אך כולנו רואים מה עשו שנה וחצי של סגרים לילדים שלנו, ועם אילו מצוקות נפשיות הם מתמודדים כעת.

ההצעות לסגור את מערכת החינוך אינן עוזרות לתלמידים, הן רק מרעות את מצבם, יוצרות בלבול, מטמיעות חוסר יציבות וחוסר ביטחון מיותר. אנו גם לא חיים במציאות של סגר, כך שהילדים יכולים להסתובב חופשי בכל מקום, אך לא יהיו בתוך מסגרת - והתוצאות ידועות לכולם.
לכן בחרתי בפתרון הנכון והמורכב, חרף הביקורת. השארנו את המערכת פתוחה, ואנו מאפשרים לכל הילדים שיכולים ורוצים להגיע לבית הספר לעשות זאת.

נכון שלא הכל מושלם, אבל המערכת וצוותי החינוך עושים כל מה שניתן בכלים העומדים לרשותם בעת הזו כדי לאפשר את המערכת הפתוחה. כל ילד שמגיע אנחנו מצילים אותו, לא פחות מזה. אנחנו ערוכים ללימודים דיגיטליים כשאין ברירה אחרת.

תלמידי בית ספר מקבלים בדיקות אנטיגן (צילום: אבשלום ששוני)
תלמידי בית ספר מקבלים בדיקות אנטיגן (צילום: אבשלום ששוני)


תילחמו יחד איתי להפסקת הבידודים של ילדים בריאים, כי המלחמה שלנו היא למענם ולמען ההורים. אני אופטימית ויודעת שהמאבק בסוף יצליח. משרד הבריאות קיבל את ההחלטה הנכונה על קיצור הבידודים לחמישה ימים. עכשיו חייבים לבטל את הבידודים לילדים הבריאים, כדי שנוכל להציל אותם ולחזור לשגרה בריאה במערכת החינוך.

השלכותיו של המשבר מזמן כבר כאן. מחקר שבוצע על ידי לשכת המדען הראשי במשרד החינוך ואוניברסיטת חיפה, על בסיס נתוני השירות הפסיכולוגי החינוכי מצא ש־60%־70% מתלמידי בתי הספר חשו בתסמיני דיכאון בעקבות משבר הקורונה, 60% עם קושי להירדם בלילה, 40% דיווחו על שינויים בתיאבון, ישנה עלייה של 70% בטיפולים למניעת אובדנות.

הנתונים האלו מהווים עבורי כשרת החינוך נורת אזהרה בוהקת, בדבר ההשלכות הקשות של הבידודים וההיעדרויות התכופות מספסל הלימודים. זו גם הסיבה המרכזית לכך שבכוונתי לפעול בנחישות למען המשך פעילות מערכת החינוך.