משרד הבריאות החליט היום (חמישי) על ביטול הבידוד לילדים. המהלך ייצא לפועל ביום חמישי הבא. ההחלטה התקבלה לאחר התייעצויות שקיימו במשרד הבריאות בימים האחרונים עם רופאי ילדים. ד"ר שרון אלרעי פרייס דרשה לדחות את ביצוע המתווה בשבוע, על מנת שלא לבטל את הבידודים בשיא התחלואה.

בכירי המשרד החלו להכין תוכנית לחזרה לשגרת הכיתה הירוקה, ובמסגרתה ילדים שנחשפו למאומת בכלל מערכת החינוך, ולא רק בגני הילדים, יחזרו ללמוד אם יקבלו תוצאה שלילית בבדיקת קורונה.

המטרה בתוכנית היא לבצע בדיקות כמה פעמים בשבוע כדי לשמור על שגרת לימודים בטוחה או בדיקה יומית או בדיקה תלת־שבועית, במקום בידודים אוטומטיים. המהלך כפוף לכך שלא יגיעו אינדיקציות שליליות בנוגע לתחלואה בילדים, והוא מתואם עם שר הבריאות ועם ראש הממשלה, שבעצמו הודיע אמש על כינוס דיון בנושא.

בהמשך לכך, פנו אנשי משרד הבריאות לשרת החינוך יפעת שאשא־ביטון כדי לתאם עמדות בנוגע לביטול הבידודים: הם מבקשים לבדוק את התלמידים ואת המורים פעמיים בשבוע, בימי ראשון ורביעי. גם אנשי הצוות בפעוטונים הפרטיים זכאים לקבל בדיקות חינם ויצטרכו להיבדק פעמיים בשבוע. מזכ"ל הסתדרות המורים יפה בן דוד הסכימה למתווה.

שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס אתמול לעניין: "אנחנו דנים בנושא הבידודים במערכת החינוך. מומחי המשרד יגישו את המלצותיהם בעניין הזה. אני רואה חשיבות גדולה בהגעת תלמידים לכיתות, ולא סגרנו את מערכת החינוך לאורך כל הדרך".

במקביל 236 רופאי ילדים ורופאי משפחה פנו להורוביץ בבקשה להפסיק את "בידוד הילדים לאלתר", ובכך הם מיישרים קו עם עמדתה של שאשא־ביטון שדוחפת לקידום המהלך.

במכתב הסבירו כי "במציאות שבה המשק פתוח לרווחה ויכולת ההדבקה של האומיקרון גבוהה, בידוד הילדים, בין שהם מחוסנים ובין שלא, הפך לחסר משמעות. אנו רואים את הכאב של ילדים הכלואים בביתם, בשעה ששאר האוכלוסייה חופשייה לעשות כרצונה. כך יוצא שהילדים שאינם בסיכון נמצאים בבית כדי לשמור על המבוגרים, כדי שיוכלו להמשיך בחייהם, לעבוד ולצאת לבלות".

לטענתם, "בתי הספר וגני הילדים צריכים להיות האחרונים שייסגרו. הילדים צריכים להיות הראשונים שחוזרים לשגרה, לא רק מכיוון שהם אינם בסיכון, אלא גם (ובעיקר) כי עליהם לעמוד בראש סדר העדיפויות".

הם קבעו כי "הילדים נותרו שוב 'בני ערובה' של קונספציה שאינה רלוונטית יותר, שוב ושוב ילדים והוריהם נאלצים להיכנס לבידוד אחר בידוד". בסוף המכתב קראו "להפסיק לאלתר את הבידודים שפוגעים בילדים מבחינה נפשית ורגשית, ויש להשיב שגרת חיים ולימודים מלאה לילדים".
לפיהם, "מבין שלושת הסיכונים הכרוכים במחלה אצל ילדים (מחלה אקוטית, מחלה ארוכה ופוסט קורונה) – תסמונת פוסט קורונה היא הסיכון היחיד לאוכלוסייה זו". כמו כן, "זוהי תגובה דלקתית של הגוף שיכולה, במקרים נדירים, לפגוע בכמה מערכות בגוף, לרבות שריר הלב".

הרופאים הסבירו את נזקי הבידוד לילדים: "מבלי לזלזל בחומרת המחלה, הנטל הרגשי בעקבות הבידודים חמור מאין כמוהו. כעת ברור לכולנו כי ההשלכות של היעדר מסגרת חינוכית וחברתית יציבה הן כאלה שהובילו לעלייה מבהילה בשיעור הדיכאון, החרדה, האלימות והשימוש בסמים ואלכוהול בקרב הילדים. כל זאת מבלי להיכנס לנשירה מהלימודים ולאובדן יכולות למידה, שישפיעו במשך שנים על ילדינו".