בתום תהליך תכנון ומשא ומתן בן כמה שנים, משרד הביטחון הישראלי, משרד ההגנה הגרמני וחברת טיסנקרופ סיכמו על פיתוח וייצור צוללות העתיד של זרוע הים הישראלית. על ההסכם חתמו היום מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף במיל' אמיר אשל ומנכ"ל חברת טיסנקרופ הגרמנית, ד"ר רולף וירץ, במשרד הביטחון בקריה בתל אביב, בטקס מצומצם בהשתתפות מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה ובכירים נוספים.

על פי ההסכם, מדינת ישראל תרכוש שלוש צוללות מסדרה חדשה שתיקרא 'דקר', בהיקף של שלושה מיליארד אירו. ממשלת גרמניה תממן חלק מההסכם באמצעות מענק מיוחד, בהתאם להסכם שנחתם בין המדינות בשנת 2017. הצוללת הראשונה תימסר לזרוע הים בתוך תשע שנים. הצוללות החדשות יהיו מהמתקדמות מסוגן בעולם. ההסכם יכלול גם הקמת סימולטור ייחודי בישראל, חבילת תמיכה לוגיסטית ואספקת חלפים.

ההסכם כולל גם הסכם רכש גומלין בהיקף של למעלה מ-850 מיליון אירו. ההסכם שנחתם מול הרשפ"ת במשרד הכלכלה כולל רכש מתעשיות ישראליות, בהן גם תעשיות ביטחוניות, בהיקף של מאות מיליוני אירו, שיניב ידע, פתיחת שווקים בחו"ל, הכשרות מקצועיות, תעסוקה והתפתחות טכנולוגית למשק ולמערכת הביטחון. מדובר בהסכם מפורט, שבו מרכיבי ההשקעה והרכש סוכמו מראש.

ההסכם עם החברה Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) הובל על ידי משרד הביטחון - מנה"ר ואגפי הכספים, התקציבים, הביטחון והיועץ המשפטי, בשיתוף פעולה הדוק עם צה"ל וזרוע הים, משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד הכלכלה והתעשייה.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, התייחס להסכם ואמר: "חתימת הסכם הצוללות היא חיזוק משמעותי ביותר לביטחון הלאומי של ישראל. רכש הצוללות יבטיח רציפות ביכולות ואת העליונות האסטרטגית שלנו, למשך שנים. מאז הוקמה הממשלה, אנו מקפידים לפעול בניקיון כפיים ובאופן ענייני בכל ענייני הרכש הביטחוני של ישראל, וגם בנושא זה. אני רוצה להודות לכל מי שפעל כדי להביא את העסקה לידי סיום, אחרי עיכוב ארוך, בראשם ידידיי, קנצלרית גרמניה לשעבר, אנגלה מרקל, והקנצלר החדש, אולף שולץ".

שר הביטחון בני גנץ אמר לאחר החתימה על ההסכם, כי "רכש שלוש צוללות מבצעיות, מהשורה הראשונה, מצטרף לשורה של צעדים שאנו מקדמים בשנה האחרונה בהצטיידות והתעצמות צה"ל והמוכנות המבצעית לכל זירות המלחמה. אני מבקש להודות לממשלת גרמניה על הסיוע בקידום העסקה ועל תמיכתה ומחויבותה לביטחון ישראל. אני בטוח שהצוללות החדשות, ישדרגו את יכולות חיל הים, ויסייעו בשמירה על העליונות הביטחונית של ישראל במרחב".

כזכור, ביום שלישי אישרה ועדת הכספים של הכנסת סכום של 11.35 מיליארד שקלים נוספים עבור משרד הביטחון לטובת העסקה. הסכום יכסה את המחיר היקר יותר של העסקה.

אתמול פורסם כי הצעתו של שר הביטחון גנץ להקמת ועדת חקירה ממלכתית ל"פרשת הצוללות" תעלה לאישור בישיבת הממשלה שתתקיים ביום ראשון הקרוב.