קרקע לשיתוף פעולה? המשך התחקיר של עיתון כלכליסט שהתפרסם היום (חמישי) על השימוש המשטרתי בתוכנת הריגול מבית חברת הסייבר ההתקפי NSO, ממשיך לעורר הדים במערכת הפוליטית, וגורר כמה תגובות חריפות במיוחד, מחברי הקואליציה והאופוזיציה כאחד. לצד קריאות לחקיקה חדשה מצד מפלגת ש"ס, עלו אפילו קריאות להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לסוגייה מכיוונה של מפלגת מרצ.

לוגו חברת NSO (צילום: רויטרס)
לוגו חברת NSO (צילום: רויטרס)

בכך, פנה ח"כ מוסי רז (מרצ) ליו"ר הקואליציה, ח"כ עידית סילמן (ימינה) וסגנה ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) בבקשה לשתף פעולה עם האופוזיציה, ולקרוא לוועדת חקירה: "המקרה החמור הזה קורא לנו להתעלות מעל למחנות של אופוזציה וקואליציה ולפעול ביחד בשל אחריותנו המוסרית לאזרחי ישראל ולפעילות החברה הישראלית בעולם. הנושא הזה צריך להחקר באופן המקיף ביותר שאפשר כדי לעצור מייד את הפגיעה החמורה בפרטיות ובחופש המחאה".

מוסי רז (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
מוסי רז (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

גם יו"ר מפלגתו של רז, שר הבריאות ניצן הורוביץ טען: כי "שימוש נגד אזרחים בתוכנות מעקב שמשתלטות על כל נתוני הטלפון, הוא פגיעה חמורה בפרטיות. זו תקיפה לכל דבר. אם הופעל אמצעי כזה, ללא פיקוח ובקרה, נגד אנשים שאין בכלל ראיות שהם מעורבים בפלילים, כדי 'למצוא' אצלם נקודות תורפה, הוא פסול מכל וכל. אדרוש בדיקה מהמשטרה והייעוץ המשפטי לממשלה".

ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני)
ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני)

חבר הכנסת משה ארבל (ש"ס) הגיש בתגובה הצעת חוק לפסילת הראיות שהתקבלו שלא כחוק על ידי גורמי האכיפה, לפקודת הראיות. הוא נסמך בכך על עיקרון משפטי שנקרא "פרי העץ המורעל", ומטרתו היא למנוע את כשירותן של ראיות שהושגו בדרך של פגיעה בזכויות האדם של מן דהוא. כזכור, גם שר המשפטים, גדעון סער, מנסה בימים אלו להעביר חוק דומה, המעניק לבית המשפט סמכות לפסול ראיות, מעבר להלכה השגורה הידועה בשם "הלכת יששכרוב", שבה לראשונה הכיר בית המשפט העליון בקיומן של ראיות פסולות על בסיס פגיעה בזכויות טבעיות.

ח"כ ארבל מסר ל"מעריב": "התחקיר שפורסם השבוע הוא קריאת השכמה לכלל נבחרי הציבור מכל סיעות הבית כולם. ממצאי התחקיר המלמדים על פרקטיקה של פריצה והאזנת הסתר רחבת ההיקף של המשטרה למכשירים סלולאריים של אזרחים באמצעות שימוש בתכנות פריצה של חברת NSO. במסגרת פרשייה זו פגעה המשטרה לא רק בזכויות הנאשמים והחשודים אלא בזכויותיהם של אזרחים רבים מאד שגם היום לא מודעים לכך שכל המידע האישי שלהם היה חשוף בפני שוטרים שפעלו שלא כדין ורק לפעמים טרחו לפנות לבית המשפט בדיעבד להלבנת העבריינות".

"על מנת לפגוע באינטרס רשויות אכיפת החוק לעשות שימוש באמצעים שאינם כשרים בניגוד לדין", נמסר עוד, "מוצע לקבוע כלל פסילת ראיות חד וברור שמצמצם את שיקול דעתו של בית המשפט ומורה לו כי עליו חובה לפסול ראיה שהושגה שלא כדין אם קבלתה תפגע באופן מהותי בזכות להליך הוגן".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "הטענות שעולות בפרסומים חוטאות לאמת. משטרת ישראל פועלת בהתאם לסמכויות המוקנות לה בחוק וככל שנדרש על פי צווי בית המשפט, במסגרת נהלים וכללים שנקבעו ע"י הגורמים המוסמכים. פעילות המשטרה בתחום זה נמצאת תחת פיקוח ובקרה באופן רציף, ע״י יועמ״ש לממשלה וגורמים משפטיים חוץ ארגוניים נוספים".

עוד נמסר כי "מטבע הדברים אין בכוונת המשטרה להתייחס לכלים המופעלים על ידה. יחד עם זאת, נמשיך  לפעול בנחישות בכל האמצעים העומדים לרשותנו, במרחב הפיזי והרשתי, במטרה להילחם בפשיעה בכלל ובפשע המאורגן בפרט על מנת להגן על בטחונו ורכושו של הציבור".