האם מדינת ישראל הולכת בדרכה של ארצות הברית ועלולה למצוא את עצמה מתמודדת עם עוד מגפה, מסוכנת לא פחות מהקורונה, מגפת האופיאטים? מחר יתפרסם תחקיר ב'ידיעות אחרונות' שבחן את היקפה של התופעה בקרב בני נוער, והתוצאות לא מעודדות. פרופ' יוסי הראל-פיש, ראש תוכנית המחקר הבינלאומי על רווחתם ובריאותם של בני נוער בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן, אשר משמש גם כמדען הראשי של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, התייחס היום (חמישי) לנתונים המדאיגים בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM.

"יש עלייה דרמטית במצוקות הנפשיות היום יומיות של בני נוער בתקופת הקורונה בהשוואה למה שהיה לפני הקורונה", אמר הפרופ'. "ב-2019 אספנו נתונים על מדגם מייצג של מעל ל-14 אלף תלמידים בסוף 2019. בסוף 2021 אספנו נתונים על מדגם מייצג של התלמידים, שנה וחצי אחרי פרוץ המגפה. יש לנו נתוני השוואה".

לדבריו, "שיעור הילדים שידווחו על מצוקות נפשיות עלה מ-25 אחוזים בערך שהיה קודם ל-40 אחוז, זה דבר איום ונורא. חברה עם סימפטומים של דיכאון ומצוקות נפשיות שלא כל כך באות לידי פתרון שהמשאבים שיש היום יכולים לתת לה. היום זה קצת משתפר. זה בא ביחד עם בעיות קליטה חזרה במסגרות ודברים אחרים".

בהמשך ביקש להתייחס לכתבה על נושא הכדורים: "יש כמה שנים טובות בעיה מאוד רצינית בעולם המערבי של שימוש באופיאטים בשימוש ללא מרשם רופא והתמכרות, חלק עם מרשמים שגם הרופאים לפעמים ממשיכים לתת ויודעים בקופת החולים לזהות את אותם אנשים מכורים על ידי זה שהמרשם לא יורד אלא נשאר אותו דבר תקופה ארוכה או עולה. הבעיה הגדולה זה שימוש בתרופות בלי מרשם - לעשות את זה במטרה כמו שהכתבת אמרה - להרגיש יותר טוב".

פרופ' הראל-פיש המשיך: "בתור מדען מפריע שעושים כתבה כאשר לא לוקחים את הנתונים המדעים ומדברים עם מומחה כזה ועשרות ילדים. לומר 'יש מגפה' ממש לא כצעקתה זו בעיה. עד שנת 2019 שיעור בני נוער בישראל שדיווחו על זה שהם לוקחים תרופות לא במרשם רופא מהסוגים שהיא מדברת עליהם היה בערך תשעה אחוזים, עוד שמונה אחוזים לקחו ריטלין.

במחקר הלאומי שעשינו ב-2021, שנה וחצי אחרי פרוץ המגפה, שיעור התלמידים שדיווחו על זה נשאר תשעה אחוזים בדיוק והריטלין עלה ל-10.5 אחוזים. בפירוש, עד לאותה נקודת זמן לא ראינו התפרצות גדולה. אנחנו רואים יותר אנשים שמגיעים למרכזי טיפול עם הבעיה הזאת, לכן כשמדברים עם פסיכיאטרים רואים עלייה, אבל באוכלוסייה הכללית לא רואים את העלייה הזאת. התופעה היא בסביבות 10 אחוזים, זה דבר נורא".

אולי כדאי לטפל בזה ברצינות כדי שלא נמצא את עצמנו במצב של ארה"ב, נשאל הפרופ' והשיב: "אין לי ויכוח. אני כל הזמן אומר שצריך לטפל בזה, אמרנו את זה לפני כמה שנים, זה לא דבר חדש. אני קורא את הכתבה בתור אזרח מהשורה, הרושם שמתקבל הוא שכל ילד שני במדינה מכור לכדורים. אני שם את הדברים על דיוקם. 10 אחוז זה המון, זה גם היה לפני המגפה - שיעור הילדים שצרכו קנאביס. זה גם הרבה. זה משהו כמו שלושה ילדים בכתה".

"מאז פרוץ המגפה ועד סוף שנת הלימודים השימוש המופרז באלכוהול ירד מ-11 אחוזים לחמישה אחוזים. השימוש בקנאביס ירד גם הוא מ-11 אחוז לארבעה אחוזים. זה מעניין ומדאיג כי הירידה מסמנת שכל מרכזי הבילוי היו סגורים, ילדים לא יצאו לבלות, ומה שהניע את ההתנהגות של צריכת החומרים הממכרים היו דפוסי הבילוי של בני הנוער. זה טוב עד עכשיו, מה הדבר שמדאיג אותי? שברגע שהם מתחילים לחזור למסגרות מפחיד שיחזרו כבומרנג לדפוסי הבילוי הללו ואפילו יחמירו אותם".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm