סגירה ופתיחה של השמיים הן דבר שבשגרה בשנתיים האחרונות. תדירות היציאות לחו"ל לעסקים, כמו גם לבילויים, ירדה משמעותית. כתזונאיות, הביקורים באזורים שונים בעולם הם הזדמנות להכיר באופן בלתי אמצעי את מנהגי המקום, בפרט בכל הקשור בתזונה: לחפש אחר מוצרים מעניינים בדוכני השווקים ועל המדפים בסופר, לבחון את המנות במסעדות השונות ובכלל להתרשם מאורח החיים באותו אזור.

המציאות מאלצת אותנו, בין בידוד אחד למשנהו, להסתפק בהצצה מדעית למספר מדינות שמהן ניתן ללמוד ולאמץ הרגלים.

טיול לצרפת
הנשים הצרפתיות ידועות לאורך ההיסטוריה בגזרתן הדקה. לתייר הישראלי שמגיע לצרפת זה נראה כמעט בלתי אפשרי לנוכח המבחר הגדול של הפטיסריז העשירים בסוכר ובחמאה והאוכל הצרפתי עתיר השומן - גבינות, שמנת, צירים, בשר בקר ואיברים פנימיים.

נראה שהצרפתים מתמקדים פחות ב"מה לאכול" או ב"מה לא לאכול", ויותר ב"איך לאכול". פחות בהרכב התזונתי של מה שמוגש בצלחת ויותר באופן הגשתו: במנות קטנות, לעתים אישיות. הם מייחסים ערך לעיצוב ולמראה של המנה. לאלה יש חשיבות שאינה פחותה מזו של הטעם והאיכות.

ואם תשאלו את מיריי ג'וליאנו, מחברת רב־המכר “נשים צרפתיות לא משמינות", זו הגישה - לא הטיפוח או הדיאטה - שבזכותה הנשים הצרפתיות מרגישות נשיות וחיוניות גם בגילים מאוחרים.

קפיצה להולנד
אוכלוסיית העולם צומחת לגובה. הגובה של כל אחד מאיתנו אומנם נקבע בעיקר על ידי הגנטיקה, אך עם זאת כמעט תמיד ילדים גבוהים יותר מכפי שהיו הוריהם. תוספת הסנטימטרים הגדולה ביותר נמדדה בהולנד. גברים הולנדים היום גבוהים ב־20 סנטימטרים יותר מאבותיהם שחיו לפני 150 שנים.

למעשה, הולנד נחשבת למדינה שבה חיים האנשים הגבוהים בעולם. ההולנדים עד כדי כך גבוהים, שהם אפילו הכריזו על עצמם כעל קהילה בעלת צרכים מיוחדים והקימו “ארגון אנשים גבוהים", המונה אלפי אנשים. תפקיד הארגון לנסות לקדם איכות חיים פונקציונלית שתתאים לצורכי האוכלוסייה המתנשאת לגובה, כמו הגבהת משקופים, עיצוב מיוחד למכוניות ושיפור תנאי הישיבה במטוסים.

ההסבר מיוחס בעיקר לסיבות תזונתיות ואורח חיים בריא, יחד עם העובדה שההולנדים הם שיאני צריכת חלב ומוצריו לנפש. כנראה שלחלב יש תפקיד משמעותי. חלב פרה מכיל מרכיב חלבוני שהוא הורמון גדילה. זהו אחד ההסברים האפשריים לגובה של ההולנדים, במקביל לכיווני מחקר נוספים.

להיזרק בהודו
התזונה בהודו היא שיקוף של הערכים של תושביה, כמו סבלנות ופשטות. הסבלנות מתבטאת בבישול ארוך, והפשטות - בבחירת חומרי גלם כמו קטניות, אורז ויוגורט. המטבח ההודי דל בשומן ועשיר בתבלינים, שהופכים את האוכל ההודי למעניין ולשונה. ג'ינג'ר, אגוז מוסקט, כמון, פלפל, הל, קינמון, עשבי תיבול כמו עלי דפנה וכוסברה, והרבה שום. לכל מאכל ולכל חבל ארץ יש תבלינים האופייניים להם.

תבלינים אלו, לצד הקטניות והירקות, מעשירים את התפריט היומי בכמות גדולה של נוגדי חמצון, המגינים על הגוף ומאיטים את הזדקנותו.

בנופים של סרדיניה
מה אוכלים התושבים בסרדיניה, איטליה, ועל מה מבוסס תפריטם? על פי המחקר שבדק אנשים שמאריכים ימים ב"אזורים הכחולים", התפריט של תושבי סרדיניה כולל שעורה שמשתלבת במרקים, במאפים ובתבשילים; קטניות כמו פול וחומוס; חלב צאן, הידוע כקל לעיכול; לחם על בסיס חיטת דורום או לחם מחמצת מחיטה מלאה; יין מענבי גרנאש; וכן שומר, שקדים ותה על בסיס צמח הגדילן המצוי.

מחקר דמוגרפי שהובילו בשנת 2000 הדמוגרף הבלגי ד"ר מישל פולין וד"ר ג'יאני פס, רופא מקומי מומחה בתזונה, זיהה את סרדיניה כאזור שבו האחוז הגבוה בעולם של גברים בני 100. פס ופולין ציירו עיגולים כחולים על המפה המדגישים את הכפרים שבהם חיים גברים בעלי תוחלת חיים גבוהה כזו.

העיתונאי דן בוטנר הצטרף לזוג החוקרים ומצא אזורים נוספים שבהם בולטת אריכות הימים: האי אוקינאווה שביפן, איקריה ביוון, לומו לינדה בקליפורניה וניקויה שבקוסטה ריקה. הוא כינה אותם “האזורים הכחולים".

מה שמעניין במיוחד הוא העובדה שלא מדובר רק באריכות הימים, אלא גם באיכות החיים. באזורים אלה חיים אנשים בני 100 שאינם מרותקים למיטה במחלקות סיעודיות או מטופלים לאורך כל היממה על ידי מטפל סיעודי. הם עצמאים, פעילים וצלולים לחלוטין.

באזורים אלה יש לאנשים שגרה עם משמעות ומטרה בחיים: טיפול בילדים, בבעלי חיים, בגידולים חקלאיים וגם בעבודה מחוץ לבית. מאפיין נוסף הוא חיי משפחה מסורתיים. כאלה שבהם למבוגרים יש מקום מכבד ומכובד במשפחה ובקהילה. עוד נמצא כי בכל המקומות אורח החיים במסורת המקומית משלב דת או מאפיינים רוחניים אחרים.

ואי אפשר להתעלם מהתזונה: בכל האזורים הצריכה הקלורית היומית היא מתונה עד נמוכה בהשוואה לזו שבעולם המערבי. שכן הדיאטה שלהם מבוססת בעיקר על מזונות מעולם הצומח, עם תכולה קלורית נמוכה, והם צורכים ככלל כמויות קטנות של אוכל.

כיום ההבדלים בין התרבויות השונות מיטשטשים. בכל מקום כמעט אוכלים מכל הטעמים, התבלינים והמרקמים. יש הגירה בין מדינות, וגם היא משפיעה על המגמה. חשוב שנדע להשתמש במחקרים שברשותנו כדי לאמץ את ההרגלים הטובים ולהפחית אחרים.

מעבר לכך חשוב לזכור שאין מותר ואסור. אין שחור ולבן. אורח חיים המתייחס לתזונה, פעילות גופנית, שעות פנאי, משפחה, חברים ומצב נפשי - מנבא את מצבנו הבריאותי, תוחלת החיים ואיכותם. 