יום המודעות לפינגווינים הוא יום שנועד לחגוג את אהבתנו לחיה הכי חמודה בגן החיות, שמגיעה מחצי כדור הארץ הדרומי, מאנטרקטיקה ואיי גלפגוס. הפינגווינים, השייכים למשפחת העופות על אף שאינם יודעים לעוף, נפגעו קשה בגלל שינויי האקלים וההערכה היא שמחצית מאוכלוסיית הפינגווין הקיסרי תיעלם עד סוף המאה הזו. כדי להזכיר לכם עד כמה חשוב לשמור על הטבע, ולמנוע את ההתחממות הגלובלית והכחדת הפינגווינים, מדריכת הטיולים לאה שץ סופר, שעברה מסעות כדי לפגוש את בעלי הכנף המקסימים, ריכזה עשר עובדות על "לובשי הטוקסידו":

1. אף אחד לא יודע בוודאות מה מקור המילה פינגווין - למילה אין שורשים באנגלית,  צרפתית, ספרדית או שפה ידועה אחרת. מאחר ואין פינגווינים בחצי הכדור הצפוני, המילה צצה רק כאשר גילו אותם חוצי היבשות האירופים בחצי הכדור הדרומי. התיעוד הראשון באנגלית ובהולנדית הוא של pen gwyn, שמשמעותו בוולשית הוא “ראש לבן”.

2. עיניים של צוללנים – העיניים שלהם עובדות טוב יותר במים. דווקא מחוץ למים הם רואים פחות טוב. 

3. שיאי פינגווינים – הפינגווין הקטן ביותר הוא 'פינגווין זוטר' אורכו של הפינגווין הזעיר הזה נע בין 33 ל-44  סנטימטרים בלבד, והוא שוקל בממוצע כ-1.5 קילו. הנדיר ביותר בעולם הוא פינגווין צהוב העין, זאת מכיוון שכיום ישנם רק כ-4,00 פריטים מסוגו. 

4. פינגווינים מסוגלים לשתות מי ים מלוחים - בגופם בלוטה מיוחדת שמסננת את המלח במחזור הדם. הבלוטה המיוחדת הנקראת  Supraorbital gland  ממוקמת מאחורי העיניים שלהם, והיא פועלת באותו האופן כמו הכליות, אך בצורה יותר יעילה. בזכות בלוטה זו, הפינגווינים יכולים לשרוד תקופות ארוכות ללא מים מתוקים.

עושים פוזות למצלמה (צילום: לאה שץ סופר)
עושים פוזות למצלמה (צילום: לאה שץ סופר)

5. פינגווינים הם ציפורים עתיקות - פינגווינים הם בין בעלי החיים הקדומים ביותר הידועים לאדם. מאובן הפינגווין הישן ביותר שהתגלה, בן כ-61.6 מיליון שנים חי רק ארבעה מיליון שנים לאחר הדינוזאורים ויותר מ-50 מיליון שנים לפני תחילת המין האנושי. בתקופה העתיקה האקלים היה חם יותר, היבשות עדיין לא זזו למיקומן הנוכחי, כך שדרום אמריקה ואוסטרליה היו עדיין מחוברות לאנטרקטיקה. על פני הכדור נעו הרבה יונקים גדולים ונתיבי הים היו פחות פתוחים מהיום, אז הם היו גדולים פי 1.5 מהפינגווין הקיסרי הגדול ביותר כיום והתנשאו ל-1.4 מ'. מדענים מצאו כי היו להם גם נוצות שטוחות בצבעי חום-אדמדם ואפור ולא שחור ולבן של הפינגווינים בני ימינו דמויי הטוקסידו.

6. לפינגווינים יש נוצות, בדיוק כמו ציפורים אחרות - הפינגווינים  מבלים חלק גדול מחייהם במים, ולכן הם שומרים על נוצותיהם מקומטות וללא מים. יש להם בלוטת שמן מיוחדת, הנקראת בלוטת Preen, המייצרת אספקה ​​קבועה של שמן איטום. הפינגווין יעביר את החומר על נוצותיו באופן קבוע והשומן יעזור לשמור אותם חמים במים הקפואים.

7. פינגווינים משירים את כל הנוצות בבת אחת - כמו ציפורים אחרות , פינגווינים משירים נוצות ישנות ומחליפים בחדשות. אבל במקום לאבד כמה נוצות בזמנים שונים במהלך השנה, הפינגווינים עושים את זה בבת אחת. לפני השינוי השנתי הוא אוגר אספקה של דגים ואז במשך תקופה של כמה שבועות הוא נשאר על הקרקע עד שהנוצות החדשות צומחות.

8. פינגווינים לא יכולים ללעוס - רוב הפינגווינים ניזונים ממה שהם מצליחים לתפוס בזמן שחייה וצלילה. הם אוכלים כל יצור ימי שהם יכולים לתפוס ולבלוע: דגים , סרטנים, שרימפס, דיונונים ועוד. אבל אין להם שיניים אלא קוצים בשרניים, המכוונים לאחור בתוך הפה שלהם, והם משתמשים בו כדי להוביל את הטרף לגרון  פינגווין ממוצע אוכל 2 ק"ג מאכלי ים ביום בחודשי הקיץ.

9. הפינגווינים הם מונוגמיים - כמעט כל מיני הפינגווין הם מונוגמיים בעונת הרבייה וחלקם נשארים אפילו שותפים לכל החיים. הפינגווינים מגיעים לבגרות מינית בין גיל שלוש לשמונה שנים. הזכר בדרך כלל מוצא אתר קינון לפני שהוא מנסה לחזר לנקבה. יחד הם מטפלים ומאכילים את האפרוחים שלהם, שתי ביצים בכל פעם, לבד מהפינגווין הקיסרי, הגדול ביותר מכולם, שמטיל רק גוזל אחד בכל פעם. הזכר לוקח על עצמו את האחריות הבלעדית לשמור על הביצה שלהם חמה כשהוא מחזיק אותו על הרגליים מתחת לקפלי השומן שלו, בעוד הנקבה הולכת לים לאכול.

10. שינוי האקלים מהווה איום ישיר על הישרדות הפינגווינים - מדענים מזהירים כי הפינגווינים בעולם מאוימים על ידי שינויי האקלים, וכמה מינים עשויים להיעלם בקרוב. הפינגווינים מסתמכים על מקורות מזון רגישים לשינויים בטמפרטורות האוקיינוס, ותלויים בקרח הקוטב. כאשר הכוכב מתחמם , המסת קרחוני הים נמשכת זמן רב יותר, ומשפיעה על על בית הגידול של פינגווין ומזונו.חמישה מינים של פינגווינים מסווגים כבר בסכנת הכחדה, ורוב המינים הנותרים פגיעים או כמעט מאוימים, על פי האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע. הפינגווין האפריקאי ( Spheniscus demersus ) נמצא בסכנה מיידית.

בעקבות אהבתה הגדולה של סופר את החיה, שכבר הפכה למומחית בתחום ומבחינה בין זנים שונים, היא החליטה לפתח תערוכה שכל כולה סביב הפינגווינים. סופר הציעה במסגרת חוג הקרמיקה של הדיור המוגן "אחוזת צהלה" להקים תערוכת פיסול וצילום ובנוסף הרצאה של הצלמת דפנה בן נון מתוך מסעה לאנטרקטיקה. התערוכה תוצג היום (חמישי 20.01.22), שם יציגו דיירי הבית את יצירותיהם. "אהבתי זו לפינגווינים גרמה לי להציע לפסל פינגווינים בחוג הקרמיקה במסגרת פרויקט פיסול ציפורים שהוצג בסופו של דבר במוזיאון ארץ ישראל. התמונות הרבות סייעו לי להבין איך לפסל את הדמויות שהצגתי", סיפרה סופר.