"אין לי פחד גבהים בכל מה שקשור למגדלי מסחר ותעסוקה", אומר ראש עיריית בת ים צביקה ברוט (41) בראיון מיוחד ל"מעריב־עסקים".
בת ים מצויה בתנופת בינוי מואצת בשנים האחרונות בתחומי המסחר והתעסוקה, המגורים והמלונאות, וקו הרקיע של העיר משתנה, ולפי התוכניות המאושרות ואלו שבתהליכי תכנון, זו רק ההתחלה.

גם ברוט מעריך שהמגמה רק תתעצם. "בת ים היא האחות הקטנה של תל אביב. עיר בוטיק שבה רמת מחירי נדל"ן זולה יותר לעומת תל אביב, והיא הפכה ליעד מבוקש", הוא מציין ועורך הקבלה לניו יורק. "מחיריהם של בתי המלון בברוקלין זולים בצורה ניכרת לעומת מנהטן, ומרחק הנסיעה הוא רק כ־20 דקות. אחרי פתיחת 'הקו האדום' של הרכבת הקלה, יהיה אשר להגיע מאזור התעסוקה בבת ים למרכז תל אביב בתוך 25 דקות, זו אותה משוואה".

על הפחתה והנחה


נפגשתי עם ברוט בלשכתו בעיריית בת ים, שאליה נכנס לפני כשלוש שנים, בתום מערכת בחירות דרמטית. לאחר שהודיע על מועמדותו מטעם הליכוד, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו תמך בראש העירייה המכהן יוסי בכר, אך הדבר לא מנע מברוט לחולל מהפך ולהיבחר בסיבוב השני לעמוד בראשות העירייה.

"הגירעון התקציבי בבת ים היה בלתי נתפס. העיר עברה תהליך הבראה מורכב ומוצלח", הוא מספר. "הארנונה ברוב הרשויות בארץ עלתה במסגרת נוסחת העדכון של משרדי הפנים והאוצר ב־1.92% החל מ־1 בינואר, ובת ים היא מהרשויות המקומיות הבודדות בארץ שקיבלו אישור חריג להפחית את הארנונה ב־3%", הוא מציין. "הגענו לאיזון בתקציב השוטף בעקבות תוכנית ההבראה וצמצמנו בצורה ניכרת את הגירעון המצטבר".

בראיון דיבר ברוט בהרחבה ובפתיחות רבה על מה שנעשה ועל התוכניות לשנים הבאות. "בת ים הופכת לעיר אטרקטיבית", הוא מדגיש.
יש עיריות איתנות פיננסית כמו רמת גן, שלא אישרו להן להפחית את הארנונה. מדוע אישרו דווקא לבת ים?

"עברנו תהליך של הבראה עמוקה, הצלחנו להגיע מ־110 מיליון שקל גירעון לתקציב שוטף מאוזן ולצמצום חד של הגירעון המצטבר מכ־160 מיליון לכ־107.5 מיליון. הוא בדרך להיות חד־ספרתי, ובעקבות הצלחתה של תוכנית ההבראה הורידו מהעירייה את החשב המלווה. הסברנו שהתושבים היו חלק מההבראה כשהעלו את הארנונה במשך שנים מעבר למנגנון 'הטייס האוטומטי', וביקשנו להפחית את הארנונה בעקבות האיזון התקציבי. ההורדה היא דיבידנד לתושבים שבמשך שנים ארוכות שילמו יותר בגלל הגירעונות".

שר הפנים לשעבר אריה דרעי הודיע בחודש יוני על הכוונה לאחד את תל אביב ובת ים. האם האפשרות הזו עשויה לשוב בעתיד?
"זה כבר ירד מהפרק. תוכנית ההבראה המוצלחת הביאה את בת ים לעצמאות כלכלית".

מה כללה תוכנית ההבראה?
"אמרנו שיש תקומה כלכלית לבת ים. לא הבאתי מקורבים פוליטיים לתפקידים בכירים בעירייה, אלא אנשי מקצוע. יודפת אפק־ארזי, שעבדה בתפקידים בכירים באגף התקציבים במשרד האוצר וברשות החברות, מונתה למנכ"לית העירייה, ומונו סמנכ"לים מנוסים ומקצועיים שהגיעו מערים אחרות. העירייה עברה להתנהלות כלכלית מקצועית. מצאנו, למשל, 20 מיליון שקל על הרצפה, כשהתברר שלא גבו מקבלנים ומיזמים כספים על שימוש בקרקע ציבורית. גם מחזור ההלוואות היה יעיל והעלינו את שיעורי הגבייה. היעד השנה הוא להגיע לכ־93% גבייה. גם תוכניות הבנייה יוצרות תנופה אדירה. הנדל"ן הוא הפתרון והמנוע של העיר".

מה היו התגובות כשיישמתם את התוכנית?
"באופן אישי לא היה קל. פעמיים שברו לי את השמשה ברכב וקיבלתי מכתבי איום. לא נרתענו ונלחמנו בשחיתות, שמשמעותה היה חוסר יכולת להבריא".

ישנן טענות נגד עיריות על שיעורי עמלות גבוהים מדי של משרדי עורכי דין חיצוניים הגובים חובות קנסות וארנונה.
"ביקשתי לבחון את כל ההתקשרויות. רק לאחרונה הגיע אליי בעל אולם אירועים ששילם מיליון שקל חובות ארנונה לעירייה ונוסף לכך דרש ממנו משרד הגבייה עוד 190 אלף שקל. זה נראה לי גבוה ומופרז. יש לקבוע תקרת עמלת גבייה גלובלית".

התקציב השוטף של עיריית בת ים יעמוד ב־2022 על כמיליארד שקל ותקציב הפיתוח יסתכם בכ־200 מיליוני שקלים נוספים.
"יש תוכניות פיתוח נרחבות באזורים שונים בעיר, והן ייעשו במהלך השנה באזורים שונים".

היכן יתמקדו הפרויקטים של הנדל"ן העסקי?
"קודם כל באזור התעשייה הישן בניסנבאום. רואים התעוררות אדירה. כבר אושרו תוכניות בנייה בהיקף של כ־600 אלף מ"ר. אזור התעשייה הקלה הופך לאזור העסקים החדש".

בת ים (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
בת ים (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

לא רמת החייל


ברוט מבהיר שהבנייה באזור אינה מיועדת רק לעסקים. "אנחנו תומכים בעירוב שימושים. מגדלי אפ־טאון נבנו עם שימושים מעורבים. אני רואה מה קורה באזור התעסוקה ברמת החייל בתל אביב. ביום מאוד שוקק שם, אבל בערב הרבה פחות אטרקטיבי, אני לא רוצה שזה יקרה גם בבת ים".

כיצד תיישמו את עירוב השימושים באזור התעשייה הישן?
"האזור יכלול שכונת מגורים וגם אזור תעסוקה. כ־30% מהבנייה בממוצע תיועד למגורים. המעטפת החיצונית קרובה לקו האדום של הרכבת הקלה. מי שיעבוד במגדלי התעסוקה החדשים, שייבנו בסטנדרטים גבוהים ומודרניים, יגיע מיד מתחנת הרכבת הקלה למשרד".
בדומה לראשי רשויות בכל הארץ, גם בבת ים מנסים ליישב את הדילמה בין הבנייה לתעסוקה לבנייה למגורים. "על כל שקל הכנסה מארנונת מגורים, העירייה מוציאה 1.80 שקל. ברור שעדיף לעירייה יותר בנייה לעסקים, אבל יזמים מעדיפים לבנות יותר למגורים. כחלק מעירוב השימושים, נאפשר את השילוב בין עסקים, מגורים ומלונאות", מבהיר ברוט.

מה יהיו היקפי הבנייה לעסקים?
"כבר יש תוכניות מאושרות לכ־600 אלף מ"ר. ניתנה לנו אפשרות להגיע לכ־2 מיליון מ"ר, אבל הורדנו את הבנייה בשלב הראשון למיליון מ"ר, ובתוך חמש־שבע שנים נגיע ליעד הזה. הבנייה היא על בסיס של פינוי־בינוי".

בת ים הולכת להתחרות בתל אביב בנדל"ן העסקי?
"לא רוצה להתחרות, אלא רק לנצל את היתרונות היחסיים של בת ים. בתל אביב, שהיא אחות גדולה של בת ים, יש בנייה מואצת של נדל"ן עסקי. יש חברות שרוצות לפעול רק בתל אביב, אבל גם יש חברות רבות שבשל מחירי הנדל"ן הגבוהים ועומסי התנועה הכבדים מעדיפות לבוא אלינו. בבת ים, מסוף שנת 2022 רק יירדו מהרכבת הקלה וכבר ייכנסו למשרדים הסמוכים. לבת ים גם יש יתרון על מתחם האלף בראשון לציון כי אנחנו קרובים יותר לתל אביב. זמן הנסיעה מתל אביב לבת ים נמשך כשבע דקות פחות מאשר למתחם האלף - וזה יתרון".

אתם בונים על הקו האדום של הרכבת הקלה שיביא למפנה?
"התחנה הראשונה של הקו האדום תהיה באזור העסקים של בת ים. אחרי פתיחת הקו, בנובמבר 2022, יהיה שינוי דרמטי במערך התנועה, וההגעה לתל אביב ולגוש דן תהיה קלה ומהירה יותר. בתוך 25 דקות יהיה אפשר להגיע ממרכז העסקים בבת ים למרכז תל אביב. הרכבת הקלה היא הג'וקר שלנו. אבל יש עוד דבר: בעקבות משבר הקורונה נוצר עולם חדש בסביבת העבודה, שהיא יותר טכנולוגית ועם יותר עבודה מהבית. מרכז העסקים יכלול פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים כמו מעליות אוטומטיות והתאמת המשרדים לזומים ולעבודה מרחוק".

ברוט מציין כי מרכז עסקים נוסף בבת ים מתוכנן בשער יוספטל, בפאתי מערב העיר. ברוט מספר שהפרויקט הגדול יכלול בניית מגדל בגובה של 65 קומות. במסגרת פרויקט פינוי־בינוי ייבנו במתחם מגדלים נמוכים יותר בגובה של 10־20 קומות למגורים ולתעסוקה, במקום הבניינים הישנים שיהרסו.

"לשער יוספטל יש יתרון חשוב של קרבה לקו הרכבת הכבדה שעובר על האיילון", הוא אומר. "נגישות התחבורה היא ערך מוסף באזורי התעסוקה בבת ים".

האם יש מגבלות לגובה המגדלים מבחינת העירייה?
"כאמור, אין לי פחד גבהים, בכל מה שקשור למסחר ולתעסוקה. אין לנו עתודות קרקע, והעתיד הוא פינוי־בינוי, למעט השכונה החדשה 'פארק הים', שבדרום בת ים".

לפי התוכנית, כמה תושבים יתגוררו בשכונה החדשה?
"יותר מ־10,000 תושבים בתוך חמש שנים. בשכונה החדשה, שתהיה בסטנדרים גבוהים מאוד, ייבנו שבעה־שמונה מגדלים בגובה של כ־40 קומות. השכונה גם תאופיין בפיתוח סביבתי, שיכלול את פארק הפנאי, פארק ייחודי בשטח של כ־12 דונם. השכונה כבר מושכת אוכלוסיות חזקות ומקבלי החלטות. עם אלו שכבר רכשו דירות נמנים נשיא לשעבר של אוניברסיטה גדולה, טייס בכיר ומנכ"ל במשרד ממשלתי".

מהי רמת המחירים בשכונה החדשה?
"דירות ארבעה חדרים נמכרו בכ־4 מיליון שקל. במרכז תל אביב אפשר לקנות במחיר הזה דירת שני חדרים. שמעתי על אדם שרכש פנטהאוז בפרויקט במחיר של כ־20 מיליון שקל. הוא סיפר שפנטהאוז במיקום דומה ליד הים בתל אביב עולה כ־60 מיליון שקל. השילוב של מחירים זולים יותר עם רמת שירותים גבוהה ונגישות של התחבורה הופך אטרקטיבי".

ברוט מציין שכחלק מהפרויקטים של בנייה למגורים יוקצו דירות לדיור בר השגה לתושבי בת ים. "נאפשר ליזמים לקבל יותר זכויות בנייה, בתנאי שהתוספת תופנה לדיור בר השגה לתושבי בת ים ולצעירי העיר. בפרויקט שאפשר לבנות בו 30 קומות, נסכים לתוספת של שתי קומות לצורך הקצאת דיור בר השגה", הוא מסביר.

חמישה כוכבים

זרוע נדל"ן נוספת בבת ים תהיה בתחום המלונאות. "אני בעד עירוב שימושים של תעסוקה, מגורים ומלונאות, למרות הארנונה הנמוכה יחסית שמגיעה מבתי מלון", הוא אומר. "אבל המלונאות תביא לפיתוח תיירותי. לבת ים יש פוטנציאל תיירות גדול".

הסנונית הראשונה צפויה להיות מלון חמישה כוכבים מרשת סוויס־הוטל. המלון, במתחם מלון סאן הישן בטיילת, יכלול כ־400 חדרים בשני מגדלים, עם נוף לים.

"שבעה בתי מלון חדשים ייבנו בבת ים בשנים הקרובות. משבר הקורונה גם הביא לפריחת תיירות הפנים, ובעתיד נראה פוטנציאל גבוה של תיירות חוץ ופנים. תיירים שיגיעו לבת ים יוכלו ליהנות מהטיילת ולהגיע לתל אביב במהירות ברכבת הקלה - כמו מברוקלין למנהטן. יקר מאוד במנהטן, ומלון בברוקלין זול בכ־200 דולר ללילה", הוא מעריך. "גם יזמים רואים את הפוטנציאל התיירותי הגבוה שגלום בבת ים".

האם יש תוכנית למיתוג בת ים גם כאזור בילויים?
"היעד הוא להביא רשתות גדולות ומותגים ולעודד פתיחה של כמה שיותר מקומות בילוי ועסקים".

כמה תושבים יתגוררו בבת ים לפי תוכנית המתאר?
"כיום מתגוררים בעיר כ־160 אלף תושבים, ועד שנת 2040 היעד הוא שאוכלוסיית בת ים תמנה כ־240 אלף תושבים. ב־2030 נגיע לכ־200 אלף תושבים. בת ים היא עיר בוטיק בשכנות לתל אביב, והיא מצויה בעיצומה של התפתחות בענפי המסחר, התעסוקה והמלונאות".

ברוט מספר שבשנה הקרובה ייערכו עבודות תשתית באזורים שונים בעיר, בהשקעה של כ־200 מיליון שקל. "יש צורך בחידוש תשתיות", הוא מסביר. "בד בבד עם הנדל"ן העסקי והמלונאות, בת ים גם עוברת תנופת בנייה למגורים".

ברוט מגלה שמאות תוכניות תמ"א ופינוי־בינוי מצויות בשלבים שונים של תכנון וביצוע. "בת ים במקום הראשון בארץ בתוכניות התחדשות עירונית שהוגשו ומקום ראשון בהוצאת היתרים", הוא מציין.

בשנת 2021 ניתנו בבת ים 128 היתרים לבניית כ־2,800 יחידות דיור, לעומת 112 היתרים לבניית 485 יחידות דיור בלבד בשנת 2020. "ב־2021 הייתה צמיחה אדירה, בעיקר של פרויקטים של התחדשות עירונית וכן בבנייה חדשה בדרום העיר. 2022 צפויה להיות שנה עם מספרים דומים", מעריך ברוט.

העדיפות היא לפינוי־בינוי?
"אנחנו ממליצים לוותר על תמ"א 38/1 וללכת על פינוי־בינוי, אבל לא מונעים קידום התחדשות עירונית גם במסגרת תמ"א 38/1".
אבל הליכי פינוי־בינוי הם ארוכים יותר. עדיף לחכות עוד קצת ולקבל תוצאה טובה יותר".

אם זו המדיניות, מדוע אתם מאפשרים להגיש תוכניות גם במסגרת תמ"א 38/1?
"לא עצרנו את התמ"א, בניגוד לרשויות אחרות, כי בבת ים יש בניינים ישנים מאוד ולא קיימת היתכנות אחרת".


ברוט מונה שלושה פרויקטים גדולים, במתחמי פינוי־בינוי בעיר בשנים הקרובות:
באזור ניסנבאום פינת הקוממיות: מתחם השבטים. חברת אזורים תבנה כ־1,000 יחידות דיור במקום בניינים ישנים שייהרסו.
מול הקניון ביוספטל: חברת מצלאווי תבנה כ־900 יחידות דיור.
מתחם כצנלסון: חברת מעוז דניאל תבנה כ־900 יחידות דיור.

"קו הרקיע של בת ים כבר משתנה. אין לי בעיה לגובה כל עוד זה לא בתוך אזור מגורים צפוף", מבהיר ברוט. "בעבר נבנו בנייני מגורים ללא תכנון מסודר. אנחנו פועלים ליצירת איזון בין מגורים לתעסוקה ומסחר וללכת על התחדשות עירונית".

יש היערכות להאצת הליכי התכנון, שלעתים נמשכים שנים ארוכות?
"כבר יש מגמה של צמצום לוחות זמנים הן לתושב והן ליזם. היו הליכים שהחלו לפני כמה שנים, אבל במהלכן ערכי הקרקע עלו בצורה ניכרת".

כיצד אתה רואה את בת ים בעוד חמש שנים?
"עיר תיירות, מסחר ותעסוקה עם איכות חיים טובה לתושבים. בת ים היא הלהיט הנדל"ני של היום".בבב