בשלהי אוגוסט 2020, זמן קצר אחרי שישראל ואיחוד האמירויות הודיעו על כוונתן לכונן יחסים רשמיים, יצא מאיראן שליח מיוחד לאבו דאבי. הוא נחת אצל מוחמד בן זאיד, והביא עמו מסר מן הצמרת הביטחונית בטהרן. אם מעתה תעמיד את ארצך ואת אנשיך לרשות הישראלים, וביחד תפעלו ממנה נגד איראן - המחיר שתשלמו יהיה יקר. כדי לתת לדבריו תוקף, הזכיר לו מה עשו האיראנים כמה שנים לפני כן, כאשר מדינה כלשהי באזור שימשה סכנה עבורם.

אותם ימים התבסמנו, אנו בישראל, בתפנית המדינית, ולא ידענו את נפשנו מרוב שמחה. דוברים ישראלים למיניהם, רובם קצינים בדימוס ומקצתם שרים, לא חדלו להלל את היחסים הצפויים. במיוחד הדגישו כי לישראל ולאיחוד האמירויות אויב משותף, ויחסים רשמיים יאפשרו להדק את הקשר ואף לשלב ידיים מולו. בטהרן עקבו אחר ההתבטאויות והחליטו לבקש מבן זאיד הבהרות. אחרי שנחת בחצרו השליח מטהרן, ביקש נסיך הכתר מן האמריקאים להגיד לישראלים לשים לפיהם מחסום. זה אני, הוא אמר להם, שצריך להתמודד כאן עם האיראנים.

השבוע נזכרתי בהתרחשות ההיא בעקבות המתקפה על נמל התעופה באבו דאבי. המיליציה החות'ית בתימן, הפועלת בחסות איראן, שיגרה להק של רחפני תקיפה וטילים לעבר השדה. מאגר דלקים עלה בלהבות, ושלושה עובדים נהרגו. החות'ים שמחו לאידם של האמירותים. הם כינו אותם "אויב", "מדינונת הפועלת בשירות ארצות הברית וישראל", וטענו כי המתקפה היא "מסר חינוכי".

שיחות הגרעין עם איראן בווינה (צילום: רויטרס)
שיחות הגרעין עם איראן בווינה (צילום: רויטרס)

ההסתערות התימנית על שדה התעופה של אבו דאבי אינה קשורה ישירות לישראל. חיל האוויר של איחוד האמירויות פעל באחרונה נגד הכוחות החות'יים, והנה זכו שולחיו לתגמול. אך היה זה תגמול חריף, שנועד לפגוע בכלכלתה של איחוד האמירויות ובתנועת התיירות אליה. בימים אלה מתקיים היריד אקספו 2021 בדובאי. היריד רשם הצלחה בינלאומית וגרף מיליוני מבקרים, ובעצם ניצח את משבר הקורונה העולמי.

למתקפה החות'ית היו סיבות נוספות. באמצעותה ביקשו האיראנים להזכיר למוחמד בן זאיד את המסר ההוא, הקשור בבריתו עם ישראל, ועם כל מעצמה מערבית אחרת. לבל יפעל נגד טהרן. וגם ביקשו להזכיר דבר מה לנושאים ונותנים בשיחות הגרעין בווינה. שיידעו, כי אם איראן לא תהיה מרוצה, בידה שלל דרכים וחזיתות להביע זאת. מהן נעימות, אחרות פחות.