לקראת יום השואה הבינלאומי, התנועה למאבק באנטישמיות וארגון מצעד החיים מפרסמים מחקר רחב היקף, שניטר את השיח ברשת במשך שנתיים וחושף את ממדיה של התופעה המכונה "בנליזציה של השואה".

על פי הממצאים, למעלה ממיליון דיונים, שנסרקו במרחב האינטרנטי, יצרו יותר מ־60 מיליון פוסטים, ציוצים וטוקבקים, בהם 2.6 מיליון בישראל לבדה, שקשרו בין השואה לקורונה. בפרסומים ברשת נמצאו תגובות שהשוו בין התו הירוק למחנות ריכוז ולטלאי הצהוב, ועוד מספר גדול של אמירות המורידות את ערכו של זיכרון השואה.

סשה רויטמן דרטווה, מנכ"ל התנועה לאנטישמיות, מסר: "השימוש בסמלים ובמונחים מהשואה וביזויים הם תמרור אזהרה גדול לעולם.
"זיכרון השואה הוא אבן יסוד מרכזית במאבק באנטישמיות, ואני קורא למקבלי ההחלטות, לענקיות האינטרנט ולכל אחד להתייחס למגמה המדאיגה הזאת ברצינות".

אל הנתונים שנאספו כחלק מקמפיין עולמי נגד זילות ועיוות השואה הצטרפו שורדי שואה מישראל ומרחבי העולם בקריאה אחת משותפת – Can’t Be Compared. "ההשוואה בין הטלאי הצהוב, שנועד לסמן ולהשפיל יהודים, להגבלות הקורונה היא שקר מוחלט. אנשים כאלה חייבים להתמודד עם האמת ולהפסיק להפיץ שקרים", אמר שורד השואה גדעון לב, מבין הילדים הבודדים ששרדו את מחנה טרזינשטאט.

גם דיטה קראוס, שניצלה מאושוויץ ומברגן בלזן, הדגישה: "אי אפשר להשוות את השואה לשום דבר. אין שום דבר דומה לזה, שום דבר לא דומה להשמדה תעשייתית של אנשים בתאי גז. אין דבר כזה ולא היה".

במסגרת המחקר, שנערך באמצעות חברת בזילה לניטור ומחקר, נסרקו פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, יוטיוב, פורומים ובלוגים. נבדקו גם תגובות לידיעות חדשותיות באנגלית, בעברית, בספרדית, בערבית ובצרפתית, ובהן נבחנו עשרות צירופים שיש בהם שימוש במילים, בשמות ובמושגים מהשואה בהקשר של מגיפת הקורונה, למשל קורונה–שואה, תו ירוק – טלאי צהוב, בידוד – מחנה ריכוז, חיסון–מנגלה, וקורונה–נאצים.

"השימוש הנלוז בשואה בסוגיית הקורונה היא צעד אחד לפני הכחשת השואה, ועלינו לפעול נגדה בנחרצות. העובדה שניצולי השואה שעוד איתנו חוזים במגמה המדאיגה הזאת מקוממת ומצערת", סיכם שמואל רוזנמן, יו"ר ארגון מצעד החיים העולמי.