מה כדאי לאכול כדי לשמור על הראייה ועל בריאות העיניים? עם הגיל העיניים שלנו הולכות ונעשות עייפות יותר, ובאופן בלתי נמנע אנו נאלצים להרכיב משקפיים. אבל מה אם נאמר לכם שאפשר לשמור על כוחן של העיניים גם בלי ניתוחי לייזר יקרים - ואך ורק בעזרת תזונה? על כך דיברה עם מאזיניה הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, בתוכניתה השבועית. 

"הרבה מזלזלים באימרה הזו, שגזר יכול לשפר את הראייה - אבל זה נכון", אמרה רוזמן תחילה. "צריך לשים לב לעובדה שהתזונה שלנו בהחלט יכולה למנוע הידרדרות בראייה למנוע קטרקט ולמנוע מחלות עיניים אחרות. הנה כמה דברים שחשובים לדעת", המשיכה.

"קודם כל, יש משהו שנקרא ניוון הרשתית", הציגה הדיאטנית, ומיהרה להסביר: "זה קורה עם הגיל, ובעיקר עם תזונה לא נכונה, וזה גורם לפגיעה בראייה. מה שיכול לעקב אותו, אולי אפילו למנוע אותו, זה צריכה גבוהה של נוגדי חמצון". איפה אפשר למצוא אותם? רוזמן המשיכה: "יש לנו המון נוגדי חמצון בתזונה שלנו, בירקות ובפירות בעיקר. הכי חשובים במקרה של ניוון הרשתית זה לוטאין - הוא נמצא בירקות ירוקים. כמה שיותר ירוקים, יותר טוב, למשל בתרד, בחסה ירוקה".

"עוד נוגד חמצון חשוב זה בטא-קורתן", הוסיפה הדיאטנית המומחית, "הוא בצבע כתום, הוא ויטמין A בצורה הצמחית שלו, והוא נמצא בכמות מאוד מאוד גדולה בגזר למשל, במיוחד בגזר מבושל". רוזמן סיכמה את מה שנמצא במחקרים: "שילוב של לוטאין וויטמין A יחד עם ויטמין C שנמצא בפירות וירקות טריים, וגם ויטמין E, למשל, שנמצא בכמות גדולה בשקדים - מפחית את הסיכון לניוון הרשתית, שימו לב, ב-25%!".

שקדים (צילום: ingimage ASAP)
שקדים (צילום: ingimage ASAP)

"עוד נמצא במחקרים שגם אומגה שלוש מפחיתה את המחלה, ואנשים שמשלבים דגים שמנים, כאלה שיש בהם יותר סיכוי לאומגה שלוש, הם נמצאים בסיכון נמוך יותר ב-50% לניוון הרשתית", אמרה עוד.

"עוד מחלת עיניים נפוצה - קטרקט", המשיכה. "לפי מחקרים, צריכה גבוהה של ליקופן שנמצא למשל בעגבניות, ברסק עגבניות, גם באבטיח, הפחית את הסיכון ב-18%. היו מחקרים שהראו שקוצר ראייה הוא נפוץ יותר בקרב ילדים שהתזונה שלהם הייתה דלה בוויטמין C, בחלבון וגם באומגה שלוש".

"עוד רכיב תזונה שחשוב להדגיש הוא אבץ", הדגישה רוזמן, "שהוא גם נמצא קשור ליצירת הרשתית, ליצירת פיגמנט שמגן על העין מקרינת השמש וגם ויטמין A שדיברנו עליו קודם. פרט לבריאות העין, הוא חשוב לראיית לילה ולהסתגלות העין לתנאים של החושך. נגיד, אם נכנסים לאיזה מקום וסוגרים את האור, אנחנו צריכים לראות בחושך תוך כמה שניות. זה קשור ישירות לוויטמין A, לבטא-קורתן".

גזרים בתנור (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
גזרים בתנור (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

"מה כדאי לאכול כל יום כדי לשמור על הראייה?", שאלה וענתה, "תזונה ים תיכונית פחות או יותר עונה על הדרישות. חשוב להקפיד לצרוך חסה, ברוקולי או תרד, גזר אחד, פלפל אדום אחד, דג או אגוזי מלך לאומגה שלוש, עגבניות או רסק עגבניות ושקדים או גרעיני דלעת".

תפריט דיאטה לשמירה על העיניים

בוקר

  • יוגורט
  • 10 שקדים

ביניים

  • תפוז/גויאבה

צהריים

  • דג סלמון בגריל
  • ברוקולי
  • כוס פסטה/עדשים ברסק עגבניות

ביניים

  • 7 חצאי אגוז מלך

ערב

  • פרוסת לחם מלא
  • ביצה
  • סלט ירוק עם שתי כפות גרעיני דלעת