קבינט המומחים המליץ אמש (שבת) שלא לחדש את תקנות התו הירוק. לטענתם מנת הדחף של החיסון מגנה היטב מפני מחלה קשה, אך לא מפני הידבקות באומיקרון, ועל כן התכנסויות בתו ירוק אינן בטוחות די הצורך. כמו כן, המליץ הקבינט לשמור על התו הירוק בשילוב בדיקות אנטיגן באתרים שבהם שוהות אוכלוסיות בסיכון.

עוד המליץ הקבינט לאפשר לאוכלוסיות בסיכון להגן על עצמן מהדבקה בשבועות הקרובים על ידי כך שתינתן להם האפשרות להימנע מלצאת לעבודה על חשבון ימי מחלה שנתיים (ללא אישור רופא), ולילדיהם להימנע מללכת ללימודים (ללא צורך באישור רופא).

חברי הקבינט אמרו כי נדרשת חשיבה על שינוי פרדיגמה בעוד כמה שבועות, באם יצטבר מידע שידגים ויאשר היעדר סיבוכים (במבוגרים וילדים) עקב אומיקרון.

מחלקת קורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מחלקת קורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מומחי הקבינט אמרו כי העומס העיקרי מוטל כעת על גורמי הרפואה בקהילה, המטפלים כעת בכחצי מיליון חולים מאומתים בו זמנית, וצריכים במקביל לתת מענה גם לרפואת החורף השגרתית, לטפל בחולים מרחוק, וליזום טיפול בתרופות החדשות לקורונה.

אשפוזי הבית, נאמר בפרוטוקול הדיון, הם שווי ערך לעשרות מחלקות פנימיות, וכל זה מנוהל בחסר מחמיר והולך של כוח אדם. קצב האשפוז, מוסיפים המומחים, עלול לעלות במהירות, והקושי בפינוי מטופלים לקהילה עלול להתבטא בעלייה במשך האשפוז של חולים קיימים. גורמים אלה עלולים לפגוע באיכות האשפוז, אומרים המומחים.

מספר החולים הקשים הגיע לשיא גם ביחס לגלים הקודמים. שיא התחלואה הקשה, הם מעריכים, עדיין לפנינו וקיים חשש ממשי לעומס כבד במוסדות האשפוז. "צפויים שבועות קשים ומורכבים במוסדות האשפוז", נאמר בפרוטוקול הדיון. "עיקר החשש לתמותה עודפת הפעם הינו לא למונשמים בטיפול נמרץ, אלא במחלקות הפנימיות, הגריאטריות, ובקרב קשישים בקהילה, עקב ירידה באיכות הטיפול בשל העומסים".