בדרך למלחמה עם רוסיה? המתיחות בגבול אוקראינה מגיעה היום (שני) לשיא חדש: הצבא הרוסי מתגבר את כוחותיו בגבול עם אוקראינה, נאט"ו בתגובה מודיעה על עיבוי הכוחות כולל פרישת ספינות ומטוסי קרב באזור, והאיחוד האירופי מאיים בהטלת סנקציות חמורות על רוסיה. בינתיים, גם בארה"ב מחריפים את הצעדים לקראת אפשרות של פלישה רוסית לאוקראינה. 

משרד החוץ האמריקאי פרסם אזהרת מסע רשמית בה הזהיר את אזרחי ארה"ב מפני נסיעות לרוסיה, לאחר שכבר אתמול החלו האמריקאים בפינוי חלקי של השגרירויות והנציגים הדיפלומטים. "אזרחי ארה"ב לא צריכים לנסוע לרוסיה עקב מתיחות מתמשכת לאורך הגבול עם אוקראינה", נכתב באזהרת משרד החוץ. כמו כן, התבקשו האזרחים להימנע ממעבר הגבול היבשתי בין רוסיה לאוקראינה.

בתוך כך, עיתון ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי הנשיא ג'ו ביידן שוקל לשלוח אלפי חיילים אמריקאיים למזרח אירופה שייפרסו בשטחי המדינות הבלטיות והמדינות שבברית נאט"ו במזרח אירופה. כמו כן, שוקל הנשיא לשלוח למקום ספינות מלחמה וכלי טיס, ולהרחיב את המעורבות הצבאית האמריקאית על רקע החשש הגובר מפלישה רוסית לאוקראינה.

בתגובה לדיווחים, סוכנות הידיעות הרוסית IFAX ציטטה את המחוקק הרוסי אנדריי קרטפולוב, העומד בראש ועדת ההגנה של רוסיה, שאיים כי "רוסיה תגיב באופן הולם במקרה שכוחות צבא אמריקאים נוספים יישלחו למזרח אירופה ולמדינות הבלטיות". בתדרוך נוסף שקיים הקרמלין, נמסר כי "הסיכוי שקייב תביא לעימות צבאי - גבוה מאי פעם".

כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)

במקביל, מזכ"ל נאט"ו דיווח כי מדינות נאט"ו נכנסות לכוננות ומחזקות את הפריסה הצבאית במזרח אירופה עם ספינות ומטוסי קרב בתגובה להתגברות הצבאית של רוסיה בגבולות אוקראינה. "אני מברך על בעלי ברית שתורמים כוחות נוספים לנאט"ו", הצהיר המזכ"ל. "נאט"ו תמשיך לנקוט בכל האמצעים הדרושים כדי להגן ולהגן על כל בעלות הברית, כולל על ידי חיזוק החלק המזרחי של הברית".

שר החוץ של דנמרק מצידו איים כי "האיחוד האירופי מוכן להטיל סנקציות שלא נראו מעולם על רוסיה, אם תתקוף את אוקראינה. אין ספק שאנחנו מוכנים להגיב עם סנקציות מקיפות שטרם נראו אם רוסיה תפלוש שוב לאוקראינה". את הדברים אמר השר לתקשורת בפתח פגישתו עם שרי החוץ של האיחוד האירופי.

עוד הוא הוסיף כי "רוסיה צריכה לדעת, פוטין צריך לדעת, שהמחיר לשימוש בפרובוקציות ובכוחות צבאיים כדי לשנות גבולות באירופה יהיה מאוד מאוד גבוה. אנחנו מוכנים לנקוט בסנקציות החמורות ביותר, גם חמורות יותר מאשר ב-2014".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הזהיר את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ואמר: "פלישה לאוקראינה תהיה צעד הרסני, צריך להבהיר לרוסיה שזה יהיה עסק כואב, אלים ועקוב מדם".

בהמשך, נודע כי גם בריטניה החלה לפנות את השגרירויות שלה באוקראינה, וגם בישראל קראו לישראלים השוהים באוקראינה להירשם בנציגות הישראלית.

לטביה, שכנתה של אוקראינה, הוציאה גם היא אזהרת מסע לתושביה מפני ביקור במדינה השכנה וציינה כי יש לה תוכניות לפנות את שגרירותה בקייב במידת הצורך. שר החוץ הלטבי אף כתב פוסט בחשבון הפייסבוק שלו בו קרא לנאט"ו לעבות את כוחותיה במזרח אירופה לצורך "הגנה". 

בגרמניה, הנתונה ללחץ בינלאומי מתמשך לספק נשק לאוקראינה, התחייבו לעזור לאוקראינה מבחינה פיננסית וכלכלית. זאת, ברקע המצב המיוחד שבו נמצאת גרמניה מול רוסיה והסכם הגז היקר בין המדינות, "נורד סטרים", במסגרתו אמורה רוסיה להכפיל את כמות הגז שהיא מספקת לגרמניה. 

כוחות צבא רוסיה בתרגיל צבאי סמוך לאוקראינה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא רוסיה בתרגיל צבאי סמוך לאוקראינה (צילום: רויטרס)

ובעוד העולם כמרקחה לקראת פלישה אפשרית של רוסיה לאוקראינה, מגלים תושבי קייב אדישות ניכרת למהומה מסביב, ורבים מהם, שיצאו אמש עם משפחותיהם לטיול יום ראשון בפארקים, הביעו חוסר אמון בכך שעוד מעט יראו ברחובות חיילים רוסים.

"נראה לי שמגזימים כאן", אמר סרגיי, איש מחשבים, והמשיך בדרכו עם בנו הקטן. כמה אנשים ונשים מבוגרות אומנם נשאו שלטים נגד "כוונות הכיבוש של רוסיה" בכיכר הפרלמנט, אבל הפגנה מעט גדולה יותר הייתה זו של תומכי הנשיא לשעבר פורושנקו, שחזר לקייב כדי לעמוד למשפט.

גורמים דיפלומטיים הודו שאומנם ההתרגשות שמגלות ארה"ב ובריטניה מסייעת לאוקראינה בעימות, אך הם עצמם משתדלים להימנע מעצבנות, ועל הנשיא זילנסקי נמתחה ביקורת כשהצהיר שהרוסים עלולים לכבוש את העיר חרקוב.

חיילים אוקראינים שהתראיינו באזור הגבול עם לוגנסק העריכו ש"בסופו של דבר הרוסים יבואו, ואנחנו נהיה מוכנים אם תהיה לנו תמיכה", אבל הודו שבינתיים לא ניכרת כל תכונה בצד השני.

בקייב מצפים לתגובה אמריקאית על מכתב הדרישות של רוסיה ולפגישה אפשרית בין שרי החוץ בלינקן ולברוב, לא לפני סוף השבוע. ביום רביעי ייפגשו בפריז פקידים בכירים של חברות "פורום נורמנדי" - רוסיה, אוקראינה, צרפת וגרמניה - למפגש ראשון זה זמן רב בהשתתפות ישירה של רוסיה ואוקראינה.

שיחת היום הייתה בעניין המידע שפרסמו במשרד החוץ הבריטי, שלפי מידע מודיעיני שברשותו - ממשלת רוסיה מתכננת "להציב מנהיג פרו־רוסי בקייב בעודה שוקלת האם לפלוש ולכבוש את אוקראינה".

שר החוץ בלינקן אמר: "אנחנו מזהירים זה שבועות מפלישה רוסית לאוקראינה ומניסיונות שלה להפיל את הממשלה. עם זאת, בראיונות טלוויזיה שהעניק אמר בלינקן: "העובדות מעידות שרוסיה מפתחת הרבה אפשרויות, וזו אחת מהן. הזהרנו שרוסיה תביים פרובוקציה כדי להצדיק את כניסתה לאוקראינה".

בגרמניה נמסר על התפטרות מפקד חיל הים הגרמני, סגן אדמירל קאי אחים שונבך, שיצר משבר דיפלומטי בין גרמניה לאוקראינה אחרי שהתבטא בביקור רשמי בהודו על המתיחות בגבול האוקראיני. הוא טען כי חצי האי קרים כבר שייך לרוסיה, וכי יש לכבד את פוטין. הצהרה זו נוגדת לחלוטין את עמדתה הרשמית של ממשלת גרמניה.