ההסתייעות בתוכנות ריגול והאזנות הסתר שבהן משתמשת משטרת ישראל בחקירת פשעים - מעוררות סערה שמסרבת לגווע. אלא שבמשטרה ממשיכים לטעון כי לא היה אפילו מקרה אחד שבו נעשה שימוש באמצעי האזנה כלשהו בטרם נפתחה חקירה, וכי כל פעולה בוצעה בכפוף לצו שנחתם על ידי נשיא בית משפט מחוזי או סגנו.

קצין בכיר בלהב 433 במשטרה מציין: "כל פעילות שמתבצעת היא אך ורק במסגרת החוק. בימים האחרונים מתבצעות בדיקות קפדניות כדי לוודא שכל פעולה שנעשתה במהלך השנים האחרונות הייתה על פי חוק ואחרי קבלת אישור. לא נמצא מצב שבו בוצעה פעולה ללא קבלת צו מראש ובאישור ובחתימת שופט. מבלי להתייחס לתיק כזה או לאירועים שעלו בפרסומים, צריך להבין כי יש תהליך ארוך בבקשה להוצאת צו. אנחנו לא יכולים לפתוח מערכת לפני שמתחילה חקירה. אין אופציה כזאת לבצע פתיחת מערכת לצורך הוצאת 'פישינג'. התהליך מפוקח ומבוקר לפני שיוצא צו, ואנחנו חייבים להגיע לבית משפט מחוזי, לנשיא או לסגנו, ולהגיש בקשה מסודרת, שבה אנחנו מפרטים את נשוא הבקשה ואת המטרות שלה".

ואם ייחשף אירוע שבו נעשה שימוש שלא כדין?
"אם היה מישהו בתוך המשטרה שפעל בניגוד לנוהל והחוק, אנחנו הראשונים שנרצה לדעת ולהעמיד אותו לדין. צריך להבין שבמסגרת החקירות שאנחנו מנהלים, אנחנו מעוניינים וצריכים ביותר כלים - ואנחנו בהחלט מתכוונים לבקש זכות לבצע שימוש בכלים נוספים, כי המטרה של כולנו היא להתמודד בצורה מיטבית מול עבריינים וגורמי פשיעה. יש בהחלט מקרים שבהם שימוש בהאזנות הוביל לפיצוח פרשות חמורות ביותר, לרבות מקרי רצח".

מנגד, קצינה בכירה לשעבר באחת מיחידות העילית של המשטרה סבורה כי גם אם הפעולות מתבצעות על פי דין - עדיין החוק שנחקק ב־1979 חייב עדכון, וייתכן שגם השופטים זקוקים לרענון והדרכה. "אין ספק שכנראה משהו קרה", הסבירה הקצינה לשעבר. "התגובות הן משתנות. לא יודעת אם הייתה פעולה מאושרת או לא, אבל משהו השתנה. העולם הולך לשם, זה ברור. ברור שצריך חקיקה בנושאים שכאלה".

בהתייחסה לידע הטכני של השופטים בנושא, אמרה: "אולי צריך להנחות את השופטים שיגלו יותר התעניינות ושישאלו יותר. אין לי ספק שכדי לחדור למחשב ולטלפון צריך אישור שופט, אבל אני נוטה להניח שהשופט לא בדק את אופן הביצוע של המהלך. גם בעבר ביצעו האזנות סתר וחדרו למחשבים, אבל באישור ובאמצעות טכנולוגיות ישנות. היום מסתבר שמדובר בתוכנות אחרות, ולכן אם יש מישהו שחרג מהנהלים - חייבים להגיע אליו מהר ולהעמיד אותו לדין ללא פשרות".

בתוך כך, היום ישתתפו בכירים במשטרת ישראל בדיון שיזמה יו"ר הוועדה לביטחון הפנים ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד), לגבי שימוש משטרת ישראל בתוכנת פגסוס. בדיון ישתתפו חברי כנסת, נציגי הממשלה והארגונים החברתיים. בנוסף, תעלה ח"כ עאידה תומא־סלימאן (הרשימה המשותפת) ביום רביעי הקרוב במליאת הכנסת הצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת השימוש של המשטרה בתוכנות ריגול.

לדבריה, "החשיפה כי המשטרה משתמשת בכלים טכנולוגיים אלה ללא פיקוח מעידה על דריסה גסה של הנורמות הדמוקרטיות, וחושפת כי כלל אזרחי ישראל למעשה נתונים במרחק החלטה משטרתית מאובדן כל זכר של פרטיות. זוהי עוד דוגמה לזליגת הנורמות המשטריות של הכיבוש לתוך מדינת ישראל ולביסוס גישה משטרתית חסרת רסן. כדי לשקם אולי במעט את האמון במשטרה, אני מציעה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא".