האנס קלוגה, מנהל האזור האירופי של ארגון הבריאות העולמי, העריך כי קיימת סבירות גבוהה שגל האומיקרון עשוי לזרז את סיומה של מגיפת הקורונה ביבשת. "מתקבל על הדעת כי האזור נע לעבר סיום המגיפה", אמר קלוגה בשיחה עם סוכנות הידיעות הצרפתית.

לדברי קלוגה, זן האומיקרון עלול להדביק 60% מתושבי היבשת עד חודש מרץ. לדבריו, כאשר תחול ירידה בגל הנוכחי, יהיו "מספר שבועות וחודשים של חסינות עולמית, הודות לחיסונים או מפני שלאנשים תהיה חסינות בשל הדבקה ופחות מחלות עונתיות".

הגבלות קורונה באירופה עקב התפשטות האומיקרון (רויטרס)

למרות זאת, קלוגה הדגיש כי הקורונה לא תיעלם לחלוטין - גם אם המאפיינים שלה ישתנו. "אנחנו מצפים שתהיה תקופה של שקט לפני שנגיף הקורונה ישוב לקראת סוף השנה, אבל אין הכרח שהמגיפה גם תחזור", אמר קלוגה, והוסיף כי "הנגיף הזה הפתיע אותנו יותר מפעם אחת, ולכן עלינו להיזהר מאוד".

מריה ואן קרחובה, עמיתתו של קלוגה בארגון הבריאות, התריעה כי עדיין קיימת סכנה לגלי התפרצות נוספים של זנים חדשים. "זה לא יסתיים עם הגל הנוכחי של האומיקרון", אמרה בראיון ל־BBC, "וזה לא הווריאנט האחרון שתשמעו אותנו מדברים עליו".

חיסון לקורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
חיסון לקורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)


בתוך כך, שתי מנות של חיסון נגד קורונה מפחיתות באופן משמעותי את תסמיני המחלה גם בטווח הארוך, כך עולה ממחקר חדש שערך האפידמיולוג הבכיר פרופ' מייקל אדלשטיין, מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר־אילן.

תוצאות המחקר, שנערך בשיתוף שלושה מבתי החולים המסונפים לפקולטה - המרכז הרפואי זיו, המרכז הרפואי ע"ש ברוך פדה־פוריה והמרכז הרפואי לגליל - מצביעות על כך שהחיסון מגן על האוכלוסייה גם בטווח הארוך.

המחקר, שכלל למעלה מ־3,000 משתתפים, הראה ירידה של 50%־80% בשבעה מתוך עשרת התסמינים המדווחים ביותר כמשפיעים בטווח הארוך (ארבעה עד 11 חודשים מההדבקה), כגון עייפות, כאבי ראש, חולשה וכאבי שרירים.

"ביצוע השוואה כפולה של מקרי קורונה אצל מחוסנים לעומת לא מחוסנים, ולאחר מכן השוואה בין חולי קורונה מחוסנים לאנשים שדיווחו שלא נדבקו בנגיף, אפשרו לנו להראות שלא רק שמחוסנים חווים הרבה פחות מתסמיני הנגיף בטווח הארוך - אלא שהם גם לא דיווחו על תסמינים נוספים אחרים לעומת כאלה שמעולם לא נדבקו", אמר פרופ' אדלשטיין. את ניתוח הנתונים המורכב הוביל הדוקטורנט פול אוטיקו.