הכרוב ויתרונותיו: הוא תוספת נהדרת, מרכיב עיקרי בהמון סלטים ואפילו המציאו דיאטה שלמה שסובבת אך ורק סביבו - זה כל מה שאתם צריכים לדעת על הכרוב, בחסות תוכניתה השבועית ברדיו של הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן.

"בעיניי זה אחד הירקות היותר יפים", אמרה רוזמן תחילה. "הירק הזה נשמר המון זמן לאחר שקוטפים אותו, במקרר אפילו כמה חודשים. אפשר להכין ממנו סלט טרי, כרוב מבושל, מוקפץ עם ירקות ועוף או טופו, עלי כרוב ממולאים, כרוב כבוש או כרוב מוחמץ, שמחזיק מעמד אפילו כמה שנים, מרק כרוב, פשטידות ועוד מאפים מעניינים".

"מה מסתבר?", שאלה הדיאטנית והמשיכה, "שהוא עשיר מאוד בוויטמין C, שנמצא בכמות הגבוהה ביותר בסלטי כרוב טרי ופחות במבושל או מוחמץ. אבל, כמות הברזל והסידן נשארת דומה גם בכרוב אחרי חימום, ובכרוב הכבוש אפילו יש חיידקים פרוביוטיים שטובים למערכת העיכול".

"יש בכרוב גם הרבה סיבים תזונתיים שתורמים לתחושת שובע", הוסיפה, "שזה טוב לנו לדיאטה, וגם למניעת עצירות. יש כמות גדולה של סידן, סלט גדול זה סידן כמעט כמו במוצר חלב. גם הרבה ברזל יש בכרוב. בסלט כרוב גדול זה יותר ברזל מאשר בחזה עוף. בכרוב הסגול, יש פיגמנט סגול שנקרא אנטוציאנין, שהוא גם נוגד חמצון חזק מאוד שיעיל נגד מחלות לב ובמיוחד נגד סרטן".

כרוב ניצנים (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
כרוב ניצנים (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

"הפיגמנטים הסגולים נמצאים גם בבצל סגול, תותים, אוכמניות. הם יעילים גם למניעת אלצהיימר ולבריאות המוח בגלל שהחומרים האלה משפיעים טוב על מניעת ניוון המוח. בכרוב יש רק 25 קלוריות למאה גרם, הוא דיאטטי לחלוטין בפני עצמו אבל הרבה סלטי כרוב מכילים מיונז או שמן ואז כמות הקלוריות עלולה לקפוץ, ובכף אחת של סלט כרוב במיונז יש כמעט 50 קלוריות, כמו מנת שומן בתפריט", אמרה עוד הדיאטנית.

"עוד יתרון שחשבתי עליו", המשיכה רוזמן, "הוא לא מגיר נוזלים אחרי שחותכים אותו מה שאומר לכל מי שמתעצל להכין כל יום סלט, אפשר להכין כרוב מגורר שלם בקערה ענקית, לשים במקרר, זה מחזיק כל השבוע. כל פעם לקחת חופן ולהגדיל את הסלט רק מירקות אחרים ואפשר להכין קערה ענקית של כרוס סגול שמחזיק מעמד מהמם, גם גזר. אם רעבים אפשר לקחת חופן מכל קערה - והנה סלט. שמים תיבול טעים ולא מתאמצים הרבה", אמרה לסיכום.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm