הסערה בעיצומה: הסופה "אלפיס" הגיעה לישראל בכל הכוח עם גשמים רבים, סופות ברד, רוחות עזות ואוויר קר במיוחד, שגורם לשלג שיורד בכל הרי ישראל מעל 600 מטרים - בגולן, בגליל, בבנימין, בחברון וגוש עציון, כולל שלג נקי שיורד בשעה זו בירושלים והולך ומתחזק, ובחלק מהשכונות אף החלה היערמות משמעותית על הקרקע.

בעקבות הצטברות שלג וקרח על הכבישים, נסגר כביש 1 ירושלים-ת"א בין צומת הכניסה לעיר ירושלים (סחרוב) ועד מחלף שער הגיא בשני הכיוונים. כמו כן נסגרה מנהרת הארזים ביציאה מירושלים. בנוסף, נסגר כביש 443 מהיציאה מהעיר ירושלים ועד למודיעין בשני הכיוונים. 

השתתפו בהכנת הידיעה: אלון חכמון, משה כהן, יובל בגנו, אריק בנדר

כביש 1 נסגר לתנועה בעקבות השלג בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
שלג בכותל המערבי בירושלים (צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)

בעקבות מזג האוויר, אירוע חריג נרשם בפתח תקווה: עץ אקליפטוס קרס על רשת מתח גבוה של חברת החשמל, הקו ניזוק ועקב כך ישנו מספר לא בוטל של אזורים ללא חשמל. מחברת החשמל נמסר כי צוותי חברת החשמל שבשטח עושים כל שאפשר על מנת לתקן את הנזקים ולהחזיר את אספקת החשמל לתושבים בהקדם האפשרי.

עץ קרס בפתח תקווה (צילום: חברת החשמל)
עץ קרס בפתח תקווה (צילום: חברת החשמל)

עץ קרס בפתח תקווה (צילום: חברת החשמל)
עץ קרס בפתח תקווה (צילום: חברת החשמל)

שלגים כבדים יורדים ברמת הגולן, בחרמון מתחוללת סופת שלגים ובמג'דל שמס נערמו לפחות 15 סנטימטרים ובשכונות הגבוהות נרשמה היערמות של קרוב ל-60 סנטימטרים. שלג כבד החל לרדת גם בפסגות הרי הגליל וגם בצפת ירד שלג כבד שנערם על הקרקע.

שלג כבד החל לרדת ואף להיערם ביישובי גוש עציון וגם בירושלים, שם יורד שלג כבד שהחל להיערם בשכונות הגבוהות. השלג בבירה צפוי להתחזק ולהימשך אל תוך הלילה, ואף צפויה היערמות משמעותית. גם בחברון החל לרדת שלג כבד וכך גם בהרי בנימין, בין היתר בבית אל ובמקומות נוספים. 

שלג כבד בבית וגן, ירושלים (צילום: רשת העיתונאים הנקודה)

שלג בגבעת שאול, ירושלים (צילום: רשת העיתונאים הנקודה)
בעקבות השלגים, בעיריית ירושלים הודיעו כי מחר יבוטלו הלימודים במוסדות החינוך בעיר, גם במעונות היום, להוציא בחינת הבגרות שכן תתקיים בשעה 11:00. זאת, בתום הערכת מצב שהתקיימה הערב בראשות ראש העיר ירושלים, משה ליאון, ומנכל העירייה איציק לאריף, לאחר התייעצות עם הנהגת ההורים וכל גורמי החינוך בעיר ולאור קבלת תחזית מעודכנת, לפיה צפויים להיערם כ-15 סנטימטרים בכל רחבי העיר.

שלג החל לרדת בשכונת גילה, ירושלים (צילום: רשת הנקודה)

שלג באלון שבות (צילום: יעקב ליפקין)

בעקבות השלג: כבישים רבים נחסמו 

המשטרה עדכנה את חסימות הכבישים עקב מזג האוויר: 
בצפון -כביש 98 מצומת הבשן לצפון, כביש 91 מקדמת צבי עליון לצפון, כביש 959 צומת צוק עורבים לקלע, כביש 978 מוואסט לקלע, כביש 99 מצומת שיאון לצפון, כביש 89 מכיכר מירון לעין זיתים ומחורפיש לסאסא, כביש 866 משפר לצפת וכביש 886 מדלתון לריחניה וממנרה ליפתח.

באזור ירושלים - בעקבות הצטברות שלג וקרח על הכבישים, נסגר כביש 1 ירושלים-ת"א בין צומת הכניסה לעיר ירושלים (סחרוב) ועד מחלף שער הגיא בשני הכיוונים. כמו כן נסגרה מנהרת הארזים ביציאה מירושלים. בנוסף, נסגר כביש 443 מהיציאה מהעיר ירושלים ועד למודיעין בשני הכיוונים. 

כביש 375 מעציונה לצור הדסה, כביש 386 מצור הדסה לנס הרים, כביש 395 מאשתאול לצפון הר איתן. גם ציר עין יעל להר גילה וכביש המנהרות מצומת הרוזמרין ועד גוש עציון עדיין חסומים לתנועה בשני הכיוונים. ציר 60 ממחסום המנהרות ודרומה נסגר לתנועה בעקבות שלג, כביש 35 נחסם מתלם לאדורה, וכביש 367 מגבעות לכיוון צומת הגוש. 

כמו כן, לאחר שהופסקה התחבורה הציבורית, רכבת ישראל הודיעה כי תפעיל רכבות מיוחדות בין ירושלים לתל אביב, בשיטת מלא וסע לאורך כל הלילה. הרכבות ישרתו את הנוסעים והנוסעות הנדרשים להגיע לירושלים או לצאת ממנה לכיוון המרכז.

שלג בגוש עציון (קרדיט: דוברות מועצה אזורית גוש עציון)
שלג בצפת (צילום: וילה גליליי)
בתוך כך, חברת החשמל עדכנה כי הערב בשעה 18:22 נשבר שיא צריכת החשמל של כל הזמנים והוא עמד על 14,805 מגוואט. כזכור, השיא האחרון נשבר בשבוע שעבר ועמד על 14735 מגוואט בעוד השיא הקודם בחורף 2020 עמד על 13,182 מגוואט.

חברת "מטאו-טק" עדכנה כי שיאנית המשקעים בישראל היא מעלות עם 71 מ"מ. צפת עם 58, חיפה 45,צפון הגולן עם 33, זכרון יעקב 32, נהלל 25, ירושלים 17, תל אביב 15 וקריית גת 12.

סערת שלגים בעין זיוון (צילום: תיירות עין זיוון)

ברמת הגולן יורד שלג כבד שצפוי להמשיך אל תוך הלילה. מטה השלג המועצה האזורית עדכן כי גם מחר הלימודים במוסדות החינוך בצפון הגולן ילמדו במתכונת של למידה מרחוק ולא יתקיימו הסעות תלמידים. גני ילדים ופעוטונים יפעלו במסגרת יישובית במידת האפשר ואילו פעילות פנאי וחוגים לא תתקיים באשכול אביטל.

ראש המועצה חיים רוקח: "היום הראשון לסופת אלפיס עבר בהצלחה. היינו ערוכים להגעת הסופה. הצוותים של המועצה ושל הגורמים השונים ובכללם משטרת ישראל, נת"י, וצה"ל יצאו בשעות הבוקר המוקדמות לשטח, לפני אור ראשון, והתושבים יכלו לצאת לעבודה בבטחה אחרי השלג של הבוקר.  

"משעות אחה"צ אנחנו רואים את ההתחזקות הסופה ולכן כחלק מההערכות, גם מחר ביטלנו את הלימודים בחלק מבתי הספר וכך גם את הסעות התלמידים מיישובי צפון הגולן מתוך חשש לשלומם וביטחונם בנסיעות, כאשר הכביש עשוי להיות קפוא וחלק. כמו כן, יחולו שינויים בקווי התחבורה הציבורית.  אני מבקש ממי שאינו חייב, להימנע מנסיעה ומהגעה לאזור עד רגיעת הסופה. אחרי הסופה, הגולן הלבן יחכה לכולכם!"

שלג כבד נערם במג'דל שמס (צילום: זייד אבו ג׳בל הקבלן של הצפון)
שלג כבד במג'דל שמס (צילום: כב"ה צפון)
שלג כבד ברמת הגולן, סמוך לקיבוץ אורטל (צילום: מצלמת הרכב של ראש המועצה חיים רוקח)

באתר החרמון דיווחו כי שלגים כבדים יורדים במקום וכי לפי ההערכות מעל מטר שלג ירד עד כה. עובדי האתר, נהגי חתולי השלג, עוסקים כעת בהידוק השלג באתר בתנאי עבודה קשים, ראות אפסית ורוחות עזות. בכך, מסייעים העובדים להכשיר את המסלולים גם בסופת 'אלפיס' הקשוחה שכן כל נסיעה כזו מהדקת ומשאירה את השלג על המסלול, ולמעשה מסייעת לו להיתפס על השכבה הקיימת. 

שלג בחרמון. צילום: אתר החרמון
שלג בשעל (צילום ניר רווח)

שינויים בתחבורה הציבורית

גם בתחבורה הציבורית חלים שינויים באזורים בהם ירד שלג, בהם צפון הארץ, ירושלים ואזור ההר. השירות העירוני בתוך ירושלים הופסק בשל היערמות שלג בכבישים וכך גם כל הנסיעות הבינעירוניות מירושלים. עם זאת, תנועת הרכבות וכן הרכבת הקלה עדיין פועלת כסדרה.

בצפת, השירות העירוני ימשך בהתאם לתנאי מזג האוויר, אך השירות הבינעירוני לצפת וממנה נפסק. בביתר עילית, השירות הבינעירוני לכיוון ירושלים הופסק וכך גם השירות העירוני. 

כמו כן, חברת אגד תעבורה הודיעה כי בשל סכנת החלקה וחסימת כבישים, צפויה הפסקת שירותי התחבורה בשעות הערב במקומות הבאים: קריית ארבע, גוש עציון, ישובי מטה בנימין, ישובי השומרון, אפרת, גבעת זאב, הר חברון, ישובי פרוזדור ירושלים ואריאל. כמו כן צפויה הפסקת השירות בין ירושלים אל מבשרת ציון, אל מעלה אדומים, אל מודיעין עילית ואל בית שמש.

המשטרה נערכת לשלג בצפון (צילום: דוברות המשטרה)
המשטרה נערכת לשלג בצפון (צילום: דוברות המשטרה)

גם במד"א החלו הצוותים להתכונן לעבודה תחת שלג. אמבולנסים בעלי הנעה כפולה (4×4) וג'יפבולנסים מיוחדים עם שרשראות שלג, נפרסו באזורים המועדים, על מנת לתת מענה רפואי מהיר ויעיל במקומות בהם יהיה קושי להתנייד עקב מזג האוויר. בנוסף, יתוגברו המשמרות בחובשים ופרמדיקים, על מנת לתת מענה רפואי אם יגבר הביקוש לשירותי מד"א. כל זאת לצד הנחיות לנהיגה בטוחה בגשם ובשלג, שהופצו לצוותי מד"א. 

אמבולנס מד''א בשלג (צילום: דוברות מד''א)
אמבולנס מד''א בשלג (צילום: דוברות מד''א)

שלג כבד בחרמון (צילום: אתר החרמון)
שלג כבד בחרמון (צילום: אתר החרמון)

במועצה האזורית גוש עציון פרשה חברת 'נתיבי ישראל' כלי פינוי שלג במקומות המועדים על מנת לפתוח את הצירים שעשויים להיחסם בשלג. כמו כן תלמידי מערכת החינוך במועצה סיימו את יום הלימודים ב-13:15. במועצה ממליצים לנהגים להקדים את הנסיעה על הצירים לשעות הצהריים על מנת להימנע מצירים חסומים ומצבים מסוכנים. 

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן אמר בישיבת ההכנה לשלג: "ירידת שלג בגוש עציון זהו אירוע מיוחד במועצה. אנו נערכים היטב לסופת אלפיס, כדי שתושבי הגוש והמבקרים הרבים שיבואו לראות את המראה עוצר הנשימה של הרי גוש עציון מכוסים לבן, יוכלו לנוע בבטחה. אנו רואים בכך חשיבות רבה ונמלא את המשימות הנדרשות בכל הרצינות. הציבור מוזמן לבוא עם ילדיהם אלינו, לשחק בשלג וליהנות מחבל הארץ היפה הזה. העיקר - סעו בזהירות".

שלג כבד בגוש עציון (צילום: דוברות מועצה אזורית גוש עציון)

שר הרווחה: "נממן שהות של 3 לילות בפנסיון עבור דיירי הרחוב"

שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על ההיערכות לסיוע לקשישים ואוכלוסיות רווחה במהלך סופת אלפיס: "כל צוותי הרווחה נערכים בארץ לסייע לאוכלוסיות, במיוחד לקשישים ולדיירי הרחוב, למשפחות עם נזקקות קשה וגם לאנשים עם מוגבלות. כל האוכלוסיות צריכות הסתכלות מיוחדת בימים אלו".

"אפשרנו לכל ראשי מחלקות הרווחה לקחת את דיירי הרחוב ונממן שהות של 3 לילות בפנסיון ובבתי מלון. החבר'ה של הרווחה נמצאים שם, העיקר שנשמור על חייהם", אמר השר כהן והבהיר: "החוק לא מאפשר לנו לפנות את דיירי הרחוב בכוח, אבל את רובם הגדול אנו מכירים - ואנחנו מגיעים אליהם, דואגים לאוכל ושתייה חמה, מעילים וכל מה שצריך. אני מתפלל לאלוהים שנעבור את החוויה המאתגרת הזאת כשכולם שלמים ובריאים". 

תחזית מזג האוויר להמשך השבוע

ביום חמישי בשעות הבוקר יהיה גשום וסוער מהצפון ועד לנגב, ובהרים ירד שלג. במהלך הבוקר השלג בהרים יתחלף בגשם, למעט בחרמון, בצפון הגולן ובהר מירון. קיים חשש להצפות ולשיטפונות בנחלים. יוסיף להיות קר מהרגיל לעונה, הרוחות ייחלשו אך עדיין צפויים משבים עזים עד 55 קמ"ש.

בשישי גשמים ירדו מידי פעם מצפון הארץ ועד לצפון הנגב, ועדיין קיים חשש לשיטפונות ולהצפות במוקמות המועדים, בחרמון ירד שלג ויתכן גם בצפון הגולן. צפויה ירידה נוספת בטמפרטורות.

בשבת יהיה מעונן חלקית עד מעונן ויוסיף להיות קר מהרגיל. גשמים מקומיים, ברובם קלים, עדיין צפויים לרדת בצפון הארץ ובמרכזה, בעיקר לאורך מישור החוף. הגשמים ייחלשו ויתמעטו בהדרגה במהלך היום.

בראשון יהיה מעונן חלקית עד בהיר, עם עלייה קלה בטמפרטורות, אך עדיין יהיה קר. צפויה הפוגה זמנית בגשמים.