האם החיילים האמריקאים בדרך לאוקראינה? נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, אמר הלילה (בין שלישי לרביעי) כי ישקול הטלת סנקציות אישיות על הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין, אם רוסיה תפלוש לאוקראינה, שכן מנהיגי המערב הגבירו את ההכנות הצבאיות ובנו תוכניות להגן על אירופה מפני זעזוע פוטנציאלי של אספקת אנרגיה.

ביידן הוסיף כי אם רוסיה תעבור לאוקראינה עם 100 אלף החיילים המשוערים שהיא אספה ליד הגבול, זו תהיה "הפלישה הגדולה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה" והיא "תשנה את העולם".

לצד זאת, בקייב לא מאמינים שמלחמת העולם השלישית תפרוץ דווקא בארצם, אבל מצפים להתגייסות של העולם החופשי לצדם. מנהיגי אוקראינה מצדם החלו אתמול לפרסם הצהרות מרגיעות. הנשיא ולודימיר זילנסקי אמר כי "המצב תחת שליטה ואין סיבה לבהלה", בעוד ששר ההגנה אולקסי רזניקוב סיפר כי הכוחות הרוסיים מעבר לגבול "לא נערכו בקבוצות קרביות שהיו עלולות להצביע על מתקפה מתוכננת למחרת".

תרגיל של צבא רוסיה סמוך לגבול עם אוקראינה (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)
תרגיל של צבא רוסיה סמוך לגבול עם אוקראינה (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)

דובר הפנטגון ג'ון קירבי, שהודיע שאלפי חיילים אמריקאים נמצאים בכוננות מוגברת למקרה שיישלחו למזרח אירופה, הדגיש כי לא התקבלה בשלב זה כל החלטה. במקביל, משלוח שלישי של נשק אמריקאי הגיע לקייב. המשלוח כולל טילים נגד טנקים, אף שהאוקראינים אמרו שהם מעדיפים מערכות הגנה אנטי־אווירית.

הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן קיים אתמול שיחת וידאו עם מנהיגים באירופה, ובה הובעו דאגה מפעולות רוסיה ותמיכה בריבונותה של אוקראינה. בשיחה נדונו המאמצים הדיפלומטיים בצד הנכונות להטיל עיצומים קשים על רוסיה אם אכן תפלוש לאוקראינה, וכן חיזוק צבאי של מדינות נאט״ו במזרח אירופה. בשיחה השתתפו מנהיגי ארה״ב, צרפת, גרמניה, בריטניה, איטליה ופולין, וכן ראשי נאט״ו והאיחוד האירופי.

נשיא צרפת עמנואל מקרון ציין מצדו כי בצד ההרתעה הצבאית, יש צורך לתת קדימות למגעים להפחתת ההסלמה מול רוסיה. היום תתקיים בפריז פגישה ב"פורום נורמנדי" של פקידים בכירים מרוסיה ואוקראינה – לראשונה זה זמן רב ליד אותו שולחן – וכן של פקידים מצרפת וגרמניה. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הזהיר כי אוקראינה "אינה המדינה היחידה שפוטין לוטש את עיניו אליה".

כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)

סגנית ראש ממשלת אוקראינה אולחה סטפנישינה, שהשתתפה בכנס נגד האנטישמיות של איגוד הארגונים היהודיים באירופה, אמרה ל"מעריב" כי היא מרוצה מהתמיכה של ישראל בארצה. "יש לנו קשר טוב עם ישראל בחילופי ניסיון ופרקטיקה צבאית, בנושאי תקיפות היברידיות ובפיתוח השירות הצבאי. אנחנו מקבלים תמיכה חזקה מהקהילה היהודית בעולם. הדינמיקה של היחסים עם ישראל היא טובה מאוד. אני מקווה שהיא תימשך", אמרה סטפנישינה.

לדבריה, עבור ממשלתה מלחמה איננה התסריט המדאיג אלא הניסיון למוטט את הכלכלה האוקראינית. "אנחנו עובדים על כמה תסריטים", הסבירה סגנית ראש הממשלה. "מצד אחד, תקיפה צבאית ופלישה צבאית לשטח אוקראינה. תסריט אחר הוא הסלמה צבאית נמשכת בלי התערבות צבאית. זה כבר פוגע קשות בכלכלה האוקראינית. זהו תסריט שמעניין יותר את הרוסים, משום שמדובר ב'נורמליות החדשה' שהרוסים מנסים להנהיג".

בתוך כך קרא אתמול הרב הראשי של אוקראינה הרב משה אסמן, במסגרת טקס זיכרון שערך איגוד הארגונים היהודיים באירופה באתר המוזיאון בבאבי יאר, בהשתתפות נציגי מדינות רבות, למדינות העולם לפעול כדי למנוע סכסוך מזויין בין רוסיה לאוקראינה. הרב אסמן אף הזכיר כי אוגדת צבא אוקראינית היא ששחררה את מחנה המוות אושוויץ־בירקנאו.