עיני העולם הפיננסי נשואות להחלטת הריבית של הבנק המרכזי האמריקאי הפדרל ריזרב, הצפויה להתקבל הערב (רביעי). לפי ההערכות, לאחר שנים של ריבית אפסית יודיע יו"ר הפד ג'רום פאוול על העלאת הריבית כדי לצנן את האינפלציה המתעוררת.

המחלוקת נסבה סביב שיעור ההעלאה. יש המעריכים שהמדובר ב־0.25%, אך אחרים סבורים כי לנוכח הצורך בצינון הביקוש, הריבית תעלה ב־0.5%. "אנו צופים שהפד ישדר איתות ברור על כך שהריבית תעלה ב־16 במרץ ב־0.25%, במקביל לסיום תוכנית רכישת אגרות החוב", כותבים כלכלני הראל.


ועם זאת, לדבריהם, "השיבושים בפעילות הכלכלית כתוצאה מאומיקרון, העלייה בדרישות השבועיות לדמי אבטלה והירידה במכירות בחנויות הפיזיות, לא יאפשרו לבנק לפעול באגרסיביות". בעקבות העלאת הריבית בארה"ב, נגידי מדינות באירופה צפויים להעלות את הריבית.
נראה שבינתיים נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון ישהה את ההעלאה. בתדריך המוניטרי האחרון הוא הבהיר שלנוכח האינפלציה הנמוכה יחסית, מרחב התמרון שלו הוא גבוה.


על רקע העלאת הריבית והשווי המנופח שבו נסחרו חלק מחברות הטכנולוגיה בבורסה האמריקאית, נמשכו ירידות השערים. מדד נאסד"ק צנח מתחילת החודש ביותר מ־15% וסוגר את ינואר הגרוע ביותר בשנים האחרונות. הירידות בארה"ב גוררות גם את הבורסה בת"א, אם כי אתמול נרשם תיקון קל במחירים.

צניחת מדדים בבורסה (צילום: אבשלום ששוני)
צניחת מדדים בבורסה (צילום: אבשלום ששוני)


ירידות השערים מביאות לתמחור מחודש של חברות ששקלו להנפיק בבורסה. הנפקות כמו שלמה ביטוח, אביב נדל"ן, קרסו נדל"ן, יסכור אגן, פלטפורמת גיוס ההמונים פיפלביס וחברת הגמל של מור, בוטלו או נדחו. בקופות הגמל של מור קיוו להנפיק לפי שווי חברה של 600 מיליון שקל, אך נראה שיאלצו להתפשר במחיר.


הירידות במחירי המניות, שלוו במכירות מניות בארה"ב מצד גופים ישראלים, סייעו להתאוששות הדולר בימים האחרונים. אתמול התחזק הדולר ב־0.51% לעומת השקל, ושערו היציג נקבע על 3.183. בשבוע האחרון התחזק הדולר לעומת השקל בכ־3%, עקב הצורך של הגופים המוסדיים לקנות דולרים לאחר שהמירו את תמורת המניות שמכרו בחו"ל לשקלים.


אתמול הודו בכירים באוצר שהתחזקות השקל לעומת הדולר שנמשכה עד תחילת ינואר סייעה במיתון האינפלציה הישראלית ובהורדת מחירי היבוא. זאת סיבה נוספת לכך שנגיד בנק ישראל לא ימהר להעלות את הריבית.