בישראל חיים כיום 165,800 ניצולי שואה, 90% מהם בני יותר מ־80. היום, ערב יום השואה הבינלאומי, אנחנו מביאים נתונים של סקר שערכה עמותת למענם – רופאים ורופאות למען שורדי שואה בקרב שורדי שואה ובני משפחותיהם.

לפי הסקר, מאז החל גל האומיקרון 80% מהשורדים נדרשים לעזרה בכל הקשור לנושאים רפואיים. 66% מהשורדים השיבו שיש להם קושי מול שירותי הרפואה הקהילתיים ו־72% מהם ממתינים קרוב לשלושה חודשים לטיפול רפואי אצל מומחה. ל־61% מהשורדים אין גישה או יכולת להתנייד לטיפולים רפואיים, ולכן הם נמנעים מכך ומוזנחים רפואית.

מנכ"לית העמותה אלינוער לויטן אומרת ל"מעריב": "המציאות הקשה שאיתה מתמודדים שורדי שואה רבים הוחמרה והפכה לקשה ומורכבת אף יותר במהלך מגיפת הקורונה. הם סגורים בבתיהם, רבים מהם בודדים וחולים, מתקשים להגיע למרפאות, ואינם מקבלים טיפול רפואי הכרחי. לא מדובר רק בחוב אנושי ומוסרי מהמעלה הראשונה, אלא גם בחובה לאומית – לדאוג לאלו ששרדו את שעותיה האפלות והקשות ביותר של ההיסטוריה האנושית".

"למענם" מעניקה רפואה זמינה, אישית וללא תשלום לכל שורדי השואה החיים כיום בישראל, במסגרת מרפאות, ביקורי בית או ייעוץ טלפוני. "אם קרוב משפחה שלכם, שכן או מכר זקוק לסיוע וטיפול רפואי, צרו עמנו קשר במספר 3191*. אנחנו פה למענם" אומרת לויטן.

מי ששרדו את השואה נאבקים גם כעת לשרוד את הקורונה. עם העלייה בתחלואה בקורונה, אלפי ניצולי השואה המטופלים בעמותת עמך נאלצים לחזור ולהסתגר בבתיהם מחשש לבריאותם, ואת יום הזיכרון הבינלאומי לשואה רבים מהם שוב יעברו לבדם, מוקפים בטראומות העבר שלא מרפות.

בשנתיים האחרונות, בצל הקורונה, עלה לאין שיעור מספרם של ניצולי השואה שדיווחו על החמרה במצבם הנפשי, וכעת, עם העלייה בתחלואה בגל הנוכחי, המציאות הקשה מסרבת לדעוך, וניצולי שואה משלמים את המחיר פעם נוספת. דליה סיון, עו"ס קלינית ופסיכותרפיסטית בעמך, מספרת: "רבים מהניצולים חיים לבדם.

נוסף לטיפולים שהם מקבלים אצלנו, ההגעה למועדון והמפגש החברתי כל כך משמעותיים עבורם, עד שזה מהווה ממש השלמה לטיפול. עבור חלקם זו ההזדמנות היחידה לצאת מהבית, לפגוש חברים ולעתים אף ליצור את המשפחה והקהילה שאבדה להם בשואה.

הסגרים גבו מחיר נפשי כבד מהניצולים, וכשנאלצנו להודיע להם שפעילויות המועדונים בשבועות הקרובים מתבטלות, זו הייתה מכה עבורם. אנו עושים מאמצים גדולים כדי לקיים את רוב הפעילויות בווידאו מרחוק, כדי להעניק להם בכל זאת חוויה של ביחד".

מנתוני עמותת אביב לניצולי שואה שהגיעו לידי "מעריב", עולה כי בשנת 2021 פנו לעמותה 9,310 ניצולי שואה. בסיוע העמותה קיבלו 42% מהפונים הטבות כספיות בשווי של 94,739,077 שקלים. העמותה פועלת זה 15 שנה לסיוע לניצולי שואה במיצוי מכלול הזכויות המגיעות להם בארץ ובעולם ללא כל תשלום מצדם.

77 שנים לתום מלחמת העולם השנייה, ואנו עדיין עדים להתפתחויות בנושא זכויות ניצולי השואה ולהכרה באוכלוסיות חדשות שעד כה גרמניה לא הכירה בהן וברדיפות שעברו. "עבור אלפי ניצולי שואה מדובר לא רק בזכויות משמעותיות שנפתחו עבורם, אלא גם בתיקון עוול היסטורי והכרה בסבל שעברו", אומרת מנכ"לית העמותה אורלי סיון.